[SPSS] vlookup functie van excel ook mogelijk in SPSS?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

[SPSS] vlookup functie van excel ook mogelijk in SPSS?

Mijn eerste post hier, hopenlijk staat het goed. Ik ben aan het stoeien met SPSS. Voorheen deed ik veel met excel maar ik wil nu alles in spss blijven doen.

Met excel kon ik met de vlookup functie handig een bepaalde waarde in een kolom toevoegen achter een kolom met een ID voor bijvoorbeeld 2.000 rijen. En die waarde kwam dat uit een database opzet met een iets andere structuur.

Kan zoiets ook met SPSS? En welke functies heb ik dan nodig?

Ik heb nu namelijk 2 databasen:

- mijnwerkdatabase

- laboratoriumdatabase

De mijnwerkdatabase bevat 2.000 rijen met 2.000 verschillende patientengevens met patientnummer.

De laboratoriumdatabase bevat 50.000 rijen met 2.000 verschillende patientengegevens maar de ene patient heeft 10 rijen en de andere heeft 100rijen. Per rij staat 1 laboratorium waarde. Ik wil nu 1 bepaalde waarde namelijk het geboortetijdstop uit mijnwerkdatabase in de laboratoriumdatabase krijgen. Dit betekend dat er het geboortetijdstip de ene keer 10x en de andere keer 100x moet worden ingevoegd achter het juiste patienten nummer.

In excel lukt het met vlookup, ik wil het nu met SPSS voor elkaar krijgen. Kan dat?

Code: Selecteer alles

ID | waarde1 | waarde2

1 | A | B

2 | A | A

3 | A | B

4 | B | A
en bestand

Code: Selecteer alles

ID | tijdstip

1|19:00

1|21:00

1|22:00

1|23:00

2|15:00

2|17:00

3|01:00

3|03:00

3|06:00

3|07:00

4|16:00
zodat ik in het 2de bestand waarde2 kan zetten achter de IDs van bestand2

Code: Selecteer alles

waarde1b = waarde1 WHERE ID1 = ID2
Alleen bovenstaande kan niet omdat bij ID1 = ID2 altijd in dezelfde rij wordt gekeken.

Reageer