Draagstructuur nieuwbouw,

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 27

Draagstructuur nieuwbouw,

Hi,

Bij het opzoeken van info op internet kwam ik regelmatig dit forum hier tegen.

Ik heb mij maar meteen geregistreerd zodat ik hier vragen kan stellen.

Wij zitten met hetvolgende 'probleem'.

Wij plannen een nieuwbouwwoning waarvan het ontwerp zo goed als rond is.

Er zijn echter twee muurtjes die we liever niet zouden zien verschijnen maar die volgens de architect belangrijk zijn voor de stabiliteit van de woning.

Die zouden wel weg kunnen maar dan zou één en ander veel duurder kunnen worden doordat er hogere staalbalken moeten worden gebruikt die ervoor zouden zorgen dat het tussenverdiep dikker wordt met een veel hogere kostprijs tot gevolg.

Sowieso laten wij de hele bouw berekenen door een ingineursbureau. Wanneer wij echter alle mogelijke varianten moeten laten narekenen gaat ons dit een bom geld kosten.

Onder het moto vragen staat vrij...

Zijn er hier intelectuelen die op basis van onze plannen richtlijnen kunnen geven inzake welke ingrepen haalbaar zijn en welke niet?

Nogmaals, het is niet onze intentie op basis vand ie eventuele info te gaan bouwen, dit dient enkel om te beslissen welke plannen wij aan het ingenieursbureau voorleggen om te berekenen.

Thx

Berichten: 54

Re: Draagstructuur nieuwbouw,

Indien jullie een ontwerp hebben laten maken door een architect is de architect niet diegene die bepaalt hoe dik een vloer of een balk moet worden.

Als een muur in de woning inderdaad als stabiliteitswand nodig is dan is het verzwaren van een vloer of een ligger niet voldoende om dit te vervangen. Hiervoor zal ook eventueel een zwaardere kolom of penant nodig zijn.

Maar aangezien het een nieuwbouwwoning is neem ik aan dat er voldoende scheidingswanden in de woning staan de kunnen werken als stabiliteitswand indien noodzakelijk. Geef je wensen door aan het ingenieursbureau en deze kan jullie een advies (als ze voldoende kwaliteit hebben) geven welke mogelijkheden er zijn zonder meteen kosten hiervoor te berekenen. Daarnaast is het zo dat als je al zoveel geld uitgeeft aan het ontwerp van een nieuwbouw woning bezuinig dan niet op de constructie, ten opzichte van het totaalplaatje zijn de kosten voor het benodigde advies nihil.

Reageer