Indicator voor redoxtitratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 29

Indicator voor redoxtitratie

Hoi,

Ik heb aankomende dinsdag een practicum scheikunde waarbij ik of een zuur-base titratie moet uitvoeren, of een redox-titratie. Ik snap hoe je voor een zuur-base titratie een indicator moet kiezen, maar niet hoe je de indicator voor een redox-titratie moet uitkiezen.

Ik denk dat je een bereking hiervoor kunt uitvoeren met de wet van Nernst, maar ik weet het niet zeker. Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen hoe je de goede indicator voor een redox-titratie moet uitkiezen?

Ik heb ook nog een andere (kleine) vraag: waarom maakt het niets uit als er in de erlenmeyer waarvan je d.m.v. een titratie bv. de molariteit wilt berekene, water komt? Komt dit doordat water geen invloed op de reactie heeft?

Alvast heel erg bedankt,

Tessa

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Indicator voor redoxtitratie

Welke redoxtitraties zijn bij jou op school behandeld? Of anders welke oxidatoren ken je die gebruikt worden bij een titratie en weet je misschien de kleur van die oxidatoren?

Berichten: 29

Re: Indicator voor redoxtitratie

Een voorbeeld van een titratie die we hebben behandeld is:

Men wil het chloorgehalte van chloorwater bepalen en gaat daartoe als volgt te werk: aan 10,00 mL van de oplossing voegt men voldoende kaliumjodide-oplossing toe en titreert het gevormde jood daarna met 27,03 mL 0,1411 M natriumthiosulfaat.

a. Bereken het chloorgehalte in massaprocenten, neem voor de dichtheid van het chloorwater 1,00 kg/L.

1. 2I- → I2 + 2e-

Cl2 + 2e- → 2Cl-

2I- + Cl2 → I2 + 2Cl-

2. I2 + 2e- → 2I-

2S2O32- → S4O62- + 2e-

I2 + 2S2O32- → 2I- + S4O62-

n = C x V = 0,1411 x 27,03 = 3,81 mmol S2O32-

3,81/2 = 1,91 mmol I2 met S2O32-

1,91 mmol Cl2 in 10 mL

191 mmol Cl2 in 1L

m = n x M = 191 x 10-3 x 70,9 = 13,5 gram Cl2 in 1L

(13,5/1000) x 100% = 1,35%



b. Welke indicator is nodig?

Nu heb ik geen idee meer hoe ik verder moet. Ik weet dat de indicatoren in tabel 52B staan, maar ik weet niet welke ik moet kiezen. Weet iemand hoe dit moet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Indicator voor redoxtitratie

Eerst over de kleur. Als je chloor aan jodide toevoegt wordt er jood gevormd. Je geeft dat juist weer in jouw reactie 1.

Welke kleur heeft jood opgelost in water?

Berichten: 29

Re: Indicator voor redoxtitratie

Jood is opgelost in water toch kleurloos?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Indicator voor redoxtitratie

Nee, jodide is kleurloos maar jood niet.

In de binas staat een tabel: Eigenschappen van chemicaliën, subtabel kleuren van chemicaliën. In mijn derde druk is het tabel 65A. Kijk daar eens naar.

Berichten: 29

Re: Indicator voor redoxtitratie

In die tabel staan in mijn druk (5e druk) alleen jood (s), jood (g), jood (in apolaire oplosmiddelen) en jood-zetmeel (aq). Op internet staat dat het in water geel-bruin wordt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Indicator voor redoxtitratie

In die tabel staan in mijn druk (5e druk) alleen jood (s), jood (g), jood (in apolaire oplosmiddelen) en jood-zetmeel (aq)
Ok, een oplossing van jood in water is bruin. Het vormt met jodide het bruine I 3-maar dit terzijde.

Als je chloor aan jodide toevoegt wordt de oplossing bruin.

Je gaat dan titreren met natriumthiosulfaat. Welke kleurverandering verwacht je dan?

Berichten: 29

Re: Indicator voor redoxtitratie

Het gevormde jood in de erlenmeyer is vast en heeft dus een grijs-zwarte kleur?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Indicator voor redoxtitratie

Ja, je hebt gelijk, I2 (s) heeft een grijs-zwarte kleur en lost niet op in water. Het is echter gebruikelijk om bij een jodometrische titratie een overmaat jodide toe te voegen om het jood als I3- in oplossing te houden. Daarom staat er ook voldoende kaliumjodide in het voorschrift. (Zie jouw bericht 3)

Je hebt dus in plaats van I2 eigenlijk een oplossing van I3- in water. Voor de berekening maakt dit verder niet uit. Je berekening is overigens goed.

Maar terug naar de kleur. Wat is de kleur van de I3- oplossing? En welke kleurverandering verwacht je als je gaat titreren met natriumthiosulfaat?

Berichten: 29

Re: Indicator voor redoxtitratie

IO3- (aq) heeft een geel-bruine kleur. Ik heb alleen geen idee welke kleuromslag er plaatsvindt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Indicator voor redoxtitratie

IO3- (aq)
Is dit een typefout? Het is I3-.

Wat is de kleur van I3-(aq)?

Berichten: 29

Re: Indicator voor redoxtitratie

Sorry, ik bedoelde inderdaad I3- (aq), dat heeft een geel-bruine kleur.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Indicator voor redoxtitratie

I3- (bruin) + 2 S2O32- (kleurloos) ---> 3 I- (kleurloos) + S4O62- (kleurloos)

Welke kleurverandering neem je waar tijdens de titratie?

Berichten: 29

Re: Indicator voor redoxtitratie

De kleur slaat om van bruin naar kleurloos. Dit is het punt waarop je moet stoppen met titreren. Maar je hebt dus geen indicator nodig? Want ik snap die indicatortabel in de binas van de redoxreacties niet helemaal...

Reageer