Warmtetransport

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 32

Warmtetransport

Hallo,

Ben al enige tijd bezig om deze som op te lossen maar kom er elke keer niet uit. Heeft iemand eventueel een aantal tips. Het gaat om de volgende som:

Een thermische zonnecollector is opgebouwd uit twee evenwijdige platen met een breedte van 1m en een lengte van 2m opgesteld op een afstand van 2 cm van elkaar. De bovenste plaat laat de invallende zonnestraling door terwijl de onderste plaat de straling opvangt en omzet in warmte die bij stationair bedrijf afgegeven wordt aan koelwater. Maak een schatting van het warmteverlies door vrije convectie als de temperaturen van de platen respectievelijk 305 en 335 K bedragen.

Het antwoord is 122W zegt men.

Heb in de bijlage mijn berekening gezet.

Alvast hartelijk dank.
Bijlagen
3.14.jpeg.jpeg
3.14.jpeg.jpeg (187.07 KiB) 699 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmtetransport

De probleemstelling is niet erg duidelijk. Is dat de volledige en letterlijke tekst van het vraagstuk?

Als ik het goed begrijp dan zijn beide platen horizontaal geplaatst? Ik zou verwachten dat bij een zonnecollector de randen rondom (die 2 cm afstand) afgedicht zijn maar het lijkt erop dat jij rekent met een natuurlijke convectie tussen twee verticale platen?

Waar vindt volgens jou het te berekenen warmteverlies (die 122 W) plaats?

Waarom reken je met deltaT = 30 graden ?

Uit welk boek heb je de formule Nu = 0,22 * ...... ?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: Warmtetransport

Dit is de werkelijke vraagstelling die ik heb gekregen. Het is de bedoeling dat ik het warmteverlies uit reken doormiddel van vrije convectie. Die delta T van 30 krijg ik uit 335K-305K=30.

De formule van het nusselt getal is van vrije convectie in een spouw. Deze formule hebben we gekregen in een dictaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmtetransport

Die formule is voor warmteoverdracht van de ene naar de andere wand in een verticale spouw. Maar dat doet hier helemaal niet ter zake want dat is geen warmteverlies naar de omgeving.

Het gaat bij het gevraagde warmteverlies om de warmteoverdracht van beide wanden naar de omgeving.

Die zonnecollector is een platte horizontale doos van 1 bij 2 meter en een hoogte van 2 cm waarvan de buitenwanden warmte verliezen.

Bereken het warmteverlies, door natuurlijke convectie, van de bovenkant van de bovenste horizontale plaat (305 K) naar de omgeving (300 K)

Bereken het warmteverlies, door natuurlijke convectie, van de onderkant van de onderste horizontale plaat (335 K) naar de omgeving (300 K)

Bereken het warmteverlies, door natuurlijke convectie, van de verticale zijwanden (2 cm hoog en gemiddeld 320 K) naar de omgeving (300 K)

Tel dat allemaal bij elkaar op en je zou die op die 122 W moeten komen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: Warmtetransport

Oke, zal morgen eens proberen. Maar ik snap niet goed hoe je dan aan die 300K komt.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmtetransport

In je berekening noem je ergens 27 oC dus ik dacht dat dat de omgevingsluchttemperatuur is.

Maar als het iets anders is moet je dat natuurlijk gebruiken. Zou toch eigenlijk in de opgave moeten staan.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: Warmtetransport

Die 27 graden heb ik zelf bepaald met 12+42=54/2=27graden. Oftewel 305+335=660/2=320K. Dit heb ik dan weer gebruikt in de formule om het grassholt getal te bereken.

Maar volgens mij kun je de platen verticaal zien en dan gebruiken als een spouwmuur-geometrie. Want ik denk dat de eerste plaat het licht door laat bijvoorbeeld glas en de tweede plaat neemt de straling op en geeft de warmte door aan het water.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmtetransport

Die 27 graden heb ik zelf bepaald met 12+42=54/2=27graden. Oftewel 305+335=660/2=320K. Dit heb ik dan weer gebruikt in de formule om het grassholt getal te bereken.
Je rekent fout. Het verschil tussen Kelvin en oC is niet 293 maar 273.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: Warmtetransport

Ja dat klopt dat is een foutje van mij. Maar dan blijft de delta T nog wel 30. Maar kloppen mijn waardes van p en n wel in het de formule van grassholt. Heb voor p=1.127 kg/m^3 gepakt en voor n=18,7*10^-6 Pa*s

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmtetransport

Afbeelding
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer