Ruimtemeetkunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 135

Ruimtemeetkunde

Hallo

Kan iemand me helpen bij deze vraag :

Bepaal een rechte die twee kruisende rechten a en b snijdt en evenwijdig is met twee snijdende vlakken alpha en beta.

Dit is het enige dat we gegeven kregen.

Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ruimtemeetkunde

Bepaal een rechte die twee kruisende rechten a en b snijdt en evenwijdig is met twee snijdende vlakken alpha en beta.

Dit is het enige dat we gegeven kregen.


Als een rechte evenwijdig is aan twee snijdende vlakken, wat weet je dan (denk aan de snijlijn s van die twee vlakken).

Natuurlijk kan je door a een vlak evenwijdig s aanbrengen ... , hoe?

Berichten: 135

Re: Ruimtemeetkunde

D
Safe schreef:Als een rechte evenwijdig is aan twee snijdende vlakken, wat weet je dan (denk aan de snijlijn s van die twee vlakken).

Natuurlijk kan je door a een vlak evenwijdig s aanbrengen ... , hoe?


De rechte ligt evenwijdig met de snijlijn? Hoe kan je dan de rechten a en b gebruiken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ruimtemeetkunde

Prima!

De tweede aanwijzing luidde ...

Berichten: 135

Re: Ruimtemeetkunde

Die snap ik niet echt goed. Ik probeerde dit te tekenen, maar ik raak er niet uit..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ruimtemeetkunde

Wanneer is een lijn evenwijdig aan een vlak?

Berichten: 135

Re: Ruimtemeetkunde

Als je de rechte a schrijft onder parametervoorstelling schrijft en invult in de cart. Vergelijking van het vlak. Als dan blijkt dat er geen oplossingen zijn dan zijn ze toch paralel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ruimtemeetkunde

We zijn toch niet bezig met analytische meetkunde?

Een lijn is l evenwijdig aan een vlak als dat vlak een lijn l' bevat evenwijdig aan lijn l. Is dit logisch voor je? Zo ja, waarom? Zo nee, ...

Dus kies op lijn a een punt en trek een lijn evenwijdig aan ...

Je hebt nu twee snijdende lijnen dus een vlak en door constructie ... (vul dat aan).

Probeer met een potlood als lijn en een tweede potlood je dit voor te stellen. Op papier tekenen is niet aanschouwelijk genoeg ...

Berichten: 135

Re: Ruimtemeetkunde

Ja, dat snap ik. We hebben dit ook gezien, maar meestal toegepast in expliciete voorbeelden. Er is nu een vlak gevormd tussen de rechte l, die we moeten opstellen, en de snijlijn tussen alpha en beta?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ruimtemeetkunde

Allereerst: ik hoop dat je je aan de naamgeving houdt die ik voorstel ...
Er is nu een vlak gevormd tussen de rechte l, die we moeten opstellen, en de snijlijn tussen alpha en beta?
Nee, we hebben nu een vlak door a evenwijdig s.

Vraag: ligt de gevraagde rechte in dit vlak. Zo ja, waarom? Zo nee, ... ?

Wat moet nu met lijn b gebeuren?

Berichten: 135

Re: Ruimtemeetkunde

Volgens mij wel, ja. Maar ik weet niet of ik mij alles hetzelfdwe voorstel als jou. Mijn vlak evenwijdig met s, snijdt de rechte b?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ruimtemeetkunde

Vraag: ligt de gevraagde rechte in dit vlak. Zo ja, waarom? Zo nee, ... ?
Volgens mij wel, ja. Maar ik weet niet of ik mij alles hetzelfdwe voorstel als jou.
Ik neem aan dat dit het antwoord is op bovenstaande vraag? Daar moet je toch duidelijker in zijn ...

Je geeft niet aan waarom dit zo is.

Je weet nog wat de opgave is? Een lijn (noem dit lijn c) die d kruisende lijnen a en b snijdt en evenwijdig is met de twee gegeven vlakken waarvan we de snijlijn s hebben genoemd.

We hebben nu een vlak (noem dit gamma) waarin a en s' (evenwijdig s) liggen. Heb je nog meer nodig om in te zien dat c zeker in dit vlak moet liggen ...

Dus snijden we b met gamma (noem dit punt B) en dan ... ?

Reageer