Hersencellen axon versus dendrite

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Hersencellen axon versus dendrite

Op wikipedia vind ik de volgende passage:

"A typical neuron possesses a cell body (often called the soma), dendrites, and an axon. Dendrites are thin structures that arise from the cell body, often extending for hundreds of micrometres and branching multiple times, giving rise to a complex "dendritic tree". An axon is a special cellular extension that arises from the cell body at a site called the axon hillock and travels for a distance, as far as 1 m in humans or even more in other species. The cell body of a neuron frequently gives rise to multiple dendrites, but never to more than one axon, although the axon may branch hundreds of times before it terminates. At the majority of synapses, signals are sent from the axon of one neuron to a dendrite of another. There are, however, many exceptions to these rules: neurons that lack dendrites, neurons that have no axon, synapses that connect an axon to another axon or a dendrite to another dendrite, etc.".

Mag ik hieruit de volgende metafoor afleiden; dat een hersencel eigenlijk één megafoon (axon) gebruikt om signalen te versturen en een hele verzameling oren (Dendrites) heeft om deze signalen op te pikken?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hersencellen axon versus dendrite

Ja dat mag je (bijna) zo zeggen. Het axon is alleen geen megafoon, dat is een vergelijking die niet opgaat.

De input bestaat uit verschillende signalen: ze kunnen remmend en activerend zijn. Het neuron hangt in een constante balans tussen die twee en lang niet elk inkomend signaal zal dus doorgegeven worden via het axon.

Afbeelding
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Hersencellen axon versus dendrite

"De input bestaat uit verschillende signalen: ze kunnen remmend en activerend zijn"

Zijn dat de extremen. Dus een neuron kan een signaal totaal blokkeren, of een extra stimulans geven.

Mijn doel is om inzicht te krijgen in de overeenkomsten van manier waarop hersenen werken en de wiskundige graph theory.

* Axon zenden

* Dendriten ontvangen

* Neuronen hebben meer dendriten dan axonen
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hersencellen axon versus dendrite

Dat zijn niet zozeer extremen, gewoon de twee mogelijkheden :) Zie het maar als de één en nul in digitale processen. Het verschil is dat inhiberen een actief proces is in neuronen, neuron A zegt tegen neuron B dat hij minder gevoelig moet zijn voor excitatie.

En wat betreft je opmerking over blokkeren of extra stimulans geven, dat is dus eigenlijk beperkt tot wel of niet doorgeven van een signaal. "Extra stimulans" is niet aan de orde.

Wat ik bedoelde te illustreren is dat een neuron absoluut geen dom doorgeefluik is. Deze cellen hangen in een zeer complexe balans van excitatie en inhibitie. Processen als temporele sommatie zijn van groot belang, bijvoorbeeld: een burst van 10 pulsen snel achter elkaar (40 Hz) heeft een heel andere uitwerking op een dopaminerg neuron dan tien pulsen op 10 Hz.

Ook de kracht van een spier is geen functie van de sterkte van het neuronaal signaal, maar de frequentie daarvan.

Een neuron heeft overigens maar één axon maar deze kan wel vertakken.

Verder zijn er ontzettend veel verschillende types neuronen en die gedragen zich allemaal anders. Een sensorisch neuron met een uitloper naar de huid voor tast is heel anders dan een dopaminerg neuron in de substantia nigra (neuronen die, wanneer ze dood gaan, de symptomen van Parkinson veroorzaken). Dat vergeten we hier maar even, als je de materie nog niet goed beheerst.

Als ik het goed begrijp vraag jij je vooral af hoe het netwerk in elkaar steekt, niet hoe een individueel neuron werkt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Hersencellen axon versus dendrite

"Als ik het goed begrijp vraag jij je vooral af hoe het netwerk in elkaar steekt, niet hoe een individueel neuron werkt?"

Correct, als architect van informatiesystemen, ben ik steeds meer bezig met Graph Theory.

Dus netwerken, hierarchien en lineaire informatiesystemen.

Ik probeer steeds meer vat te krijgen op de zoek & vind processen en de manier waarop door informatie wordt gegaan. Internet en WIKI systemen zijn netwerken, waarop men "surft". Dat surfen gaan lineair.

Ben nieuwsgierig of we wat van de structuur en werking van onze hersenen graph kunnen leren en toepassen op netwerkinformatiesystemen.
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Hersencellen axon versus dendrite

Als ik je interesse goed begrijp ben je op zoek naar verbanden tussen het neuraal netwerk en het netwerk van internet en computers? Misschien heb je aan dit topic dan ook wat?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer