zonder elektronen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 20

zonder elektronen

kan het zijn dat een atoom (bijvoorbeeld zuurstof)

zonder elektronene komt te zitten waardoor die positief geladen is

hoe word dat gedaan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: zonder elektronen

Helemaal zonder electronen zal niet gebeuren. Maar atomen met minder of meer electronen komt zeker voor, dat heten ionen. Zodra je keukenzout oplost in water dan splitst het in losse ionen. Keukenzout heet chemisch gezien Natriumchloride, dan ontstaat er bij oplossen Na+ en Cl- Natrium heeft een electron teweinig en is dus positief geladen en chloor heeft een electron teveel en is dus negatief geladen. Daarom vinden ze elkaar zo fijn, omdat ze elkaars probleem kunnen oplossen.

Je vind echter geloof ik nooit los positief of negatief geladen ionen. Een oplossing is uiteindelijk altijd neutraal. Je kan bijvoorbeeld met electrolyse wel het chloor eruit te halen, maar de electronen uit de battarij maken dan de geladenheid goed, en dan ontstaat er Cl2, en dat is weer neutraal.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: zonder elektronen

Als je een kern helemaal vrij wil hebben van electronen, dan kan dat wel. Dat gebeurt door middel van "electron stripping". Zo maken ze bij CERN bijvoorbeeld lood 82+ door alle electronen van de kern te strippen. Ze doen dat door gewoon geioniseerd lood (3+ / 4+) te versnellen en dan tegen een blok metaal aan te schieten. Daar botsen de electronen mee, en de loodkern komt dan met minder electronen uit het stuk metaal. Door de keuze van het metaal, de dikte en de snelheid waarmee je het lood schiet, kan je zo een electron-vrije loodkern maken. Echter, dit werkt alleen als je de electrisch geladen kernen electromagnetisch opslaat (ze reageren onmiddelijk als ze de randen van het vat / de bundellijn raken) en in een heel hoog vacuum.

(Bij CERN gebruiken ze die om lood-lood botsingen bij zeer hoge energie te bestuderen. Dan kan je een quark-gluon plasma maken, en dat is leuk.)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: zonder elektronen

I stand corrected, ik wist dit niet. Het leek mij dus ook erg lastig om helemaal electron vrij te zijn omdat het meteen wil reageren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zonder elektronen

H+ bevat geen electronen. 8)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: zonder elektronen

H+ bevat geen electronen.  8)


H+ bestaat alleen op papier, het vormt hydronium, H3O+

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: zonder elektronen

H+ bestaat alleen op papier, het vormt hydronium, H3O+


Alleen in een vloeistof. In vacuum kan je dat dus ook prima maken (zie bijvoorbeeld alle proton versnellers zoals LHC, SLAC en DESY)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: zonder elektronen

Je vind echter geloof ik nooit los positief of negatief geladen ionen. Een oplossing is uiteindelijk altijd neutraal.


Iets wat ik me al een tijdje afvraag, worden ionen aangetrokken door een magneet? In dat geval zou je een grote magneet naast een bak water met zout kunnen zetten en zo met een scheidings wandje Na+ en Cl- kunnen scheiden.

Of is het zo dat ionen alleen naar de richting van de magneet draaien maar er niet heen bewegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: zonder elektronen

ionen worden niet aangetrokken door een magneet. alleen door electrisch geladen polen.

echter wel er een lorentz kracht op laten werken.

Re: zonder elektronen

Het leek mij dus ook erg lastig om helemaal electron vrij te zijn omdat het meteen wil reageren.
in plasma is de atoomkern ook niet gebonden aan elektronen

en aangezien H+ gewoon een proton is kan dit inderdaad gewoon voorkomen :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: zonder elektronen

StrangeQuark schreef: Het leek mij dus ook erg lastig om helemaal electron vrij te zijn omdat het meteen wil reageren.
in plasma is de atoomkern ook niet gebonden aan elektronen

en aangezien H+ gewoon een proton is kan dit inderdaad gewoon voorkomen :roll:
In plasma is er netto nog evenveel aan kernen aanwezig als aan electronen, dus dan heb je netto gezien weer een ongeladen soep. Onder dat motto zou een zout namelijk ook geladen zijn. Daar heb je ook even veel chloor als natrium aanwezig en dus ook netto een ongeladen soep.

Een H+ wordt H3O ion, en weer is dat als het in een zuur voorkomt netto gezien niet geladen. Het ging ervolgens mij om dat je een geladen prut over zou houden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: zonder elektronen

Bij deze link kan men zien hoe complex het opvangen van elektronen is:

http://prst-ab.aps.org/onecol/PRSTAB/v8/i9/e094201
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer