Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

Beste Vrienden en Vriendinnen,

Vroeger - tijdens nachttochten, bij de scouts - bepaalde wij onze weg, aan de stand van de Maan; een berekening; en ons uurwerk, maar ik weet niet meer hoe?

Kan iemand mij helpen?

Dank u!

De Ster

Berichten: 13

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

De Ster...

Er is dan wel 1 probleem met de maan!

Stel het is nieuwe maan? :)

En dan? Géén enkele maan zichtbaar! :)

Dus...

Dan neem je De (pool) Ster. De poolster zie je altijd omdat deze circumpolair is. Moet je wel iets van sterrenbeelden afweten, maar de poolster kan 'iedereen' vinden?!

Mvg,

Frank.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

Bij nieuwe maan wordt het inderdaad lastig. Toch denk ik dat de maan heel wat vaker te zien is dan de poolster die helemaal niet zo'n hoge intensiteit heeft. De maan prikt probleemloos door lichte bewolking en heiigheid, zelfs bij zwaardere bewolking kan je vaak toch nog inschatten in welke hoek de maan staat.

@Frank: zo iets?

Berichten: 12.262

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

Zoiets moet hem zijn inderdaad :)

Probleem aan het ding is wel dat het lastig is om te zien of de maan wassend of afnemend in de week rond volle maan, en dat dat door een laag mist waarschijnlijk helemaal niet gaat. Heb je toch nog een tabelletje nodig :)
Victory through technology

Berichten: 13

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

Als je moet wachten op de maan (als nieuwe maan is)... Be my guest!!! (op z'n minst 2 dagen+2 nachten!) Maar de sterren staan er ALTIJD, mits het onbewolkt is.

Dan wacht je nog lang als je wilt weten waar het noorden is en aan de hand van de maan kijken.

Het beste is om voor 3-5 euries een kompasje te kopen. Je hebt ze ook al in aanstekers.

Berichten: 26

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

shimmy schreef:Bij nieuwe maan wordt het inderdaad lastig. Toch denk ik dat de maan heel wat vaker te zien is dan de poolster die helemaal niet zo'n hoge intensiteit heeft. De maan prikt probleemloos door lichte bewolking en heiigheid, zelfs bij zwaardere bewolking kan je vaak toch nog inschatten in welke hoek de maan staat.

@Frank: zo iets?
Beste Shimmy,

Ik heb deze vraag gesteld omdat er mij iemand vertelde dat, op 15 maart 2012 de Maan, samen met Jupiter en Venus in het westen te zien zouden zijn. (De maan stond dan in haar laatste kwartier.)

Volgens mij kon dat niet, want ik dacht dat de maan al onder gegaan zou zijn vooraleer het donker was.

Ik wou dit bewijzen aan de hand van de techniek, die wij vroeger toepaste.

Weet hier iemand een antwoord op?

De Ster

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

Vroeger - tijdens nachttochten, bij de scouts - bepaalde wij onze weg, aan de stand van de Maan; een berekening; en ons uurwerk, maar ik weet niet meer hoe
Als het volle maan is kun je het volgende doen met een wijzerplaathorloge: 1

- Houd het horloge horizontaal voor je als een kompas.

- Houd een stokje verticaal naast het horloge zodat zijn schaduw (in het maanlicht) over het midden van het horloge valt.

- Draai het horloge zodanig dat de schaduw de bissectrice is van de urenwijzer en de 12-uur indicatie op de wijzerplaat.

- 12 uur wijst nu naar het zuiden, en 6 uur wijst naar het noorden.

Als je hetzelfde recept toepast bij de maan in het laatste kwartier dan wijst 12 uur naar het oosten.

(zelfde principe als het maankompas van Shimmy)

Berichten: 289

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

De Ster schreef:Ik wou dit bewijzen aan de hand van de techniek, die wij vroeger toepaste.

Weet hier iemand een antwoord op?
Je hebt daar die techniek toch niet nodig? Er zijn meer dan genoeg websites en programma's (Stellarium bijvoorbeeld) waar je dit gemakkelijk mee na kan gaan.

Het klopt dat de maan op 15 maart niet in de buurt van Venus en Jupiter te zien was.

Berichten: 26

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

jkien schreef:Als het volle maan is kun je het volgende doen met een wijzerplaathorloge: 1

- Houd het horloge voor je als een kompas.

- Houd een stokje verticaal naast het horloge zodat zijn schaduw (in het maanlicht) over het midden van het horloge valt.

- Draai het horloge zodanig dat de schaduw de bissectrice is van de urenwijzer en de 12-uur indicatie op de wijzerplaat.

- 12 uur wijst nu naar het zuiden, en 6 uur wijst naar het noorden.

Als je hetzelfde recept toepast bij de maan in het laatste kwartier dan wijst 12 uur naar het oosten.

(zelfde principe als het maankompas van Shimmy)
Dank je,

Ik denk dat we op goede weg zijn.

Dit is dezelfde techniek als deze die ik gebruik om mij eventueel te oriënteren d.m.v. de Zon en 'n horloge.

Nu weet ik dus hoe ik te werk kan gaan bij volle maan en bij het laatste kwartier.

Nu moet ik nog de berekening vinden voor al de tussen stappen, bij alle maanstanden.

(Misschien vind ik dit op de site van "Stelarium, die ik nog moet downloaden.)

We dienen er tevens rekening mij te houden dat onze klok ca. 50' voorloopt op de zon, en dat er volgende week nog één uur bij zal komen, nietwaar?

Daarstraks zag ik, rond 20 u, de jonge maan in het westen, onder Venus en Jupiter, dat kan een tip zijn.

- Waar vind ik het maankompas van Shimmy?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

- Waar vind ik het maankompas van Shimmy?)
Als je in de onderstaande regel uit bericht #3 klikt op "zo iets?" dat kom je terecht op de webpagina over het maankompas:
@Frank: zo iets?

Berichten: 26

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

Als je in de onderstaande regel uit bericht #3 klikt op "zo iets?" dat kom je terecht op de webpagina over het maankompas:
Dank je shimmy,

Ik heb het maankompas gemaakt en uitgeprobeerd. Nu kan ik altijd de maan vinden. Heel wat eenvoudiger dan met de calculaties van vroeger!

En die vuistregel uit: http://www.woodcraftsurvival.nl/survivalsk...20de%20maan.htm :

Bij "nieuwe maan" staat de maan om middernacht in het Noorden.

Bij een halve "afnemende maan" (linkerzijde maan verlicht) staat de maan om middernacht in het Oosten.

Bij "volle maan"staat de maan om middernacht in het Zuiden.

Bij een halve "wassende maan" (rechterzijde maan verlicht) staat de maan om middernacht in het Westen.

Dit kan meteen een idee geven waar de maan kan staan.

De Ster

Berichten: 12.262

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

Frank Duster schreef: vr 23 mar 2012, 17:33
Het beste is om voor 3-5 euries een kompasje te kopen. Je hebt ze ook al in aanstekers.
Tja... het gaat meer om de theorie denk ik zo ;)

Middels een horloge en de zon of maan het noorden zoeken is tegenwoordig ook niet zo relevant meer - ik heb vaker iets met een gps EN een electronisch kompas erin bij me dan een horloge :D
Victory through technology

Berichten: 26

Re: Hoe kun je via de maan het noorden/zuiden vinden?

Je hebt daar die techniek toch niet nodig? Er zijn meer dan genoeg websites en programma's (Stellarium bijvoorbeeld) waar je dit gemakkelijk mee na kan gaan. Het klopt dat de maan op 15 maart niet in de buurt van Venus en Jupiter te zien was.
Ik ben blij en dankbaar met 'Stellarium'. Nu kan ik steeds de hemellichamen zien, zowel over dag als 's nachts, met of zonder wolken.

Aldus heb ik ontdekt dat de zon nu in het sterrenbeeld Vissen staat, hoewel men zegt in Ram geboren te zijn. Dat komt dus door de precessie.

Nu heb ik nog een vraag: Wanneer zal de zon, op 21 maart in het sterrenbeeld Waterman staan?

Reageer