transportband

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

transportband

Een transportband brengt gevulde dozen naar een stapelmachine die in staat is 50 dozen per minuut te stapelen. Hoe snel mag de band draaien als de doosjes 15cm uit elkaar staan.

het meest logische lijk me : 0.15m X 49 (aantal plaatsen tussen de dozen) , geeft dus 7.35 m ,dus de band zal 7.35 meter per minuut moeten draaien.

MAAR ik had nog het volgende voor ogen ook : ik ga rekenen met omtreksnelheden en zeg het volgende : v = PI X diameter wiel dat band aandrijft X 50 (dozen/minuut ; toerental) (omtreksnelheid van het wiel dat de band aandraait neem ik aan en dus in wezen de snelheid van de band?)

en dan zou mijn v = 50 X p X 0.15 = 23meter/minuut

Wat is volgens jullie juist?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: transportband

Hoe groot zijn je dozen eigenlijk?

50 x (lengte doos +15 cm) per minuut is dan de gewenste snelheid.

De omtreksnelheid van je wiel zal hieraan gelijk moeten zijn.

Let wel, geen 49, maar 50, of je band moet stoppen na de 50e doos en een eindje worden teruggedraaid voor hij aan de volgende batch van 50 kan beginnen.

Aan dat wielverhaal kan ik niet veel touwtjes vastknopen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: transportband

Jan van de Velde schreef:Hoe groot zijn je dozen eigenlijk?

50 x (lengte doos +15 cm) per minuut is dan de gewenste snelheid.

De omtreksnelheid van je wiel zal hieraan gelijk moeten zijn.

Let wel, geen 49, maar 50, of je band moet stoppen na de 50e doos en een eindje worden teruggedraaid voor hij aan de volgende batch van 50 kan beginnen.

Aan dat wielverhaal kan ik niet veel touwtjes vastknopen
over de lengte van een doos is niets gekend.

en ik maak me zonet de bemerking dat men de diameter van het wiel , 0.15 moet delen door 2 (het wiel moet maar een halve omtrek gedraaid hebben om 15 cm plaats te laten tussen de dozen)

(voor de 2de denkpiste)

mijn vraag blijft nu nog steeds : is deze 2de manier van denken dan fout of ?

Hoe dan ook : over de lengte van de dozen is niets geweten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: transportband

elke minuut moeten er 50 doosjes bij je stapelmachine arriveren. Die doosjes hebben kennelijk een afstand van 15 cm hart-op-hart.

Dan is de snelheid van je band 50 x 15 cm = 7,50 m/min.

de omtreksnelheid van het wiel dat de band aandrijft is hieraan gelijk.

heb je een wiel met een omtrek van 7,50 m, dan zal dat wiel eenmaal per minuut rond moeten. een wiel met een omtrek van 50 cm zal 15 x per minuut rond moeten. Zolang je de omtrek van je wiel niet kent, kun je ook het benodigde toerental van dat wiel niet berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: transportband

Jan van de Velde schreef:elke minuut moeten er 50 doosjes bij je stapelmachine arriveren. Die doosjes hebben kennelijk een afstand van 15 cm hart-op-hart.

Dan is de snelheid van je band 50 x 15 cm = 7,50 m/min.

de omtreksnelheid van het wiel dat de band aandrijft is hieraan gelijk.

heb je een wiel met een omtrek van 7,50 m, dan zal dat wiel eenmaal per minuut rond moeten. een wiel met een omtrek van 50 cm zal 15 x per minuut rond moeten. Zolang je de omtrek van je wiel niet kent, kun je ook het benodigde toerental van dat wiel niet berekenen.
Inderdaad ,maar ik ga ervanuit dat de diameter van het wiel die 15 cm is , namelijk de afstand tussen 2 dozen : zo ben ik er zeker van dat wanneer het wiel een halve toer gedraaid heeft er 15 cm verder gedraaid is , dus de 2de doos mag dan op de band gezet worden aan het uiteinde.

En het toeretal is dan 25/minuut (aangezien ik 50 dozen op de band kan zetten wanneer het wiel 25 keer volledig is rondgedraaid.)

In feite wordt er dus elke keer als een doos op de band gezet , aan het uiteinde van het wiel , elke keer als het wiel een halve toer gedaan heeft.

zie het als een cirkel waar je links een bolletje tekent , je draait de cirkel 180 naar rechts , het bolletje staat dan rechts en is 15 cm verplaats , dus je kan nu weer een bolletje links tekenen (wat dus mijn 2de doos is)

en zo verder.....

Berichten: 150

Re: transportband

Als de straal van het wiel 15 cm is, en het wiel een halve slag ronddraait dan is de omtrek, de band, pi*15 cm verschoven, dus ongeveer 47 cm? Of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: transportband

Als de straal van het wiel 15 cm is, en het wiel een halve slag ronddraait dan is de omtrek, de band, pi*15 cm verschoven, dus ongeveer 47 cm? Of zie ik dat verkeerd?


Je ziet het niet verkeerd, Flippe bedoelde niet straal maar (halve) omtrek. Maar ik snap nog niet waar hij nou eigenlijk hiermee naar toe wil......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer