Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

Hallo, ik had een vraagje.

Deze vraag houd me de laatste tijd steeds meer bezig:

Wat is toch het erg fel schijnende object/planeet/ster/oid, aan de hemel. Op dit moment staat hij vrij dicht bij de maan rond een uurtje of 22:00.

Het valt met erg op dat hij er fel schijnt. Het is geen poolster oid, denk ik persoonlijk dan. Kan iemand me uitleggen wat het voor iets is. Ben er erg benieuwd naar namenlijk.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

dat is venus, onze buurplaneet.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

Dank je voor je razend snelle reactie joh.

En ik dank je ook voor mn raadseltje. Ik had het zelf niet kunnen bedenken. Maar is venus onze buur?

Mars dacht ik.... waarom zie ik mars niet zo fel?

Want ik weet (denk ik) wel welk verschijnsel mars is, het heeft meer een rood/bruinige tint. En is soms ietsie feller als een ster, maar de planeet die ik dus waar(nam) is veeel en veel feller dan een ster. Ook feller dan mars. Het komt dus dat het oppervlak van andere samenstelling is dus?

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

combinatie van verschillende factoren. oa grootte: jupiter is vaak veel duidelijker te zien als mars

ook afstand is een belangrijke factor, denk maar aan vorige zomer toen mars zeer dicht bij de aarde kwam te staan, waardoor ze aan de hemel echt zeer helder werd.

de aarde heeft 2 buren , ze is immers de derde planeet: venus is de tweede en mars de vierde.

de poolster is trouwens alles behalve een heldere ster.

je vindt btw planeten altijd in hetzelfde gebied aan de hemel: de ecliptica. saturnus en jupiter hebben elkaar zo eens heel mooi gevolgd :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

Een leuke en handige site voor dit soort vragen is:

http://www.lightandmatter.com/area2planet.shtml

Succes :wink:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

Hey das relaxt, dank je man.

Maar hey, mn topic naam nie goed genoed :shock: . Najah boeie hehehe.

Meestal hou ik het bij vraagje, anders kijken mensen er niet eens in. Snaptuhhhh 8) .

Thx voor al jullie hulp, als ik een echte conclusie kan trekken nu dan post ik m wel ok.

Cheerz

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

Mars was gisteren ook duidelijk te zien aan de hemel. Die eclipica volgen is inderdaad heel handig om planeten te localiseren. Volg dus het pad wat de zon overdag aflegd aan de hemel en je vind de planeten en de maan!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

was dat mars gisteren?? ik zelf dacht venus:)...die ene planeet rechst onder de maan toch ?? ..nou dan weet ik dat ook weer

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

nee nee die onder de maan was inderdaad venus!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

in deze periode zijn mercurius venus de maan mars saturnus en jupiter te zien(van west naar oost)

Berichten: 96

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

Hoi,

een vraagje voor de kenners, ik zie de hele nacht al een ster die constant fonkelt. Dacht steeds aan een vliegtuig maar dat is het echt niet. Natuurlijk meteen in Cartes du Ciel gekeken. Maar ik weet niet zeker welke het is. Betelgeuse misschien???

Zou het graag willen weten, ook waarom hij zo fonkelt...

Hij stond deze nacht dus in het oosten, als het betelgeuse niet is, staat hij iig in de buurt.

Berichten: 96

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

Na wat onderzoek lijkt me sirius toch een betere kanshebber.

Berichten: 118

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

Kan heel goed zijn dat ik het ben maar het kunnen ook 10 talle andere sterren zijn. Je zou het allemaal beter moeten beschrijven.

Welk sterrenbeeld? Welke kleur? Hoe helder? Laag aan de hemel?
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

Het fonkelen is een effect van de atmosfeer. Het sterlicht komt eigenlijk perfect aan op aarde, maar de atmosfeer laat het licht een beetje dwalen door de lucht naar je oog, waardoor hij telkens een heel klein stukje verschuift aan de hemel (tenminste zo lijkt het)

Het effect heet seeing en is een serieus probleem als je metingen wilt doen, maar het geeft wel het romantische fonkeleffect.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 5

Re: Welke ster of planeet zie ik daar? (2004-2006)

ik zou zeggen, gebruik een kompas en zoek op www.allesoversterrenkunde.nl ----> sterrenhemel

Als je het daar nog niet vindt.....

Reageer