Warmtegeleiding-convectie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 232

Warmtegeleiding-convectie

Dag,

M'n cursus stelt dat tgv. fluidumbeweging er massatransport plaatsvindt, deze zorgt voor afzetting van een grenslaag nabij de wand. Hoe intenser het massatransport, des te groter het warmtetransport dmv. convectie.

Wat houdt deze massatransport dan in ? Indien het gaat over stofafzetting, dan vormt er zich toch een extra thermische weerstand...En dan zal de warmtestroom tgv. convectie worden teniet gedaan door de weerstand tgv. de stoflaag...Ik vind dit nogal tegenstijdig.

Verder vertelt de cursus nog dat nabij de wand ook een onbeweeglijke fluidumlaag vestigt die warmtetransport toelaat dmv. conductie.

Dus nabij de wand zijn er dan 2 grenslagen? Een die uit fluidum bestaat en warmteoverdracht laat geschienden dmv. zuivere conductie, en dan nog eens een stoflaag die zorgt voor extra convectie (maar wel een extra weerstand vormt)..

ik heb volgende websiteeven geraadpleegd voor extra uitleg omtrent de fysische uitleg bij convectiemechanisme:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Convectie

Maar daar word niet echt vermelding gemaakt van hetgeen ik hier aanhaal.

Ik kan de oefeningen/berekeningen wel uitwerken, maar het mechanisme vindt ik nogal verwarrend (ik elke geval toch de cursus).

Mvg.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmtegeleiding-convectie

Dus nabij de wand zijn er dan 2 grenslagen?
Nee, er is één grenslaag. De tekst van jouw cursus is knullig en gaat beide keren over één en dezelfde grenslaag.
Wat houdt deze massatransport dan in ?
Dat massatransport is de beweging van fluidum moleculen van wand naar fluidum hoofdstroom en omgekeerd.

Als er een fluidum langs een warm oppervlak stroomt dan is de stroomsnelheid tegen de wand nul en naarmate verder van de wand groter, tot op een bepaalde afstand Y van de wand de stroomsnelheid die van het fluidum zelf is. Die Y is dan de dikte van de grenslaag (ook wel film genoemd). Hoe sneller het fluidum stroomt des te kleiner Y en des te groter de warmteoverdracht van het warme oppervlak naar de bulk van het fluidum.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 232

Re: Warmtegeleiding-convectie

Dus met stofafzetting heeft dit mechanisme niets te maken als ik het goed heb begrepen. Tja, uiteraard grotere fluidumsnelheid kleinere grenslaag zodat het fluidum meer warmtekan transporteren. Zo is het toch correct?

Dankjewel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Warmtegeleiding-convectie

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grenslaag.svg

Nee, het heeft inderdaad niets met stofafzetting te maken.
Tja, uiteraard grotere fluidumsnelheid kleinere grenslaag zodat het fluidum meer warmtekan transporteren.
Omdat het temperatuurverschil de drijvende kracht is bij warmteoverdracht en omdat door een grotere snelheid de warmte sneller wordt afgevoerd en het temperatuurverschil aldus groter blijft.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 232

Re: Warmtegeleiding-convectie

Ja, ik heb het begrepen :) .

Mvg.

Reageer