Massabalans

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Massabalans

Dag, ik volg een stage op het anilinebedrijf van Bayer.

Hier gebeurd ondermeer de zuivering van aniline d.m.v. een destillatie.

Hiervan weet ik de debieten en de samenstelling van wat er in de destillatie wordt gebracht, wat er uit her residu komt en van het topproduct.

Hoe moet ik met deze gegevens een massabalans opstellen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Massabalans

Dat is toch doodsimpel?

VOEDING = TOPPRODUCT + RESIDUE

en voor iedere component i geldt:

(massafractie i in voeding) * VOEDING = (massafractie i in topproduct) * TOPPRODUCT + (massafractie i in residue) * RESIDUE
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 20

Re: Massabalans

Fred F. schreef:Dat is toch doodsimpel?

VOEDING = TOPPRODUCT + RESIDUE

en voor iedere component i geldt:

(massafractie i in voeding) * VOEDING = (massafractie i in topproduct) * TOPPRODUCT + (massafractie i in residue) * RESIDUE
Okee, bedankt, volgende week heb ik mijn waarden, als ik dan nog steeds problemen heb zal ik om verdere hulp vragen.

Alvast bedankt!

Berichten: 20

Re: Massabalans

gastbolaf schreef:Okee, bedankt, volgende week heb ik mijn waarden, als ik dan nog steeds problemen heb zal ik om verdere hulp vragen.

Alvast bedankt!
Het volumedebiet en de samenstelling van de invoer van mijn kolom is gegeven (27ton/uur), alsook het volumedebiet en de samenstelling de afvoer van het topproduct (21.99ton/uur) en alleen het volumedebiet van de reflux (30.03ton/uur).

Kan ik hier mijn massabalans mee opstellen als ik de samenstelling van mijn residu weet, maar wel niet het volumdebiet???

Mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Massabalans

Je hebt het over volumedebiet en tegelijk over ton/uur, dus je bedoelt blijkbaar massadebiet. In dat geval is het antwoord op je vraag: ja.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 20

Re: Massabalans

Je hebt het over volumedebiet en tegelijk over ton/uur, dus je bedoelt blijkbaar massadebiet. In dat geval is het antwoord op je vraag: ja.
Oké, oké,

Ik heb nu berekend hoeveel ton aniline er precies in de kolom wordt gestuurd en hoeveel eruit langs bodem en top.

Wat is nu concreet een massabalans??

Bijvoorbeeld:

Voeding = Top + Residu

10.2ton = 7.5ton + 2.6ton (Dit is gewoon een voorbeeld)

OF is het dat je het percentage moet berekenen 10.2/(7.5+2.6) = 0.1 -> 10%

OF is het nog iets anders?

Sorry voor mijn vragen maar ik vind maar gering informatie op internet.... :)

Alvast van harte bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Massabalans

Om met het laatste te beginnen: misschien moet je dan niet op internet zoeken maar gewoon een boek lezen. Zou er bij Bayer echt niemand zijn die ooit Scheikundige Technologie heeft gestudeerd en die je een boek inleiding in de procestechnologie (of scheidingstechnologie) kan lenen???

Een massabalans is een vergelijking die voortvloeit uit de wet van behoud van massa. Massa kan niet verdwijnen, dus als er zich niks ophoopt (in welk element je ook beschrijft), dan geldt: Wat erin gaat is gelijk aan wat eruit komt.

Dat geldt voor de totale stromen, maar ook voor de stromen van de individuele componenten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 20

Re: Massabalans

Marko schreef:Om met het laatste te beginnen: misschien moet je dan niet op internet zoeken maar gewoon een boek lezen. Zou er bij Bayer echt niemand zijn die ooit Scheikundige Technologie heeft gestudeerd en die je een boek inleiding in de procestechnologie (of scheidingstechnologie) kan lenen???

Een massabalans is een vergelijking die voortvloeit uit de wet van behoud van massa. Massa kan niet verdwijnen, dus als er zich niks ophoopt (in welk element je ook beschrijft), dan geldt: Wat erin gaat is gelijk aan wat eruit komt.

Dat geldt voor de totale stromen, maar ook voor de stromen van de individuele componenten.
Dus moet ik mijn massa balans voorstellen als bv:

10ton aniline voeding -> 7ton topproduct + 3 ton Residu

???

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Massabalans

Dat is een mogelijke vorm van een massabalans. Wanneer je de totaalstromen bij een continue distillatie beschrijft, dan zal de massabalans er inderdaad zo uitzien, alleen dien je dan wel de juiste eenheden te gebruiken. Het gaat om massastromen, dus de eenheid is ton/uur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer