Kleur ogen kind

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Kleur ogen kind

ik heb de volgende -ik denk voor dit forum een simpele- vraag:

een vader heeft blauwe ogen en een moeder heeft groene ogen.

wat is de kans dat het kind bruine ogen heeft/krijgt?


Ik heb zelf geen verstand van erfelijkheidsleer dus vandaar dat ik hoop een antwoord te vinden op dit forum.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kleur ogen kind

Ik zag toevallig dat je op deze website dezelfde vraag hebt gesteld. Ben je daar misschien al verder geholpen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kleur ogen kind

mvh schreef:een vader heeft blauwe ogen en een moeder heeft groene ogen.

wat is de kans dat het kind bruine ogen heeft/krijgt?
Deze vraag is niet te beantwoorden aangezien oogkleur polygenetisch overerft en niet Mendeliaans.

Als je de allelen voor blauwe én groene oogkleur beiden als recessief beschouwt, dan is de kans 0%, immers de vader heeft twee recessieve en de moeder heeft twee recessieve. Het dominante allel voor bruine oogkleur is dus niet aanwezig. Maar zo simpel is het helaas niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Kleur ogen kind

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt weten: de tamelijke standaard verdeling van blauw/groen/bruin is niet complex en eenvoudig op te zoeken.

Probleem is alleen dat er meer factoren, al dan niet genetisch, spelen bij het tot stand komen van de daadwerkelijke oogkleur. Zo kan het bijvoorbeeld best eens voorkomen dat iemand die volgens de simpele genen bruine ogen had moeten hebben toch groene, grijze of blauwe ogen heeft. In zo'n geval kan het dus voorkomen dat 2 ouders met blauw uitziende ogen alsnog een kind krijgen met bruine ogen.

Het wil zelfs nog wel eens voorkomen dat 1 persoon 2 ogen van verschillende kleur heeft, of dat de iris aan de binnenkant bruin is en aan de buitenkant blauw. In die zin is oogkleur dus geen bijzonder betrouwbare indicator van ouderschap, zelfs niet in gevallen waarbij het 'eigenlijk niet kan' zoals blauwoogige ouders met een bruinoogig kind.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Kleur ogen kind

anusthesist schreef:Deze vraag is niet te beantwoorden aangezien oogkleur polygenetisch overerft en niet Mendeliaans.

Als je de allelen voor blauwe én groene oogkleur beiden als recessief beschouwd, dan is de kans 0%, immers de vader heeft twee recessieve en de moeder heeft twee recessieve. Het dominante allel voor bruine oogkleur is dus niet aanwezig. Maar zo simpel is het helaas niet.
dank voor je antwoord, maar als het niet zo simpel ligt; hoe werkt het dan wel? wat is dan polygenetisch overerven?

Berichten: 49

Re: Kleur ogen kind

ik las onlangst een artikel hierover.

je zal vast er vast wel wat vinden:

http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/krijgt-iedere..._2012_3_5_50017
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kleur ogen kind

Polygenetisch overerven volgens wiki

Je kan ook de Nederlandse bekijken maar die is nogal kort.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer