Fysica en wiskunde combineren

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Fysica en wiskunde combineren

Is het mogelijk om aan een Vlaamse universiteit zowel wiskunde als fysica (en sterrenkunde) te studeren? Moet je hier zeer hoge punten voor halen en is er een opgesteld traject voor, aangezien de twee richtingen bij elkaar aansluiten?

Berichten: 411

Re: Fysica en wiskunde combineren

Jazeker! Of toch min of meer.

Aan de Universiteit van Gent kan je bijvoorbeeld het volgende doen: je start een opleiding wiskunde. In het tweede jaar moet je dan een keuze maken tussen verschillende 'minors'. Één van deze minors is natuurkunde. Ook in je derde jaar krijg je vakken uit deze minor. In je master kan je dan zelfs nog specifieker gaan: je hebt 3 keuzes, waaronder 'Wiskundige natuurkunde en sterrenkunde'. Op die manier combineer je heel wat wiskunde met fysica.

Hier kan je heel wat informatie bekomen hierover. Merk op dat, onafhankelijk van welke minor je kiest, je sowieso enkele natuurkundige vakken krijgt zoals: algemene natuurkunde, theoretische mechanica, kwantummechanica en inleiding tot de sterrenkunde.

Aangevuld met je eigen keuzevakken uit de minor die je kiest, kan je zo een prachtig evenwicht tussen wiskunde- en natuurkundevakken bekomen.

Is het zoiets dat je bedoelt?

Re: Fysica en wiskunde combineren

Als je genoeg studiepunten hebt denk ik niet dat er een reden is waarom je je niet bij de twee tesamen kan inschrijven. Ik studeer nu alleen fysica, en heb echt nog wel wat tijd over voor een sociaal leven en zo en ik heb vrij goede punten. Als je nu het gevoel hebt dat je de twee kan, lukt dat misschien wel, bij fysica zal je practica hebben waar je verplicht aanwezig moet zijn, bij wiskunde denk ik niet. Veel vakken zullen ook wel overlappen. Een nadeel is wel dat zowel bij fysica als wiskunde het écht wel het beste is om altijd in de les te zitten, en de lessen zullen soms wel tegelijkertijd zijn.

weet wel waaraan je begint, uit mijn eigen ervaring weet ik dat tussen dat abstract geredeneer van fysica alleen al je er soms echt tussenuit moet alleen al om niet zot te worden en als je dat combineert met wiskunde zal je weinig anders doen dan studeren, veel tijd om "een lief te gaan zoeken" of zo, zal er niet echt inzitten.

Anderzijds, als je dat haalt zal je later wel wat meer kans maken om het tot hoogleraar te schoppen met onderzoek in de de theoretische fysica of zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Fysica en wiskunde combineren

Stel dat ik fysica en sterrenkunde studeer en vervolgens doctoreer, zou het dan mogelijk zijn om zuiver onderzoek (niet voor industriële toepassingen) te doen? Want ik heb nu al gehoord over twee doctors fysica die beide in het middelbaar onderwijs zijn beland.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Fysica en wiskunde combineren

Het aantal mensen dat uiteindelijk theoretisch onderzoek blijft doen is vrij beperkt. Onderzoek in wiskunde en zeer theoretische fysica gebeurt enkel aan de universiteiten (hoewel er ook veel half-theoretische half-toegepaste fysica is in de industrie), en de vaste posities zijn beperkt. Anderzijds is het heel moeilijk om nu te voorspellen of je over 10 jaar zelf wel theoretisch onderzoek wil blijven doen. Als je goed bent, en gemotiveerd, zijn er uiteraard mogelijkheden om academisch onderzoek te blijven doen.

Maar er zijn natuurlijk heel wat meer mogelijkheden dan academisch onderzoek en lesgeven in het middelbaar. Voor wiskundigen vind je hier mogelijke jobs na de studie, zie ook hier voor fysica. Ik denk het goed is om je af te vragen wat de jobmogelijkheden na de studie zijn, maar pin je niet teveel vast op één van de mogelijkheden (wist je 8 jaar terug al dat je nu geïnteresseerd zou zijn in wiskundige fysica?).

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Fysica en wiskunde combineren

Zou het dan slimmer zijn om Burgerlijk ingeneur - toegepaste natuurkunde te studeren zodat je in het bedrijfsleven ook nog genoeg mogelijkheden hebt om een mooie job te krijgen? En hoeveel moeilijker is burgie - toegepaste natuurkunde dan zuivere fysica en wat is het verschil precies in leerstof?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Fysica en wiskunde combineren

Voor alle duidelijkheid: ook voor fysici en wiskundigen zijn er 'mooie' jobs in het bedrijfsleven. Je zal misschien iets beter moeten zoeken dan een ingenieur, maar als je dan iets vindt dat bij je past is dat zeker de moeite waard.

Het grote verschil tussen ingenieur toegepaste natuurkunde en fysica&sterrenkunde is het onderwerp dat je in de latere jaren zal bestuderen (maar doorstroom tussen de verschillende richtingen is natuurlijk mogelijk). In fysica & sterrenkunde bestudeer je in je latere jaren typisch ... gevorderde fysica en/of sterrenkunde. De ingenieurs toegepaste natuurkunde groeien in principe naar een maar toegepast domein, denk bvb. aan het modelleren en ontwerpen van fotonische componenten.

In het algemeen wordt het eerste jaar ingenieur inderdaad als iets zwaarder gezien dan het eerste jaar wiskunde/fysica. Ik denk dat de ingenieurs meer stof te verwerken krijgen, maar neem dat niet als een deskundige vergelijking van de 2 studies. Eens je daar voorbij bent, maak je je toch geen zorgen meer over hoe moeilijk iets is, en is het belangrijker dat je het interessant vindt. Vergelijk vooral eens de 2 opleidingen via de studiegids, hier en hier. Als je ingenieur overweegt is het misschien ook nuttig om eens te kijken naar de andere ingenieurdisciplines (gezien je vraag mbt wiskunde: in Leuven is er bvb. een master wiskundige ingenieurstechnieken).

Reageer