Van atrium ritme naar sinus ritme?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Van atrium ritme naar sinus ritme?

Mijn vraag gaat over de P toppen op een ECG.

Een ECG laat een atriaal ritme zien met een P top van min-55. hartslag 65 ECG met abnormaal ritme.

Een volgend ECG laat een P top zien van 33. hartslag 60

Nog een volgend ECG laat een P top zien van 60. hartslag 60 Bij de laatste twee ECG zat 5 minuten tussen.

Wat is de oorzaak van deze verandering. Kan medicatie dit veroorzaken?

Groetjes Guzeman

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Van atrium ritme naar sinus ritme?

Zonder de afleidingen te noemen, zegt de informatie niets.

Dus naar welke afleidingen kijk je?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: Van atrium ritme naar sinus ritme?

:) Hoi,

Dat weet ik niet, het lastige is dat de ECG's kwijt zijn maar dat dit de enige info is die ik heb onthouden, het stond bovenaan zeg maar. Misschien kan je er ook niets mee zo hoor. Maar ik dacht, ik probeer het toch.

Groetjes Guzeman

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Van atrium ritme naar sinus ritme?

Ik kan wel een algemeen antwoord geven: de p-top in een atriaal ritme heeft een andere morfologie dan een normale p-top. Deze kan negatief ipv positief zijn in sommige afleidingen omdat de vector een andere richting heeft dan een bepaalde afleiding. Zoals je misschien weet is AVF recht naar beneden. Als je een ectopische pacemaker hebt ergens onder in het rechter atrium gaat de grootste vector richting sinusknoop (naar boven) en de kleinste richting de ventrikels (naar beneden). Je krijgt dan een negatieve p-top in AVF.

Maar een negatieve p-top in V1 (of AVR) is volledig normaal omdat V1 op het rechter atrium wordt geplaatst en dus de vector bijna volledig van het rechter atrium afgaat. Daarom zijn de afleidingen belangrijk :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer