Spanningsdimmer tot 12 Volt

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Spanningsdimmer tot 12 Volt

gast schreef:hoe moet ik een voedingsbron van 12 volt omzetten in een voeding van 5 volt (spanningsregelaar of zow iets)

alvast bedankt
Dit hoort niet in het onderwerp J/K flipflop thuis, dus ik maak er even een nieuwe van.

www.google.nl al geprobeerd? Zoeken op spanning regelen, 5e link meen ik, maar dat kun nu anders zijn :wink:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Spanningsdimmer tot 12 Volt

Met een spanningsregelaar is inderdaad een optie.

78xx (vul voor xx een spanning in) kunnen je helpen, maar ik weet niet of ze de stroom die je vraagt aankunnen. Dat ligt dus helemaal aan de toepassing, maar er zijn ook regelaars die meerdere ampere's kunnen hebben.

Kan je iets meer achtergrondinfo geven?

Zoek ondertussen het datasheet van een 7805 even op, dan heb je een idee van waar het allemaal over gaat.

www.circuitsonline.nl kan je misschien ook helpen
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Spanningsdimmer tot 12 Volt

Zoals Mrtn al zei: een 7805 doet dit. De maximale stroom is een beetje afhankelijk van het exacte type. In combinatie met een weerstand kun je er ook een stroomregelaar van maken, ideaal voor het aansturen van LED's

Met een LM317 kun je ook een regelbare spanning maken.

Deze componenten zetten de overtollige spanning om in warmte. Dus bij hogere stromen kan het noodzakelijk zijn ze op een koellichaam te monteren.

Als je meer gegevens en/of de toepassing geeft kan je beter geholpen worden.

http://pdf.alldatasheet.com/datasheet-pdf/...CHILD/7805.html

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Spanningsdimmer tot 12 Volt

dimmer?

een Lm7805 geeft een vaste uitgangswaarde van 5V en daar kun je niksaan regelen.
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Berichten: 582

Re: Spanningsdimmer tot 12 Volt

Lala schreef:Dit hoort niet in het onderwerp J/K flipflop thuis, dus ik maak er even een nieuwe van.

www.google.nl al geprobeerd? Zoeken op spanning regelen, 5e link meen ik, maar dat kun nu anders zijn :wink:
Wat voor spanning wil je regelen, en wat is het doel van die regeling?

Voor een netspanningsregeling heb je weer andere regelaars dan voor gelijkspanning.

Gelijkspanning kan je al eenvoudig regelen met eenvoudige componenten. Het (teveel) aan spanning wordt omgezet in warmte. Er moet dan natuurlijk wel een stroom lopen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer