Kleur ogen kind

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Kleur ogen kind

ik heb de volgende -ik denk voor dit forum een simpele- vraag:

een vader heeft blauwe ogen en een moeder heeft groene ogen.

wat is de kans dat het kind bruine ogen heeft/krijgt?


Ik heb zelf geen verstand van erfelijkheidsleer dus vandaar dat ik hoop een antwoord te vinden op dit forum.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kleur ogen kind

Ik zag toevallig dat je op deze website dezelfde vraag hebt gesteld. Ben je daar misschien al verder geholpen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kleur ogen kind

mvh schreef:een vader heeft blauwe ogen en een moeder heeft groene ogen.

wat is de kans dat het kind bruine ogen heeft/krijgt?
Deze vraag is niet te beantwoorden aangezien oogkleur polygenetisch overerft en niet Mendeliaans.

Als je de allelen voor blauwe én groene oogkleur beiden als recessief beschouwt, dan is de kans 0%, immers de vader heeft twee recessieve en de moeder heeft twee recessieve. Het dominante allel voor bruine oogkleur is dus niet aanwezig. Maar zo simpel is het helaas niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Kleur ogen kind

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt weten: de tamelijke standaard verdeling van blauw/groen/bruin is niet complex en eenvoudig op te zoeken.

Probleem is alleen dat er meer factoren, al dan niet genetisch, spelen bij het tot stand komen van de daadwerkelijke oogkleur. Zo kan het bijvoorbeeld best eens voorkomen dat iemand die volgens de simpele genen bruine ogen had moeten hebben toch groene, grijze of blauwe ogen heeft. In zo'n geval kan het dus voorkomen dat 2 ouders met blauw uitziende ogen alsnog een kind krijgen met bruine ogen.