Niet-centrale elastische botsingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Niet-centrale elastische botsingen

Ik wil de volgende algemene twee-dimensionale botsing beschouwen:
Bouncing_balls.png
Bouncing_balls.png (74.47 KiB) 176 keer bekeken
De massa's van de ballen zijn verschillend, maar bekend (
\(m_1\)
en
\(m_2\)
), evenals de stralen (
\(R_1\)
en
\(R_2\)
). Bal 1 heeft als beginsnelheid
\( v_1^{i} = (v_{1x}^{i},v_{1y}^{i}) \)
en bal 2 heeft als beginsnelheid
\( v_2^{i} = (v_{2x}^{i},v_{2y}^{i}) \)
. Op een bepaald tijdstip botsen ze wanneer (het midden van) bal 1 op positie
\((x_1,y_1)\)
is en (het midden van) bal 2 op positie
\((x_2,y_2)\)
is, waarbij
\(\sqrt{ (x_1-x_2)^2 + (y_1-y_2)^2 } = R_1+R_2\)
. Ik beschouw een volkomen elastische botsing. Uiteindelijk komen de ballen met snelheden resp.
\( v_1^{f} = (v_{1x}^{f},v_{1y}^{f}) \)
en
\( v_2^{f} = (v_{2x}^{f},v_{2y}^{f}) \)
eruit. Wat zijn de eindsnelheden?

Ik heb vier onbekenden en moet dus vier vergelijkingen zoeken. De eerste drie zijn simpel:

1) Behoud van energie:
\( m_1 \Bigl( (v_{1x}^{i})^2 + (v_{1y}^{i})^2 \Bigr) + m_2 \Bigl( (v_{2x}^{i})^2 + (v_{2x}^{i})^2) \Bigr) = m_1 \Bigl( (v_{1x}^{f})^2 + (v_{1y}^{f})^2 \Bigr) + m_2 \Bigl( (v_{2x}^{f})^2 + (v_{2x}^{f})^2) \Bigr)\)
.

2) Behoud van impuls in x-richting:
\( m_1 v_{1x}^{i} + m_2 v_{2x}^{i} = m_1 v_{1x}^{f} + m_2 v_{2x}^{f} \)
.

3) Behoud van impuls in y-richting:
\( m_1 v_{1y}^{i} + m_2 v_{2y}^{i} = m_1 v_{1y}^{f} + m_2 v_{2y}^{f} \)
.

Ik krijg de vierde vergelijking echter niet gevonden. Er moet de niet-centrale informatie in zitten, en dus de posities van de ballen tijdens het botsen (of eventueel hoeken die je daaruit kan berekenen), maar ik zie niet in welk principe ik hier moet gebruiken. Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Niet-centrale elastische botsingen

Je stelt dat de snelheden van de 2 ballen voor de botsing bekend zijn .

Hoe groot is dan v(1x) v(1y) v(2x) v(2y) ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Niet-centrale elastische botsingen

Die zijn willekeurig, en ik noemde hun grootte
\(v_{1x}\)
enzovoorts. Ik wil het zo algemeen mogelijk houden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Niet-centrale elastische botsingen

Wat me opvalt is dat je de wet van behoud van kinetische energie niet opstelt in de x richting en in de y richting.

Verder maak je gebruik van de wet van behoud van kinetische energie, dit is niet noodzakelijk

Er bestaat ook een andere berekeningsmethode die veel eenvoudiger is en sneller tot resultaat leid

Als je dat wilt , dan wil ik je die berekeningsmethode graag uitleggen aan de hand van een rekenvoorbeeld van een centrale botsing tussen 2 ballen. De botsing is volkomen veerkrachtig.

Misschien dat je daar je voordeel mee kunt doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Niet-centrale elastische botsingen

Wat me opvalt is dat je de wet van behoud van kinetische energie niet opstelt in de x richting en in de y richting.
Dit komt omdat energie richtingsonafhankelijk is. Er zijn dus geen twee vergelijkingen voor behoud van energie.
Verder maak je gebruik van de wet van behoud van kinetische energie, dit is niet noodzakelijk
Dit is toch de definitie van een elastische botsing? Dan moet ik hier toch zeker wel gebruik van maken?
Er bestaat ook een andere berekeningsmethode die veel eenvoudiger is en sneller tot resultaat leid

Als je dat wilt , dan wil ik je die berekeningsmethode graag uitleggen aan de hand van een rekenvoorbeeld van een centrale botsing tussen 2 ballen. De botsing is volkomen veerkrachtig.

Misschien dat je daar je voordeel mee kunt doen.
Op zich ben ik wel benieuwd over welke methode je het hebt. Mijn doel is echter niet om snel mogelijk een antwoord te krijgen, maar om een zo algemeen mogelijke oplossingsmethode te vinden. Wanneer je nu een simpel rekenvoorbeeld met een centrale botsing neemt, dan moet hij daarna toch nog uitgebreid worden voor niet-centrale botsingen, want daarin ben ik dus geïnteresseerd. Is dit ook mogelijk met de methode die jij voor ogen hebt?

Het antwoord op mijn eigen vraag heb ik trouwens al gevonden. Ik teken een denkbeeldige as tussen beide ballen wanneer zij met elkaar botsen, die beide ballen raakt. In deze richting is er geen impulsoverdracht, dus dan geldt voor beide ballen individueel behoud van impuls (=twee vergelijkingen). In de richting loodrecht hierop (verbindingsstuk tussen beide centra van de ballen) is er wel impulsoverdracht, en geldt er dus alleen behoud van totale impuls (=derde vergelijking). Samen met behoud van energie kom ik dan op vier vergelijkingen die voldoende zijn om mijn vier onbekenden mee uit te rekenen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Niet-centrale elastische botsingen

Of mijn methode voor het berekenen van een centrale botsing die volkomen veerkrachtig is , ook is uit te breiden voor een niet centrale botsing weet ik eerlijk gezegd niet.

Reageer