Invloed temperatuur op druk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Invloed temperatuur op druk

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag mbt de invloed van temperatuur op de druk. De situatie is als volgt; door een koker stroomt 5000m3/h lucht met een snelheid van 10m/s en een temperatuur van 300 K. De gemeten druk in de koker is 14.000 Pa. Nu wordt de temperatuur van de lucht verhoogd naar 800 K.

De volume van de lucht verveelvoudigd als volgt:

V1/T1=V2/T2 5000/300=V2/800 => V2=13.333m3/h

De lucht wordt dus verveelvoudigd met: 13.333/5000=2,66

De luchtsnelheid wordt dus ook verveelvoudigd met een factor van 2,66

Hierdoor is de luchtsnelheid: 10*2,66= 26,6m/s

Door deze verhoogde luchtsnelheid en volume zou ik verwachten dat de luchtdruk ook zou stijgen, maar men beweert dat dit niet het geval is. Dit begrijp ik dus niet!!??

Ik weet dat de luchtdichtheid daalt van 1,1 kg/m3 naar 0,448 kg/m3 omdat de luchtdichtheid afhankelijk is van de temperatuur: rho= pM/RT.

Maar als ik de gegevens nu voor de twee situaties in ga vullen in de volgende formule: v=SQRT(2delta P/rho) dan resulteert dit in een verschil van delta P met een factor 3. Terwijl deze gelijk moet blijven, als de bewering dat de luchtdruk niet stijgt als de temperatuur hoger wordt, juist is.

Dus klopt de bewering dat de druk niet stijgt ookal wordt de temperatuur verhoogd? En als dit niet het geval is, hoe kan ik dan de druk berekenen als de temperatuur wel stijgt??

Alvast bedankt voor jullie tijd!!

Groeten Harold

Reageer