Foton als drager van e of h veld

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Foton als drager van e of h veld

Bij het terugvallen van een aangeslagen elektron naar de oorspronkelijke baan ontstaat een foton met zekere frequentue (nu) die te maken heeft met de energie E die de baanverandering oplevert.

Maar hoe moet ik me de interactie met fotonen voorstellen bij een zuiver magneetveld (bv supergeleidende stroom voerende ring) frequentie = 0, dus (eventuele) fotonen hebben geen energie.

Of: wat me nog meer intrigeert: Bij een antenne die een zeker frequentie uitstraalt (zeg 100 MHz). De miljoenen elektronen in de antenne die er voor zorgen dat deze frequentie uitgestraald wordt hebben er "geen weet" van dat ze bijdragen aan het uitzenden van deze kunstmatig opgewekte frequentie. zullen dus ook zeker geen fotonen opwekken met een h.(nu) die overeenkomt met 100 MHz.

Een tweede vraag: Als er lichtstraling van de zon middels fotonen de aarde bereikt moet ik me dan voorstellen fotonen doe non stop van de zon naar de aarde reizen?

Dank voor het antwoord.

Berichten: 4

Re: Foton als drager van e of h veld

Gerben49 schreef:Bij het terugvallen van een aangeslagen elektron naar de oorspronkelijke baan ontstaat een foton met zekere frequentue (nu) die te maken heeft met de energie E die de baanverandering oplevert.

Maar hoe moet ik me de interactie met fotonen voorstellen bij een zuiver magneetveld (bv supergeleidende stroom voerende ring) frequentie = 0, dus (eventuele) fotonen hebben geen energie.

Of: wat me nog meer intrigeert: Bij een antenne die een zeker frequentie uitstraalt (zeg 100 MHz). De miljoenen elektronen in de antenne die er voor zorgen dat deze frequentie uitgestraald wordt hebben er "geen weet" van dat ze bijdragen aan het uitzenden van deze kunstmatig opgewekte frequentie. zullen dus ook zeker geen fotonen opwekken met een h.(nu) die overeenkomt met 100 MHz.

Een tweede vraag: Als er lichtstraling van de zon middels fotonen de aarde bereikt moet ik me dan voorstellen fotonen doe non stop van de zon naar de aarde reizen?

Dank voor het antwoord.
Nog even een toevoeging:

Fotonen worden door de huidige natuurkunde theoretici als dragers van EM velden betiteld. Ik twijfel niet aan de juistheid van de afgeleide wetten, zeker als die door experimenten zijn bevestigd (binnen een zekere nauwkeurigheid) maar heb moeite met het beeld dat fotonen ook als dragers van het (nabije) EM veld worden gepostuleerd. Immers E en H velden verschillen in het nabije veld van dat in het verre veld, terwijl aan fotonen direct een EM drager karakter wordt toegekend. (vandaar ook de vraag of licht van de zon nos stop via fotonen direct naar de aarde gaat). En hoe moet ik fotonen koppelen aan de vierstroom theorie? http://nl.wikipedia.org/wiki/Vierstroom

Berichten: 336

Re: Foton als drager van e of h veld

Als ik het goed begrijp vraag je je af hoe je klassieke EM interactie kunt zien in termen van uitgewisselde fotonen.

Ik vermoed de je in principe zulke EM interacties wel middels fotonen kunt beschrijven, maar dat het in deze gevallen niet een handige beschrijving is.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 4

Re: Foton als drager van e of h veld

sirius schreef:Als ik het goed begrijp vraag je je af hoe je klassieke EM interactie kunt zien in termen van uitgewisselde fotonen.

Ik vermoed de je in principe zulke EM interacties wel middels fotonen kunt beschrijven, maar dat het in deze gevallen niet een handige beschrijving is.
Dank voor het antwoord. Eigenlijk zoek ik niet zozeer naar een handige beschrijving, die geven de wetten van Maxwell me wel. Ik probeer me een voorstelling te maken van hoe fotonen een rol spelen bij de genoemde macroscopische alledaagse Laag Frequent E, H en EM velden (zij n het bv fotonen die een rol spelen bij het doorgeven van de elektrische stroom in een geleider dus ook in een zend antenne, die uiteindelijk macroscopisch gebundeld het EM veld opleveren? Daar een voorstellin van maken lukt me niet.

Maar misschien moet ik me gewoon neerleggen bij het feit dat dat niet kan.

Berichten: 336

Re: Foton als drager van e of h veld

Niets is onmogelijk, maar het zal in ieder geval een uitdaging zijn die de nodige kennis van quantum electro dynamica vereist...
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 4

Re: Foton als drager van e of h veld

Niets is onmogelijk, maar het zal in ieder geval een uitdaging zijn die de nodige kennis van quantum electro dynamica vereist...


Nog maar weer wat studeren dus, maar of het helpt....

Berichten: 477

Re: Foton als drager van e of h veld

Gerben49 schreef: vr 16 mar 2012, 09:16
Maar hoe moet ik me de interactie met fotonen voorstellen bij een zuiver magneetveld (bv supergeleidende stroom voerende ring) frequentie = 0, dus (eventuele) fotonen hebben geen energie.
Kun je uitleggen wat je hier precies vraagt? Fotonen worden in de kwantumelektrodynamica aangewezen als de dragers van de elektromagnetische kracht. Omdat ze massaloos zijn, wordt de energie uitsluitend bepaald door de impuls. Kun je het voorbeeld van die supergeleiding iets beter uitleggen?
Gerben49 schreef: vr 16 mar 2012, 09:16
Of: wat me nog meer intrigeert: Bij een antenne die een zeker frequentie uitstraalt (zeg 100 MHz). De miljoenen elektronen in de antenne die er voor zorgen dat deze frequentie uitgestraald wordt hebben er "geen weet" van dat ze bijdragen aan het uitzenden van deze kunstmatig opgewekte frequentie. zullen dus ook zeker geen fotonen opwekken met een h.(nu) die overeenkomt met 100 MHz.
Hoezo "geen weet"?
Gerben49 schreef: vr 16 mar 2012, 09:16
Een tweede vraag: Als er lichtstraling van de zon middels fotonen de aarde bereikt moet ik me dan voorstellen fotonen doe non stop van de zon naar de aarde reizen?

Dank voor het antwoord.
Dat mag, hoewel het door fysici niet zo wordt geinterpreteerd. Licht is namelijk zowel een golf (elektromagnetisch) als een deeltje (het foton). Het deeltjesgedrag zien we terug als het foton reageert met andere deeltjes, zoals elektronen. Dan vindt er energieuitwisseling plaats en gelden alle behoudswetten (impuls, energie, lading, etc.) die voor deeltjes gelden. Het golfgedrag zien we in de voorplanting van licht, omdat licht bijvoorbeeld kan buigen.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Reageer