Rendement elektrische energie/warmte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Rendement elektrische energie/warmte

Hallo Wetenschapsforum,

Ik ben bezig met een onderzoekje voor natuurkunde, maar ik heb geen idee of wat ik doe goed is.

Ik moet het rendement tussen een temperatuurverschil en elektriciteit die wordt opgewekt door dit temperatuurverschil tussen twee bakjes water uitrekenen. Het is nogal weggezakt, dus ik vind het best lastig. Ik heb twee bakjes water en ik meet continu met twee temperatuursensors die zijn aangesloten op de computer de temperaturen van de bakjes. Het doel is dat ik een grafiek krijg met het rendement uitgezet tegenover het temperatuurverschil.

eta = Pnuttig / Pin

eta = (U*I) / Pin

En nu weet ik niet zeker of ik het goed doe; ik moet het vermogen van het temperatuurverschil te weten zien te komen. In mijn binas zie ik de formule Q = c*m*dT staan. Voor zover ik weet is Q energie en dus in joule. Ik maak dus een grafiek in Coach waarin ik het temperatuurverschil tussen de twee bakjes uitzet tegen de tijd (deze loopt af omdat het afkoelt). Daarna maak ik een grafiek waar ik c*m*dT uitzet tegenover de tijd. Ik ga er nu van uit dat het temperatuurverschil tussen de bakjes water dT is. Ik heb nu een grafiek waarin Q staat tegenover de tijd. Ik neem van deze grafiek de afgeleide: dan krijg ik het vermogen tegenover de tijd. Nu maak ik een nieuwe grafiek waarin ik (U * I) deel door het vermogen van het temperatuurverschil (uit de vorige grafiek) en dat uitzet tegenover de het temperatuurverschil. Dan zou de proef zijn geslaagd.

Ik weet alleen niet zeker of ik dit goed doe of ik dat ik hele domme fouten maak. Dus, zou iemand me willen vertellen of ik de goede kant op denk of dat ik iets heel anders moet doen? Als iemand dat zou willen doen zou het geweldig zijn :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Rendement elektrische energie/warmte

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rendement elektrische energie/warmte

Ik moet het rendement tussen een temperatuurverschil en elektriciteit die wordt opgewekt door dit temperatuurverschil tussen twee bakjes water uitrekenen.
Bedoel je dat je met peltier-elementen of iets dergelijks bezig bent?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer