Vloeistofsnelheid in een buis met verschillende diameters.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

Vloeistofsnelheid in een buis met verschillende diameters.

hallo,

ik had een vraagje over het volgende,

als ik een buis heb die een middellijn heeft van 0.2 meter en een eindje verderop gaat dezelfde buis over in een middellijn van 0.15m, dan gaat de vloeistof in het smallere deel sneller stromen (venturi effect).

mijn vraag is: hoe kan het eigenlijk dat vloeistof in een smalle doorgang sneller gaat stromen?

je zou toch eigenlijk denken dat je in het water meer weerstand ondervindt in het smallere gedeelte en daardoor langzamer zou stromen..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.585

Re: Vloeistofsnelheid in een buis met verschillende diameters.

Door elke dwarsdoorsnede van de buis moet toch per 1 seconde het zelfde volume water stromen.

Deze volumestroom is te berekenen met een simpele formule.

Berichten: 581

Re: Vloeistofsnelheid in een buis met verschillende diameters.

Dat klopt,

Q=A•v

Q= volumestroom

A= oppervlakte

v= snelheid

Maar ik vroeg me af hoe dat eigenlijk in elkaar zat dat wanneer het water sneller stroomt in een smallere doorsnede en dat dan ook de druk lager is.

Maar is idd logisch als je bedenkt dat hetzelfde

Volume door een kleinere doorsnede moet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Vloeistofsnelheid in een buis met verschillende diameters.

Een smalle uitlaat betekent inderdaad een hogere weerstand dan een brede uitlaat. De pomp zal een hogere druk (niet lager!) moeten ontwikkelen om het gegeven debiet door de buis met de smalle uitlaat te pompen.

Berichten: 581

Re: Vloeistofsnelheid in een buis met verschillende diameters.

De pomp zal idd harder moeten pompen ( hogere druk).

Maar de druk Is lager in de buis met de kleine diameter als in de buis met de grote diameter ( venturi effect)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Vloeistofsnelheid in een buis met verschillende diameters.

Inderdaad is er binnen de smalle uitlaat sprake van een verlaagde druk (het Venturi-effect) maar daar merkt de pomp niets van. De drukverlaging van het Venturi-effect begint bij de voorkant van de uitlaat (in de stroomversnelling), en eindigt bij de achterkant van de uitlaat (in de stroomvertraging). De pomp heeft alleen te maken met de optelsom langs de stroombaan, en de optelsom van de drukdaling aan de voorkant en het drukherstel aan de achterkant is nul.

Reageer