Orifice

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

Orifice

Beste mensen,

voor de berekening van de snelheid van de lucht die door een plaat met 40 gaatjes van 4mm gestuurd wordt, kan ik 1 facor niet terug vinden binnen de meerdere topics die hier al over zijn: de oppervlakte van de orifice.

wanneer ik de formule toe pas weet ik niet welke ik in moet vullen. De oppervlakte van alle gaten samen? of maar van 1 orifice?

ik wil namelijk de totale snelheid berekenen. Heb namelijk een Reynolds getal nodig voor een volgende berekening met convectie. De lucht door de gaatjes koelt namelijk een fles af die er boven hangt.

iemand een idee? bedankt alvast! :)

Berichten: 7.068

Re: Orifice

Lees je vraag nog eens en vraag je dan af of je voldoende informatie gegeven hebt voor iemand die niet exact weet waar jij mee bezig bent...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Orifice

Ik neem aan dat het hier gaat over dezelfde fles als in dit topic

Het gaat dan toch om de snelheid waarmee de lucht langs de fles stroomt, en dat is lager dan de snelheid in de gaten van de orificeplaat.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 14

Re: Orifice

ja dat klopt Fred, zelfde topic.

nogmaals de situatie :

ik koel een glazen fles af van 200 graden boven een koelplaat. Deze plaat heeft gaatjes 40 gaatjes in zich van 4 mm doorsnee. Door lucht door de gaatjes te blazen met een druk van 80mbar ( onder de koelplaat ) wordt de fles afgekoeld. In praktijk kan ik meten wat er allemaal gebeurt. Maar mijn projectleider wil dat ik ook alles eens theoretisch onderbouw. hoeft niet pietje precies, maar gewoon een model.

wat hij wil weten: snelheden van de lucht op verschillende plaatsen en het massadebiet...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Orifice

Deze plaat heeft gaatjes 40 gaatjes in zich van 4 mm doorsnee. Door lucht door de gaatjes te blazen met een druk van 80mbar ( onder de koelplaat )
Met deze gegevens kun je uitrekenen wat het massadebiet door die gaatjes is met de formules uit dit topic.

Wat is de diameter van die koelplaat?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 14

Re: Orifice

de diamater van de koelplaat is 100mm.

moet ik in de formules die je me gaf, de oppervlakten van de gaten optellen in de formule? want wil graag het totale massadebiet berekenen.

En graag de snelheid in het gat en ik weet dat deze snelheid weer snel lager wordt. Is er ook een formule voor?

thanks!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Orifice

moet ik in de formules die je me gaf, de oppervlakten van de gaten optellen in de formule? want wil graag het totale massadebiet berekenen.
Natuurlijk. Als je het totale massadebiet wilt weten moet je met het totale oppervlak rekenen.
En graag de snelheid in het gat en ik weet dat deze snelheid weer snel lager wordt. Is er ook een formule voor?
Snelheid = volumedebiet gedeeld door oppervlak.

Maar de gatsnelheid doet niet terzake. Je moet met de snelheid uitrekenen gebaseerd op het volledige oppervlak van de koelplaat want dat is de snelheid waarmee de lucht tegen de bodem van de fles knalt. Maar omdat de koelplaat nauwelijks groter is dan de diameter van de fles valt dan nog niets te zeggen over de snelheid waarmee de lucht langs de fles stroomt.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer