Aanspanning boezems

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Aanspanning boezems

De aanspanning van de linkerboezem gaat vooraf aan die van de linkerhartkamer.
Waarom is deze stelling juist? In een boek van mij staat:
De activering van de boezems moet vóór die van de kamers plaatsvinden. De bloedstroom verloopt immers van boezem naar kamer. Verder moeten rechter- en linkerboezem gelijktijdig aan- en ontspannen en dat geldt ook voor beide kamers.
Kan iemand dit toelichten? Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Aanspanning boezems

Gewoon zoals het er staat toch? De boezems trekken simultaan samen vóór de kamers.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Aanspanning boezems

Het bloed komt via de boezems in het hart. Zij moeten dus eerst samentrekken, want via de boezems komt er bloed in de hartkamers, die het dan vervolgens weer de aorta / longslagader in pompen.

Afbeelding
NN: "Everything that is not related to elephants is irrelephant".

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Aanspanning boezems

Ja, sorry, ik heb de stelling niet goed gelezen. Bedankt voor de verheldering.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Aanspanning boezems

Nog even een vervolgvraagje:
De spiervezels van beide hartboezems spannen gelijktijdig aan.
Deze stelling is toch juist? In de tekst staat immers:
Verder moeten rechter- en linkerboezem gelijktijdig aan- en ontspannen en dat geldt ook voor beide kamers.
Als beide boezems gelijktijdig aanspannen, dan spant de spiervezel toch ook gelijktijdig aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Aanspanning boezems

Ze spannen ongeveer gelijk aan, maar niet precies gelijk, waar ze met deze vraag denk ik op doelen.

Waar begint de elektrische prikkel die tot contractie leidt?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Aanspanning boezems

Die stelling is volgens het antwoord overigens onjuist, vandaar dat ik het vroeg.

De elektrische prikkel begint in de sinusknoop. Die zit in de wand van de rechter boezem, dus misschien is dat de reden dat de rechterboezem eerder aanspant dan de linker?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Aanspanning boezems

Pizza Monster schreef:Nog even een vervolgvraagje:

De spiervezels van beide hartboezems spannen gelijktijdig aan.

Deze stelling is toch juist? In de tekst staat immers:

Als beide boezems gelijktijdig aanspannen, dan spant de spiervezel toch ook gelijktijdig aan?
Weet je waarom de boezems beginnen met samentrekken? Weet je hoe deze reactie zich over het gehele hart zal verspreiden?

Eerder in dit topic werd al uitgelegd dat boezems (ongeveer) tegelijk, en eerder, samentrekken dan de kamers. Koppel deze informatie eens aan de impulsgeleding binnen het hart en je zult je eigen vraag kunnen beantwoorden! :)

Edit: anusthesist was me voor.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Aanspanning boezems

Pizza Monster schreef:Die stelling is volgens het antwoord overigens onjuist, vandaar dat ik het vroeg.

De elektrische prikkel begint in de sinusknoop. Die zit in de wand van de rechter boezem, dus misschien is dat de reden dat de rechterboezem eerder aanspant dan de linker?
Juist :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer