Van HBO naar WO?

Moderator: Rhiannon

Reageer

Van HBO naar WO?

Heey!

Ik zit nu in Havo 5 met het profiel N&T. Als ik geneeskunde wil gaan studeren is het dan ook mogelijk om dat te gaan doen als ik eerst mijn propedeuse HBO Psychologie heb gehaald. Of kun je alleen maar geneeskunde gaan doen als je eerst VWO hebt gedaan?

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Van HBO naar WO?

Volgens mij is het handigst als je eerst VWO doet, dat kan dat eventueel in één jaar (VWO 5 en 6 dus), maar dat is wel aanpoten.

Ik heb je vraag trouwens verplaatst naar Algemene Discussie, het is vreemd te zien dat veel mensen een studie geneeskunde met Biologie associëren.

Berichten: 25

Re: Van HBO naar WO?

Normaal gesproken is het wel mogelijk om met een propedeuse van HBO toegang te krijgen tot het WO, maar ik weet niet of dat ook kan met de Propedeuse van een andere opleiding dan die je op het WO gaat volgen

Berichten: 13

Re: Van HBO naar WO?

Met een Propedeuse HBO kun je naar alle WO opleidingen, echter wees er wel bewust van dat er voor geneeskunde geloot moet worden. je hebt dus kans dat je buiten de boot valt. Dus zorg ervoor dat je een leuke HBO opleiding doet, mocht je niet uitgeloot worden, kun je deze dus vervolgen.

Berichten: 338

Re: Van HBO naar WO?

Met een Propedeuse HBO kun je naar alle WO opleidingen, echter wees er wel bewust van dat er voor geneeskunde geloot moet worden. je hebt dus kans dat je buiten de boot valt. Dus zorg ervoor dat je een leuke HBO opleiding doet, mocht je niet uitgeloot worden, kun je deze dus vervolgen.


Ik dacht dat je twee soorten HBO-P's had; een technische en een niet-technische. Met de technische P kun je alle WO opleidingen doen, maar met de niet-technische P kun je geen technische WO studie doen. (Je kunt natuurlijk altijd nog wachten tot je 21 bent en dan een colloquium doctum halen. :wink: )

Berichten: 142

Re: Van HBO naar WO?

volgens mij ligt het er puur aan, aan welk instituut jeje P hebt gehaald en naar welke universiteit je wilt. Op de site van TUE staat bijvoorbeeld:
Enkele HTO propedeusediploma's geven toelating tot alle TU/e bacheloropleidingen. Verder kun je er gevoeglijk van uitgaan dat het propedeutisch diploma van een gelijknamige HTO-opleiding toelating geeft tot de bacheloropleiding. Meer informatie kun je vragen bij het STU.
Wat dus gewoon inhoud dat je niet met een P van bijv. SPH naar WO-elektrotechniek kan of met een P HBO-elektrotechniek naar WO psychologie.

Maar het beste kan je gewoon even een email sturen naar de betreffende universiteit.

Berichten: 18

Re: Van HBO naar WO?

Mijn advieS:

* vwO sprintklas.. (vwo 5+ 6 in één Jaar)

vOlgens mij wOrd de P afgeschaft :shock:

Reageer