[Natuurkunde] Reuzenrad maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Natuurkunde] Reuzenrad maken

Voor natuurkunde moet ik een reuzenrad maken dat écht rond kan draaien en werkt op elektrciteit. Meer informatie heb ik niet gekregen :S Een reuzenrad bouwen kan ik denk ik zelf nog wel. Heb ik alleen de pech dat ik a-technisch ben en absoluut niet weet hoe ik een reuzenrad op elektriciteit (op een redelijk eenvoudige manier) kan laten ronddraaien.

Het enige wat mij logisch lijtk is dat er een motortje in moet ofzo.

Heeft iemand misschien een idee?

Dank U 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Natuurkunde] Reuzenrad maken

Het reuzenrad moet een as in het midden hebben zitten die zonder al te veel weerstand zal draaien.

Als je onder het reuze rad een electromotorje zet en deze via een ketting verbind met de as van het reuzenrad moet je een eind kunnen komen.

Een paar tips:

- Houd het reuzerad zo ligt mogelijk

- Zorg voor zo min mogelijk wrijving van de as met de houders

- Probeer verschillende 'versnellingen' ( verhouding tussen tandwielen van de as en de electromotor)

- Denk ook aan de achterwielen van een fiets. Deze bevat eigenlijk al het hele principe.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [Natuurkunde] Reuzenrad maken

Dank je :shock: Begrijp ik het goed dat het rad automatisch gaat draaien als ik een motortje op de as aansluit? *Sorry, ik zei al: ik ben écht a-technisch*

Aangezien je een cijfer krijgt voor originaliteit, wilde ik graag een lichtje erop doen. Kan ik een lampje aansluiten op hetzelfde elektromotortje?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Natuurkunde] Reuzenrad maken

Niet op de motor, wel op dezelfde bron.

Knex heeft een prachtige bouwdoos voor een reuzenrad. Heb ik ooit nog eens aan gebouwd tijdens het oppassen :shock:

Probeer een plaatje te vinden van dat soort eenvoudige speelgoedtoestellen en/of ga eens naar je lokale speelgoedwinkel en kijk eens goed naar de constructie van de aandrijving.

Google? www.knex.nl ?

'Ferris Wheel' op z'n engels.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Natuurkunde] Reuzenrad maken

ik weet niet hoe groot dit reuzenrad van jouw moet zijn, maar het lijkt me eenvoudiger te werken met een riemoverbrenging, dus ipv het motortje te verbinden met de as van het rad dmv een ketting, dmv een rubberen riempje dat zich dan dus op twee wieltjes bevind

dit lijkt me makkeler om mee te knutselen dan met tandwielen (want waar ga je die vinden???, alhoewel misschien in een cassettespeler)

een lampje op het rad zelf lijkt me niet zo makkelijk te verbinden met de bron, omdat het rad ronddraait

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Reuzenrad maken

Als je een oude fiets hebt, kun je misschien het achterwiel gebruiken als rad en de kettingkast met trappers als aandrijving? Of heel de kettingkast weglaten en je elektromotortje rechtstreeks op je band te zetten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Natuurkunde] Reuzenrad maken

rechtstreeks op de band? Wrijvingsaandrijving bedoel je? iig een punt voor originaliteit. Hoewel het helemaal mooi zou zijn als je een ketting/riem overbrenging gebruikt inclusief een transmissie.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Reuzenrad maken

mijzelf schreef:
je elektromotortje rechtstreeks op je band te zetten?
Is inderdaad misschien niet zo duidelijk, ik bedoelde een as van een elektromotortje op je band te laten draaien zoals nu de dynamo van je fietslamp.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: [Natuurkunde] Reuzenrad maken

Onderstaande foto's laten je modellen zien van mensen die zich wat

geamuseerd hebben met Meccano. Voordeel van de onderste foto is,

(je zou evt hiervoor twee gekoppelde fietswielen als rad kunnen gebruiken

met daartussen asjes om de bakjes aan op te hangen) dat je de motortjes

rechtstreeks op de velg of de band kan laten draaien (via een klein

wieltje met rubberen bandje bijvoorbeeld). Dit laat je namelijk toe om

een model te bouwen dat aangedreven is zoals in het echt. Bij de twee

eerste foto's zie je dat de aandrijving op de centrale as gebeurt. Wil je dit

toepassen zal je sowieso verplicht zijn om een reductiekastje te bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reageer