Lage-snelheid generator met supermagneetjes: hoe verbeteren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Lage-snelheid generator met supermagneetjes: hoe verbeteren

Als eerste test heb ik een hand-aangedreven generatortje gebouwd met mijn goede oude meccano, een spoeltje en 24 supermagneetjes. Het ding werkt! Gedraaid aan 1 Hz meet ik tot 0,7V AC met een simpel multimetertje.

Maar hoe moet dit nu verder. De uiteindelijke bedoeling is die magneetjes op de flens van het voorwiel van mijn fiets te bevestigen, en het spoel op de voorvork, en daarmee een supersimpele lage-rendementsdynamo voor LED fietsverlichting te verwezenlijken. Ik zal dus tot 2-3V moeten geraken.

Het minimum vereiste toerental mag alvast niet veel hoger zijn (1 wielomtrek per seconde geeft al zo'n 9km/u).

Het spoeltje heeft 1000 windingen, heeft een weekijzeren kern, en is geklemd in een kernkader. Dit alles komt uit een electrobouwdoos "Mehano 153' van de kinderen.

De 24 supermagneetjes magneetjes zijn de 5mm 'wurfel' van www.supermagnete.de, met een magnetisering van wat daar N42 heet. Dat zou duiden op een 'maximaal energieproduct' van 42 MGOe. Zij kleven (magnetisch) gewoon op een metalen wiel van de meccano. De onderlinge afstand is ongeveer zo gekozen dat als er 1tje voor het spoel staat, zijn 2 buren voor de uiteinden van het kernkader staan.

De spleet tussen magneten en spoel is nu 2-3 mm; het wieltje is niet helemaal recht meer, ik heb er een plastieken afstandshoudertje tussen moeten steken.

Als je een fotootje wil zien:

overzicht

detail 1

detail 2

Reageer