Lesgeven

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 28

Lesgeven

Ik heb geen idee waar ik dit moet plaatsen, dus het mag verzet worden

Ik studeer om op een basisschool les te geven, maar er zijn onderwerpen waar ik erg veel vanaf weet en waar ik over een paar jaar ook lezingen over ga geven op basis- en middelbare scholen nadat ik een universitaire studie heb gevolgt bij de LOI of een soortgelijke instelling over die onderwerpen.

Mag ik dan de aanspreekvorm Professor gebruiken in die lezingen of is dat alleen als ik hoogleraar zou zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lesgeven

Eerst een vraag: is dat in Nederland of in België? Door je 'LOI' vermoed ik Nederland, maar toch even vragen. Maar je antwoord staat eigenlijk ook op wiki.

Daarnaast vraag ik me sowieso af wat de meerwaarde zou zijn van je zo te laten aanspreken. Zelfs mijn docenten aan de universiteit, die dus echt professor zijn, staan er niet op zo te worden aangesproken. Maar goed, dat is mijn mening (en doet verder niet veel terzake). Ik wou de bedenking gewoon even geopperd hebben.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Lesgeven

Ik studeer om op een basisschool les te geven, maar er zijn onderwerpen waar ik erg veel vanaf weet en waar ik over een paar jaar ook lezingen over ga geven op basis- en middelbare scholen nadat ik een universitaire studie heb gevolgt bij de LOI of een soortgelijke instelling over die onderwerpen.
Heb je deze universitaire opleiding dan ook afgemaakt, in de zin dat je een bul hebt gehaald voor het vakgebied waarin je lezingen wilt gaan geven? Zo nee, dan lijkt het me niet slim om een titel aan te nemen als je daar geen recht op hebt.

Daarnaast ben ik het met Drieske eens dat het misschien wel wijs klinkt om je als professor aan te laten spreken, maar het gaat om de inhoud (van je lezing) voor de doelgroep, niet om de titel.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Lesgeven

Volgens mij was het zo dat je officieel professor bent als je daartoe benoemd bent. maar je mag de aanspreekvorm wel gewoon gebruiken omdat die niet juridisch beschermt is. Maar zoals al gezegd is, als je bijvoorbeeld een lezing geeft gaat het om de inhoud daarvan, en niet om de titel die je hebt. ik heb lezingen gehad van mensen die geen professor zijn op een bepaald gebied, en ik moet eerlijk zeggen dat ik geen groot verschil zag in vergelijking tot lezingen van mensen die wel professor zijn. Het enige verschil was dat er bij de professoren 'prof.' voor hun naam stond in de aankondiging van de lezing. Ik heb geen groot verschil in kennis over het onderwerp, beantwoorde vragen, of opkomst kunnen zien.

Mocht je toch professor genoemd willen worden is aan te raden om wel eerst erg veel van een bepaald onderwerp te weten door een hoge opleiding op dat gebied af te maken, zoals Pectus ook al zei. maar voor zover ik weet mag je wel gewoon professor genoemd worden. (dit kan verschillen tussen nederland en belgië, ik weet ook niet of mijn kennis hiervan geldt in nederland of belgië)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Lesgeven

In Nederland wordt de titel professor alleen gebruikt door hoogleraren, dus als je geen hoogleraar bent (en ook geen doctorstitel hebt behaald) mag je de titel professor niet gebruiken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Lesgeven

De term professor stamt uit het Latijn ('profiteri', voltooid deelwoord 'professus') en de oorspronkelijke betekenis is diegene die de professie van het openbare lesgeven uitoefent. Tevens betekent het hij die publiekelijk claimt een expert te zijn. De titel professor geniet in België noch in Nederland overigens wettelijke bescherming; iedereen kan zich zonder juridische consequenties professor (laten) noemen. Professor is dan ook slechts de aanspreektitel van een beroepsbeoefenaar, geen academische graad of titel. De bijbehorende privileges, zoals het zitting hebben in cortèges bij promoties, zijn natuurlijk wel beschermd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Professor

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Lesgeven

Dat lijkt wel dubbele informatie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogleraar
De titel professor geniet in België en Nederland geen enkele wettelijke bescherming en derhalve kan iedereen zich zonder juridische consequenties professor (laten) noemen.[bron?]

Een hoogleraar heeft het recht als promotor op te treden. Dat houdt in dat hij namens het College voor promoties van de betreffende universiteit een promovendus tot doctor mag bevorderen nadat deze onder toezicht van de hoogleraar een proefschrift heeft geschreven en dit heeft verdedigd tijdens een promotieplechtigheid

Een hoogleraar is gerechtigd de titel professor te voeren (NB Dit is niet consistent met wat eerder werd beweerd, namelijk dat de titel 'professor' niet wettelijk wordt beschermd).[bron?]
Noteer de toevoegingen: [bron?]

'k heb het altijd enigszins vreemd en een beetje grappig gevonden dat in Vlaanderen hier een "gewoon hoogleraar" het hoogste in rang is. :) dat gewoon klinkt zo gewoon en alledaags niet?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Buitengewoon_hoogleraar
Eric

Berichten: 86

Re: Lesgeven

Het mag, maar de vraag is of het verstandig is.

Je mag jezelf Professor noemen. Je mag jezelf ook Psycholoog noemen.

Bedenk wel, dat mensen hier een bepaald beeld bij hebben. Als ze dan te weten komen dat je geen les geeft aan de universiteit, zullen ze je waarschijnlijk een leugenaar vinden. (ook al ben je dat niet)

Ik stel dan ook voor, dat je simpelweg 'expert' of 'deskundige' gebruikt. Dit geeft aan dat je veel van het onderwerp weet, maar zegt verder niets over je opleiding of beroep. (de bovenstaande titels ook niet, maar worden wel als dusdanig gezien door de meeste mensen).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Lesgeven

... Je mag jezelf ook Psycholoog noemen.
Kleine opmerking: in België is de titel 'psycholoog' beschermd en mag je je niet zomaar psycholoog noemen. In Nederland mag je dit inderdaad wel. Alleen de titel 'psycholoog, NIP' is er beschermd.
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Lesgeven

Laat het mij als volgt stellen:

Als je het niet bent moet je je zo niet laten noemen.

Als je niet zeker weet of je het bent, dan ben je het waarschijnlijk niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Lesgeven

Dido schreef: do 05 apr 2012, 15:06
Kleine opmerking: in België is de titel 'psycholoog' beschermd en mag je je niet zomaar psycholoog noemen. In Nederland mag je dit inderdaad wel. Alleen de titel 'psycholoog, NIP' is er beschermd.


Het klopt dat de term psycholoog beschermd is, maar volgens mij doelt hij op de term psychotherapeut. Iedereen kan dus de titel psychotherapeut gebruiken, het is echter de vraag: hoe lang nog?

Wat meer info:

http://www.een.be/programmas/koppen/iedereen-psychotherapeut

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Lesgeven

Mime schreef: vr 06 apr 2012, 11:26
Het klopt dat de term psycholoog beschermd is, maar volgens mij doelt hij op de term psychotherapeut.
Dat weet ik niet. Er stond psycholoog, dus daar ga ik op voort. Bovendien is het in NL zo dat enkel het begrip 'psychotherapeut' is beschermd, naast ook 'psycholoog, NIP'. Voor Nederlanders is het dus logisch dat zij aangeven dat 'psychotherapeut' beschermd is.
Iedereen kan dus de titel psychotherapeut gebruiken, het is echter de vraag: hoe lang nog?

Wat meer info:

http://www.een.be/pr...psychotherapeut
Ik heb die reportage ook gezien. En 't is goed dat men dit probleem onder de aandacht brengt. Maar het ergerlijke van de zaak is dat men dat 15 à 20 jaar geleden ook al stelde dat dit dringend moest veranderen. En tot op vandaag is er nog helemaal niks aangepast. Er liggen wel al enkele jaren diverse wetsvoorstellen klaar (die bovendien nogal sterk afwijken van elkaar), maar daar is het tot nu toe bij gebleven. Blijkbaar zou men onder de vorige regering dichter zijn gekomen tot een overeenkomst, maar met de val van die regering is alles weer opzij geschoven. Dus, voor hoe lang nog? Ik hoop dat het niet nog eens 15 jaar duurt... :(

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer