Mg2+ of al3+

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Mg2+ of al3+

beste forumgebruikers,

ik ben een havo5 leerling en op het moment zijn wij bezig met een practicum over zouten

de opdracht gaat zo: je krijgt een zout (in vaste vorm) en je moet uitzoeken welk zout het is

het zout lost NIET op in water en het verkleurd niet

dus mijn mogelijkheden zijn MgOH2, Mg(CO3)2 en AlOH3

(dit omdat wij verder geen zouten meer hebben met deze eigenschappen)

na het toevoegen van HCl ontstonden geen bubbels dus MgCO3 valt af omdat de carbonaat samen met de H+ ionen zouden uiteenvallen in H2O en CO2

dus de mogelijkheden zijn nu MgOH2 en AlOH3

mijn vraag: hoe kan ik die magnesium en aluminium uit elkaar halen

met neerslagreacties gaat het niet want in die zouten zit water dus ik krijg sowieso neerslag

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Mg2+ of al3+

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Mg2+ of al3+

met neerslagreacties gaat het niet want in die zouten zit water dus ik krijg sowieso neerslag
Toch niet in gedemineraliseerd water? Op een middelbare school hebben ze dat toch wel?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: Mg2+ of al3+

ja wij hebben demiwater, maar dit moet toch niet uitmaken als je een zoutoplossing hebt die niet oplost in water?

of is dit verkeerd gedacht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Mg2+ of al3+

Ik vermoed ook dat Raspoeting iets misverstaat.

Neerslagreacties zijn inderdaad zinloos als je twee zouten hebt die geen van beide oplossen.

Je zult dus iets anders moeten verzinnen.

Zomaar wat googlewerk:
Wanneer aluminiumhydroxide reageert met basen ontstaat het aluminaat-ion:
Magnesiumhydroxide ontleedt bij 350°C in magnesiumoxide en water.
misschien, als je doorgooglet, vind je iets voor de hand liggends dat je zou kunnen gebruiken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 772

Re: Mg2+ of al3+

Ik weet niet of je iets van complexvormingsreacties afweet? Anders kan dit wel eens helpen. Bijvoorbeeld voor Al(OH)3 . Dit zout is inderdaad in oplossing, maar bij toevoeging van een overmaat base, zal aluminium gecomplexeerd worden, waardoor het in oplossing gaat, en de neerslag verdwijnt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Mg2+ of al3+

Ik vermoed ook dat Raspoeting iets misverstaat.
Klopt :) Ik heb:
met neerslagreacties gaat het niet want in die zouten zit water dus ik krijg sowieso neerslag
gelezen als "die zouten zitten ook in het water (dat ik wil gaan gebruiken)". Excuus.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: Mg2+ of al3+

Magnesiumhydroxide ontleedt bij 350°C in magnesiumoxide en water.
deze had ik inderdaad ook al gevonden, bij Aluminiumhydroxide is dit overgens 200°C
Ik weet niet of je iets van complexvormingsreacties afweet? Anders kan dit wel eens helpen. Bijvoorbeeld voor Al(OH)3 . Dit zout is inderdaad in oplossing, maar bij toevoeging van een overmaat base, zal aluminium gecomplexeerd worden, waardoor het in oplossing gaat, en de neerslag verdwijnt.
dus als ik het goed begrijp moet ik er gewoon erg veel OH- bij doen en dan verdwijnt de neerslag?

maar gebeurt dit dan ook als het Magnesiumhydroxide is want dan ben ik niets verder opgeschoten.

Berichten: 772

Re: Mg2+ of al3+

Dat klopt inderdaad. Bij een redelijk overmaat. Een 8 tal ml NaOH moet voldoende zijn schat ik, zal de het aluminiumhydroxide gecomplexeerd worden en terug in oplossing gaan.

Dit geldt inderdaad alleen voor aluminiumhydroxide. Magnesium zal met hydroxide geen complex vormen. Dus: indien bij toevoegen van overmaat NaOH de neerslag niet verdwijnt, dan is dit Mg(OH)2. Indien deze echter wel verdwijnt, is er Al(OH)3 aanwezig in het mengsel.

Reageer