Centripetale kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Centripetale kracht

Hallo,

Ik heb onlangs een proef uitgevoerd om de centripetale kracht i.f.v. de straal uit te zetten in een grafiek.

Het experiment is als volgt: Een wagentje staat op een rail. Hierbij wordt de rail m.b.v. een elektromotor rondgedraaid. Door de centripetale kracht zal het wagentje een uitwijking maken. De proef wordt uitgevoerd met constante hoeksnelheid. Bij verschillende stralen heb ik nu de grootte van de centripetale kracht gemeten (bij toenemende en afnemende straal).

Deze resultaten heb ik uitgezet in een grafiek en m.b.v. lineaire regressie heb ik een lineaire functie getekend van de vergelijking F = m * ω² * r. met w en m geweten. (Vergelijking die ik bekom: F = 0.8391 r). Theoretisch heb ik berekend dat het eigenlijk F = 0.7553 r zou moeten zijn.

Nu weet ik niet hoe ik dit kan verklaren. Heb liggen denken aan de wrijving maar die wordt gecompenseerd door gebruik te maken van toenemende en afnemende straal. Als tweede heb ik liggen denken aan luchtweerstand maar dan zou de experimentele waarde lager moeten liggen dan de theoretische of niet?

Indien een van jullie een idee heeft hoe dit fenomeen te verklaren is, zou ik het graag weten.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Michiel-ph

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Centripetale kracht

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Centripetale kracht

Zou het kunnen dat je wagentje nogal groot is t.o.v. de gemeten straal, en dus je wagentje niet langer als een puntmassa beschouwd mag worden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Centripetale kracht

Het wagentje was inderdaad best groot in vergelijking met de straal maar hoe komt het dan dat mijn experimenteel vastgelegde waarden hoger liggen dan de theoretische?

Berichten: 10

Re: Centripetale kracht

Ik heb er zonet nog eens eventjes over liggen nadenken en ik zou dit miss een goede verklaring kunnen zijn?

De bekomen resultaten zijn iedere keer iets groter dan de theoretische waarden. Dit komt doordat we hier te doen hebben met een star lichaam en geen puntmassa. We zijn ervan uit gegaan dat het zwaartepunt in het midden van het wagentje ligt maar dit is niet noodzakelijk zo.

In mijn geval zal het zwaartepunt verder naar buiten liggen waardoor de daadwerkelijke straal dus iets groter zal zijn en we dus bij elke meting een grotere centripale kracht bekomen dan de theoretische.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Centripetale kracht

Je opstelling kan vol met fouten zitten, je metingen kunnen ernaast zitten. Dan is een 10% van de theorie afwijkende waarde een eindresultaat dat op véle wijzen veroorzaakt kan worden.

Probleem met "troubleshooten" is dat niemand behalve jijzelf precies weet wat je gedaan hebt en hoe je aan je resultaten kwam.

Hoe heb je bijvoorbeeld je centripetaalkracht gemeten? Met een veerunster? Dan heeft die ongetwijfeld zelf ook meegedraaid.

Was de hoeksnelheid ook werkelijk constant ondanks een zich verwijderende massa, die als een zeil fungeert, bij een dubbele straal een dubbele snelheid heeft en een 4 x zo grote luchtwrijving ondervindt?

Had ................

etc.

Valt niet mee om allerlei mogelijke oorzaken te bedenken en/of uit te sluiten zonder de opstelling kritisch te kunnen bekijken en zonder de set gegevens te kunnen bekijken. Zo'n foutendiscussie is via een forum aartslastig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Centripetale kracht

Daar geef ik je zeker geen ongelijk in. Vind het zelf al lastig om te vinden waar het fout is gelopen en ik heb inderdaad gewerkt met een veerunster en het is me gedurende de proef opgevallen dat deze niet constant in een zelfde positie stond. De afwijking zal wel grotendeels daar liggen dan want de hoeksnelheid is bij elke nieuwe massa terug aangepast.

Enorm bedankt! :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Centripetale kracht

ik heb inderdaad gewerkt met een veerunster
Minstens een deel van die veerunster is zelf een meedraaiende massa met een zekere straal tot het middelpunt en trekt dus ook mee aan die veer.

Doe maar eens een proefje met zo'n school-krachtmetertje. Simpelweg een gewichtje eraan hangen, aflezen, en dan 180° draaien, gewichtje er weer aan en weer aflezen. Die dingen zijn gecorrigeerd voor hun eigen massa voor normaal verticaal gebruik. Bij horizontaal gebruik wijken ze dus af, en dan hangt het er nog van af welke kant naar de as wijst hoeveel hij zal afwijken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Centripetale kracht

Ok met deze uitleg kan ik verder en als ik na mijn examens eens tijd heb zal ik het zeker en vast eens proberen :)

Bedankt voor de hulp :)

Reageer