Kansberekening in het algemeen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 19

Kansberekening in het algemeen

Hoewel ik mijn Wiskunde B op HAVO niveau heb afgerond heb ik nooit iets over kansberekening gehad, terwijl me dit best wel interessant lijkt om te weten. Mijn vraag nu is dus een duidelijke uitleg, of een link naar een duidelijke uitleg, over hoe kansberekening precies werkt.

Misschien dat iemand me, behalve 1 of meerdere links, ook het volgende voorbeeld kan voordoen:

Er is een stok met 40 kaarten, hierin zit er van een bepaalde kaart 3 kopieën in. Hoe groot is de kans om minstens 1 van die 3 kaarten in de eerste 6 kaarten te krijgen, en met hoeveel stijgt dit daarna voor elke kaart die je daarna trekt?

Hoewel ik het antwoord ergens anders al heb gevonden (39% in de eerste zes kaarten en ongeveer een stijging van 5% elke volgende kaart), zou ik graag de manier weten hoe je dit precies berekend, zodat ik het zelf kan toepassen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg,

Triton456

Berichten: 7.068

Re: Kansberekening in het algemeen

Kan je de kans berekenen dat de eerste kaart die je trekt NIET een van de drie gewenste kaarten is?

Kan je de kans berekenen dat de eerste twee kaarten die je trekt NIET een van de drie gewenste kaarten bevatten?

enz.

Bedenk je dan dat als je niet geen van de gewenste kaarten hebt getrokken (let op: dubbele ontkenning) dat je dan dus ten minste er 1 hebt getrokken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.315

Re: Kansberekening in het algemeen

Zoek onder hypergeomtrische verdeling, daar valt het onder.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 19

Re: Kansberekening in het algemeen

Zoek onder hypergeomtrische verdeling, daar valt het onder.
Dit heeft me al aardig op weg geholpen. Toch kom ik er nog niet helemaal uit.. :S Het is gewoon een kwestie van de formule invullen natuurlijk, maar heb beide formules van zowel de Nederlandse Wikipedia als die van Wiswijzer geprobeerd (de twee eerste Google hits voor hypergeometrische verdeling).

Deze heb ik beide toegepast, en bij allebei kom ik op 333% uit... :S (Wat sowieso niet kan, dus ik heb waarschijnlijk iets fout gedaan.) Terwijl het correcte antwoord als het goed is 39% is..



Kortom: Ik ben nogal in de war. Zoals ik al zei, heb nog nooit ook maar iets van kansberekening gehad. Zou iemand het voorbeeld hierboven, of een compleet ander voorbeeld maakt mij ook niet uit, kunnen uitleggen en de correcte formule voor dit soort problemen kunnen geven.

PS: Bij die formule van Wikipedia met het voorbeeldprobleem van mij zou het toch N=40, M=3, n=6 en m=1 moeten zijn? Zo ja, dan komt hier toch echt 333% uit.. :S

Mvg,

Triton456

Gebruikersavatar
Berichten: 4.315

Re: Kansberekening in het algemeen

Wat je hebt uitgerekend is de kans op PRECIES 1 goede kaart.

Maar als je er twee of drie trekt heb je er toch ook een goede bij?

(Even aannemende dat m het aantal treffers is. )
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 19

Re: Kansberekening in het algemeen

Ah, je hebt inderdaad gelijk. Dacht dat de formule voor minstens 1 was, in plaats van precies 1. Wat moet ik aanpassen of erna nog doen om het goede antwoord te krijgen?

Berichten: 19

Re: Kansberekening in het algemeen

Hmm.. zo te zien heb ik die Combinaties ook verkeerd begrepen. Heb ik ook nog nooit gehad.. >.> Stom HAVO niveau Wiskunde B... :S

Gebruikersavatar
Berichten: 4.315

Re: Kansberekening in het algemeen

Er hoeft niets te worden aangepast, aannemende dat je het goed gedaan hebt.

Je moet de berekening alleen nog twee keer doen maar dan met voor precies .................. treffers
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Kansberekening in het algemeen

Het heeft niets met wiskunde B te maken, daarom heb je het inderdaad niet gehad. Het hoort bij wis A, dan had je dat, of beide, moeten kiezen. En aangezien ik ook alleen wiskunde B heb gehad kan ik je ook niet verder helpen, behalve dat je net zomin op wiskunde B, als op aardrijkskunde hoeft te schelden dat je geen kansberekening hebt geleerd :)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 19

Re: Kansberekening in het algemeen

I know, was gewoon beetje gefrustreerd xD Heb je wel 'ns. Die Combinaties zijn niet zo moeilijke. Bij precies 1 met 3 kaarten is het 34,4%. Dan moet ik dus voor precies 1 van 1 kaart en precies 1 van 2 kaarten ook uitrekenen en dan met alledrie samen iets doen? (Bij elkaar optellen? Of iets anders?) Zal het iig even doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.315

Re: Kansberekening in het algemeen

I know, was gewoon beetje gefrustreerd xD Heb je wel 'ns. Die Combinaties zijn niet zo moeilijke. Bij precies 1 met 3 kaarten is het 34,4%. Dan moet ik dus voor precies 1 van 1 kaart en precies 1 van 2 kaarten ook uitrekenen en dan met alledrie samen iets doen? (Bij elkaar optellen? Of iets anders?) Zal het iig even doen.
Ze moeten opgeteld worden want het zijn drie gunstige mogelijkheden, die geen overlap hebben en alle drie het gewenste resultaat opleveren.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 19

Re: Kansberekening in het algemeen

K, bedankt. Nu snap ik het al wat beter en kan ik de problemen die ik had wel oplossen. Bedankt iedereen. Hier kan denk ik wel een slotje op.

Mvg,

Triton456

Reageer