Citroenzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Citroenzuur

Hoi!

Voor een onderzoek op school gaan wij de pH van verschillende vruchtensappen (citroen, sinaasappel, grapefruit en limoen) neutraliseren en daarna kijken hoe de smaak/geur/andere kenmerken zijn veranderd.

Eerst meten we de pH van de sappen (daarvoor is een speciale pH-meter) en daarna gaan we door middel van natronloog de pH's neutraliseren. Maar eerst moeten we weten hoeveel molair de natronloog moet zijn.

De vraag is dus: Hoe komen wij erachter of we 0,1 M NaOH nodig hebben of 0,2 M NaOH of noem maar op?

Alvast heel erg bedankt!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Citroenzuur

Deze vraag is niet zomaar te beantwoorden. In het algemeen geldt dat hoe geconcentreerder je titervloeistof hoe minder nauwkeurig je bepaling.

Anderzijds maakt het weer niks uit of je nu 25 mL van een onbekende vloeistof titreert met 0,1 M of 50 mL met 0,2 M. In beide gevallen zou je een omslagpunt na evenveel druppels moeten krijgen.

Stel je hebt 50 mL van een onbekende vloeistof met pH 4.

pH= 4 ==> [H3O+] = 0,0001 mol/L

De 50 mL die je wilt titreren bevat dus iets in de orde van 0,050 x 0,0001 = 0,000 005 mol zuur

Ga je nou titreren met 1 M NaOH (oftewel 0,001 mol/mL) , dan zou je maar 0,005 mL daarvan gaan nodig hebben. Een druppeltje is ongeveer 0,04 mL . Tja, dan ben je héél gauw klaar met titreren :) .

Ik weet niet wat de vuistregel is, maar in titratiesommetjes die ik zie langskomen lees je vaak dat er ergens tussen de 5 en 20 mL is bijgedruppeld. Dat doet vermoeden dat het strevenswaardig is dat je ergens ruim rondom 10 mL zou moeten gaan bijburetteren. In bovenstaand geval (50 mL zuur van naar schatting 0,0001 mol/L) zou je dan kunnen uitgaan van bijvoorbeeld 5 mL 0,001 M NaOH lijkt me.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Citroenzuur

Praktisch is een proeftitratie te doen. Je neemt 10 ml monster en titreert met 0,2 M NaOH. Is het verbruik te laag om nauwkeurig te zijn dan neem je 0,1M NaOH en dan eventueel nog meer monster.

Berichten: 2

Re: Citroenzuur

Dankjewel voor jullie antwoorden!

Ik denk dat we er met jullie hulp wel uit zullen komen en we gaan in ieder geval gewoon ons best doen :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Citroenzuur

Ter aanvulling. Het is niet mogelijk om, zoals in bericht 2 wordt voorgesteld, rechtstreeks uit de pH de molariteit van het citroenzuur te berekenen. Dit omdat citroenzuur een zwak (driebasisch) zuur is en dus maar voor een klein deel geïoniseeerd.

Molariteit berekenen met de Kz zou in principe kunnen maar is lastig omdat het een driestaps ionisatie betreft en er bovendien nog andere zuren aanwezig kunnen zijn. Daarom lijkt me een proeftitratie uitvoeren het eenvoudigst.

Verder ter info dat er voor het bepalen van de zuurtegraad, ook wel titreerbaarzuur genoemd, in levensmiddelen NEN normen bestaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Citroenzuur

Ter aanvulling. Het is niet mogelijk om, zoals in bericht 2 wordt voorgesteld, rechtstreeks uit de pH de molariteit van het citroenzuur te berekenen.
Inderdaad niet zo slim van mij om in een topic over citroenzuur, of, zoals ik zelf zeg, een "onbekende vloeistof" zo'n eenvoudige pH-berekening erbij te halen. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Citroenzuur

Voor een onderzoek op school gaan wij de pH van verschillende vruchtensappen (citroen, sinaasappel, grapefruit en limoen) neutraliseren en daarna kijken hoe de smaak/geur/andere kenmerken zijn veranderd.


Even voor de zekerheid: Jullie gaan toch niet van de vruchtensappen proeven nadat je chemicaliën zoals natronloog hebt toegevoegd?!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer