Kleine vraagjes over adsorptie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 76

Kleine vraagjes over adsorptie

Ik heb enkele vraagjes ivm een practicum dat ik moet uitvoeren.

In het practicum proberen we te achterhalen wat de adsorptie-eigenschappen van actieve kool zijn. Hiervoor maken we gebruik van azijnzuuroplossing als adsorbaat en actieve kool als adsorbens.

Mijn eerste vraag is nu waarom we actieve kool gebruiken? Wat zijn de eigenschappen van een goed adsorbens?

Mijn tweede vraag vloeit hieruit voort nl. waarom gebruiken we azijnzuuroplossing als adsorbaat? (dit zal ik wel kunnen beantwoorden als ik weet welke de eigenschappen zijn van een goed adsorbens.)



Het practicum is als volgt: we maken een verdunningsreeks van azijnzuur. Vervolgens mengen we er actieve kool bij en schudden we. Daarna gebeurt een filtratie.

Mijn derde vraag: bij die filtratie: hoe meer filtraat we hebben hoe beter de adsorptie is doorgegaan toch? of is mijn redenering hier fout?

Mijn vierde vraag: we moeten de eerste 10 tot 20 ml van ons filtraat verwijderen. Waarom is dit?

Vervolgens moeten we het filtraat titreren met NaOH. Dit begrijp ik volledig en waarom en zo. Daarna moeten we via de vergelijking van Freunlich de constante k en 1/n bepalen.

Mijn vijfde vraag: wat geven die constanten weer?

Alvast bedankt,

yvesvdv

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kleine vraagjes over adsorptie

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesloten