Goedkope vacuumpomp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 90

Goedkope vacuumpomp

hallo,

Voor mijn thesis heb ik een vacuumpomp nodig (om zonnepanelen te lamineren).

Wij doen onze thesis bij een vzw voor ontwikkelingshulp; en willen dus graag alles zo goedkoop mogelijk houden.

Daarom wilde ik weten of het mogelijk is een goedkope vacuumpomp te bouwen? met behulp van een waterpomp bijvoorbeeld?

we hebben al met een stofzuiger geprobeerd, maar dit gaf niet het gewenste resultaat.

Het zou een vacuum van minstens 95% moeten behalen, en dit voor ongeveer een uur lang..

momenteel is de goedkoopste pomp die we gevonden hebben:

Type EVD-VE115SV

maar goedkoper heeft de voorkeur.

Hebben jullie ideeën?

Berichten: 12.262

Re: Goedkope vacuumpomp

Probeer het eens met een waterstraalpomp. Of je 0.05 atm zult halen durf ik niet te zeggen, maar dat lijkt me ook een kwestie van testen. Goedkoop is het in ieder geval wel :)
Victory through technology

Berichten: 1.816

Re: Goedkope vacuumpomp

Hoewel waterstraalpompen een vacuum kunnen realiseren van ca 2 cm Hg, zijn ze af te raden ivm het grote waterverbruik, lijkt me.

Weet ook niet helemaal hoe ik het me moet voorstellen dat je zonnecellen wil lamineren. Je zit altijd met warmte-afvoer en waarmee dan? Epoxy vergeelt meestal bijv.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Goedkope vacuumpomp

Dit past voorlopig beter in Praktische en overige technische wetenschappen
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: Goedkope vacuumpomp

Hoewel waterstraalpompen een vacuum kunnen realiseren van ca 2 cm Hg, zijn ze af te raden ivm het grote waterverbruik, lijkt me.


Mwoah, dat is natuurlijk maar hoeveel je zo'n ding gebruikt. Een kuub water kost nog geen euro, en je moet de kraan flink hard open zetten wil je dat er in een uur doorheen jagen (ik vermoed dat het 2 a 4 uur duurt bij normaal gebruik). En voor thuisgebruik zijn er ook genoeg gebieden waar ze helemaal geen watermeters hebben :)
Victory through technology

Berichten: 90

Re: Goedkope vacuumpomp

Bedankt voor de tip!

Reageer