Elektromagnetische inductie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 80

Elektromagnetische inductie

Gegroet allemaal

Even geleden heb ik een test gehad over elektromagnetische inductie.

Op deze scoort ik niet al te best en ik snap mijn fout niet.

De vraag van vandaag luidt: "Beschrijf aan de hand van tekeningen de twee soorten inductie."

Ook kun je mijn toets bekijken mocht de vraag onduidelijk zijn...

Alvast bedankt voor de hulp!

[attachment=9867:Toets__E...e_deel_1.jpg]
Bijlagen
Toets__Elekticiteit___elektromagnetische_inductie_deel_1.jpg
Toets__Elekticiteit___elektromagnetische_inductie_deel_1.jpg (177.42 KiB) 167 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Elektromagnetische inductie

Geen idee wat er in jouw tekstboeken of aantekeningen stond onder het kopje "twee soorten inductie".

Wikipedia zou bijvoorbeeld zeggen:
Inductie is het natuurkundig verschijnsel waarbij over een geleider een elektrische spanning wordt opgewekt wanneer de geleider zich bevindt in een veranderend magnetisch veld of wanneer een geleider beweegt in een magnetisch veld.
De secundaire spoel van een trafo bevindt zich in een veranderend magnetisch veld. Dan helpt het natuurlijk niet als je in de afbeelding in de primaire kring een gelijkspanningsbron (batterij) opneemt, en begint te praten over een primaire spoel die de voeding tegenwerkt, wat dan eigenlijk weer een kwestie van zelfinductie is.

Misschien weet je wel hoe dit werkt, maar de verhalen met plaatjes die je hier neerzet zijn helaas geen bewijs daarvan.

Ik vind de vragen trouwens erg formeel. Op welk niveau onderwijs (en in NL of BE?) worden je deze vragen op deze wijze gesteld?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 80

Re: Elektromagnetische inductie

In BE op de 2e graad (4e jaar) van secundair onderwijs.

En mij was het vrij duidelijk dat dit over zelfinductie en wederzijdse inductie ging.

Kloppen mijn tekeningen dan? In het boek was een bron aangesloten op de eerste, die op zijn beurt verbonden was met een tweede spoel (zelfde aantal windingen) door een ferro-magnetische kern. Aan de tweede spoel was een galvanometer getekend. (dit moest aantonen dat er op een of ander manier ook een stroom door de tweede stroom vloeide)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Elektromagnetische inductie

Kloppen mijn tekeningen dan?
..//.. Dan helpt het natuurlijk niet als je in de afbeelding in de primaire kring een gelijkspanningsbron (batterij) opneemt, en begint te praten over een primaire spoel die de voeding tegenwerkt, wat dan eigenlijk weer een kwestie van zelfinductie is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer