Stoppen, zonder remafstand

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Stoppen, zonder remafstand

Hoi,

Wat zou er gebeuren als je een auto hebt die bijvoorbeeld met 100km/u een lopende band op zou rijden die ook 100km/u gaat, en hij staat de tegenovergestelde richting van de auto z'n richting. Ik denk dat als de auto eenmaal de band is op gereden dat de auto dan niet meer vooruit komt. Het enige wat nog zou bewegen zijn de wielen die draaien als er niks anders in de auto los zit.

Gr. Luuk van Houdt

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Stoppen, zonder remafstand

Ik denk dat de wielen op het eerste moment twee keer zo hard gaan draaien en dat de auto nog steeds 100 km/uur gaat. Maar omdat de motor en de versnellingsbak die snelheid niet aankunnen en er weerstand optreedt, gaat de auto afremmen tot een lagere snelheid. Op den duur zal er een snelheid uitrollen die hoger is als nul, omdat de auto bij lage snelheden minder luchtweerstand heeft. Het hangt er uiteindelijk toch vooral van af hoe ver het gaspedaal is ingedrukt....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Stoppen, zonder remafstand

Dit onderwerp past beter in 'klassieke mechanica' en is daarom verplaatst.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Stoppen, zonder remafstand

Je redenering klopt wel volgens mij. Voor een stilstaande waarnemer die aan de kant staat is het alsof die auto stlstaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Stoppen, zonder remafstand

Fleuv schreef:Hoi,

Wat zou er gebeuren als je een auto hebt die bijvoorbeeld met 100km/u een lopende band op zou rijden die ook 100km/u gaat, en hij staat de tegenovergestelde richting van de auto z'n richting. Ik denk dat als de auto eenmaal de band is op gereden dat de auto dan niet meer vooruit komt. Het enige wat nog zou bewegen zijn de wielen die draaien als er niks anders in de auto los zit.

Gr. Luuk van Houdt
Voor een goed antwoord is er een gegeven te weinig.

Hoe gaat het met de wagen op de band?

1. Zonder motor aandrijving.

2. Met motor aan drijving.

In het eerste geval zal de wagen uiteindelijk met 100km/uur over de band gaan rijden.

In het tweede geval zal hij uiteindelijk op de de de baan tot stilstand komen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: Stoppen, zonder remafstand

Klassiek probleem... een auto op een lopende band kan aanzienlijk harder rijden (tov die band) dan hij over de weg kan rijden. Bij rijden over de weg is de luchtweerstand verruit de grootste factor (reken op 90% bij 120 km/h). Uiteraard komt er een punt dat de auto niet harder kan omdat in de hoogste versnelling de toerenbegrenzing gaat ingrijpen, maar dat is meestal aanzienlijk boven de normale maximumsnelheid van de wagen.

Uiteraard loopt je ook wel tegen praktische problemen aan: een auto die normaliter 200 km/h kan rijden zal bijvoorbeeld wielen hebben die 'veilig' zijn tot 240 km/h of iets dergelijks. Als je dan 300 km/h over een lopende band gaat rijden zullen die het uiteindelijk begeven, evenals de versnellingsbak, ophanging etc.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stoppen, zonder remafstand

Ik denk dat als de auto eenmaal de band is op gereden dat de auto dan niet meer vooruit komt.
Omdat die auto impuls heeft t.o.v. de omgeving heeft die de neiging om gewoon met 100 km/h t.o.v. diezelfde omgeving door te gaan. Wat er daarna gebeurt wordt een autotechnisch verhaal omdat de auto plotseling een snelheid t.o.v. de band zal krijgen van 200 km/h, die niet overeenkomt met het motortoerental van dat moment. Als er niks kapot gaat lijkt me dat te leiden tot een combinatie van remmen op de motor en slippen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Stoppen, zonder remafstand

Oke zover is dus nu het antwoord op mijn vraag dat de auto versneld, in een keer tot stilstand komt of juist slipt en dus wel vanaf de zijkant gezien langzaam tot stilstand komt maar niet aan het begin van de lopende band. Met tot stilstand komen bedoel ik natuurlijk dat de auto gebalanceerd op de lopende band rijdt en dan niet meer naar voor of achter wordt gesleept door de band.

Ik denk dat als je dit met een auto met een hoge snelheid (en lopendeband) doet dat er dan niet heel veel meer van de auto overblijft. Tenzij je alles stevig genoeg maakt en zorgt dat de auto alleen maar rechtdoor kan dmv een rails bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stoppen, zonder remafstand

Ik denk dat als je dit met een auto met een hoge snelheid (en lopendeband) doet dat er dan niet heel veel meer van de auto overblijft. Tenzij je alles stevig genoeg maakt en zorgt dat de auto alleen maar rechtdoor kan dmv een rails bijvoorbeeld.
Dat zou goed kunnen meevallen. Dit lijkt, andersom dan, wel een beetje op de "stunt" van Knight Rider:

[attachment=9701:hoff_kni..._mustang.jpg]

Voor wie dertig jaar geleden nog niet geboren was: Boevenbestrijder Knight gekiekt op de motorkap van zijn hyperintelligente gecomputeriseerde pratende superauto KITT. Op de achtergrond zie je een grote truck met oplegger, die als een soort hoofdkwartier van de boevenbestrijders diende. Minstens eens per aflevering zagen de kijkertjes KITT via de laadklep in de truck verdwijnen, terwijl beiden aan flinke snelheid over een of andere Amerikaanse Highway dezelfde kant op reden !!

De vraag is natuurlijk altijd geweest of dit was getruukt of niet. Mythbusters hebben het getest, met een doodgewone wagen, en natuurlijk kan het. Het snelheidsverschil tussen auto en truck is niet groot, dus hoeft er geen impuls uit de oprijdende auto gehaald te worden om te voorkomen dat de oprijdende auto met een noodgang door de voorwand van de oplegger schiet. Ze vonden het zelfs eigenlijk best makkelijk om te doen.
Bijlagen
hoff_knight_rider_mustang.jpg
hoff_knight_rider_mustang.jpg (26.07 KiB) 983 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Stoppen, zonder remafstand

Men voelt zulke remmingen en vertragingen wel weet ik uit ervaring.

Ik ging vroeger door de Maastunel met mijn brommer en kon je het voelen wanneer de brommer van de band op de stilstaande vloer kwam.

Zo'n roltrap gaat niet zo gek hard (niet eens loopsnelheid) en hier gaat het om een verschil van 100km/uur.

Wat er precies gebeurd lijkt me lastig want het hangt er van af of de wielen wel of niet gaan doorslippen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Stoppen, zonder remafstand

De enige manier om er achter te komen wat er gebeurt is door het te testen als dat ooit zou kunnen dan leek het me ook slim om de banden te vervangen voor een soort van assen net als de baan en de lopende band, zodat "de auto" niet meer van de weg kan slippen.

Tijdens zo'n test zal duidelijk worden wat er gebeurt met de krachten van achter de auto, de tijd, de werkelijke snelheid en het geluid. Als de auto niet zou versnellen kan het misschien wel dat de auto wordt samengeperst.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Stoppen, zonder remafstand

Als ik een prototype ga maken om te kunnen zien wat er nou precies gebeurt gaat het er als volgt uit zien (simpel)

Flash animatie

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Stoppen, zonder remafstand

Fleuv schreef: ma 19 mar 2012, 19:25
Als ik een prototype ga maken om te kunnen zien wat er nou precies gebeurt gaat het er als volgt uit zien (simpel)

Flash animatie
Nog iemand toevoegingen? Ga dit binnenkort namelijk wel realiseren op een kleine schaal


Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Stoppen, zonder remafstand

DePurpereWolf schreef: di 08 mei 2012, 10:43
Dit lijkt er wel op: http://dsc.discovery...high-speed.html
Het lijkt er zeer zeker op bedankt! Maar hier schieten ze het als het waren tegen iets wat de ander kant op gaat, als je goed kijkt zie je namelijk dat de bal tegen een band wordt aan geschoten waardoor de ene kant van waar de band met een slip vast zat langzaam los laat en de bal een horizontale draai geeft waardoor de bal net als een tol de twee verschillende snelheden in balans brengt tot 0.. toch? Als dat zo is dan betekend het dus ook dat de bal niet in één keer stilstaat de wordt aangedraaid en vangt dus de snelheid op en zet het om in een draaibeweging. Het is niet een heel groot verschil met wat ik wil uitvoeren maar toch denk ik dat het een ander resultaat oplevert.

Reageer