Springen naar inhoud

Ziekelijk of niet?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Mario

Mario

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 01:00

Stel...je wordt je leven lang al gepest en uitgestoten omdat je anders bent...je bent slim maar hebt geleerd dit goed te verbergen naar de buitenwereld toe...doch het houd je bezig...je kan het denken niet laten,je zoekt steeds oplossingen voor grote en kleine hedendaagse problemen...je vind die en staat versteld dat niemand anders het ziet...bv. :

- oplossing voor het voedsel tekort in bepaalde gebieden
- energieproblemen
- vaccin tegen HIV
- behandeling tegen alle kankers zonder bijwerkingen
...

De oplossing ligt in de schuif van je bureau maar waarom zou je die naar buiten brengen want niemand luistert naar je want je bent anders...raar...en ze lachen je uit...je zou er zelfs rijk van kunnen worden maar dat doet er niet toe voor deze persoon...
Je houd het verborgen en lacht en geniet iedere keer dat deze problemen in de media komen want jij hebt lekker de oplossing en zij niet...een soort machtsgevoel dus...want onrechtstreeks zonder dat iemand het weet beslis jij en enkel jij over het leven van miljoenen mensen...

Stel dat er zo iemand is(en ik betwijfel dit niet) is deze persoon dan ziekelijk of niet...rekening houdend met alle factoren... :roll:
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kees56

kees56

• >100 berichten
  • 136 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 07:25

Zoiemand leidt aan wanen: de gevonden 'oplossingen' zijn pas echte oplossingen wanneer zij ingezet kunnen worden bij de bestrijding van de problemen en bovendien daarin resultaten laten zien. Een reality-check dus.
De vraag of zoiemand psychisch ziek is of niet, kan ik echter niet beantwoorden. Als de persoon zelf geen last van zijn/haar probleem heeft en de andere mensen ook niet, is hij/zij psychisch niet ziek.

De vraag aan mijzelf is nu echter waarom en hoe ik dit allemaal zo precies weet. :wink:

ConocimientA

ConocimientA

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 08:03

Zoiemand leidt aan wanen: de gevonden 'oplossingen' zijn pas echte oplossingen wanneer zij ingezet kunnen worden bij de bestrijding van de problemen en bovendien daarin resultaten laten zien. Een reality-check dus.
De vraag of zoiemand psychisch ziek is of niet, kan ik echter niet beantwoorden. Als de persoon zelf geen last van zijn/haar probleem heeft en de andere mensen ook niet, is hij/zij psychisch niet ziek.

Het is ongelooflijk :wink: , maar ik ben het gewoon helemaal met je eens.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'
K.R. Popper

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 09:26

Heren en dames psychologen onder ons: lijdt zo'n denkbeeldig persoon misschien wel aan megalomanie? Ik denk dan met name aan: minderwaardigheidsgevoelens door het jarenlang pesten die megalomanie als verdedigingsmechanisme tot gevolg hebben. En bij deze vraag horend: klopt het wat Wikipedia in deze link zegt over megalomanie of is dit weer eens zo'n typisch voorbeeld van summiere informatie die tot misverstanden leidt?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

kees56

kees56

• >100 berichten
  • 136 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 10:46

Het is ongelooflijk :wink: , maar ik ben het gewoon helemaal met je eens.

Common ground?

Mario

Mario

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 11:00

Het lijkt mij dan gevaarlijk als zo iemand staatshoofd wordt...wat ik niet uitsluit door de geweldige theorieŽn die zo iemand kan verkondigen...als blijkt dat die plannen(waanideŽen) niet schijnen te lukken en ze dan maar via andere wegen en hun machtspositie gaan doordrukken...ik ga geen namen noemen :roll:

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 11:50

Het lijkt mij dan gevaarlijk als zo iemand staatshoofd wordt...wat ik niet uitsluit door de geweldige theorieŽn die zo iemand kan verkondigen...als blijkt dat die plannen(waanideŽen) niet schijnen te lukken en ze dan maar via andere wegen en hun machtspositie gaan doordrukken...ik ga geen namen noemen :roll:

Dit snap ik niet Mario. Je had het toch juist over een denkbeeldig persoon die oplossingen voor problemen in zijn laatje heeft liggen en denkt: haha, ik weet de oplossing, jullie lekker niet? Maar die verder geen werk maakt van zijn bedachte oplossing voor problemen? Als datzelfde persoon dan zijn denkbeelden verkondigt dan klopt dat niet met je oorspronkelijke situatieschets:

Je houd het verborgen en lacht en geniet iedere keer dat deze problemen in de media komen want jij hebt lekker de oplossing en zij niet...een soort machtsgevoel dus...want onrechtstreeks zonder dat iemand het weet beslis jij en enkel jij over het leven van miljoenen mensen

Mario

Mario

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 12:03

Dit snap ik niet Mario. Je had het toch juist over een denkbeeldig persoon die oplossingen voor problemen in zijn laatje heeft liggen en denkt: haha, ik weet de oplossing, jullie lekker niet? Maar die verder geen werk maakt van zijn bedachte oplossing voor problemen? Als datzelfde persoon dan zijn denkbeelden verkondigt dan klopt dat niet met je oorspronkelijke situatieschets:

Je houd het verborgen en lacht en geniet iedere keer dat deze problemen in de media komen want jij hebt lekker de oplossing en zij niet...een soort machtsgevoel dus...want onrechtstreeks zonder dat iemand het weet beslis jij en enkel jij over het leven van miljoenen mensen

Ja maar stel...

bolt thrower

bolt thrower

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 12:28

Pim Fortuyn past in ieder geval wel gedeeltelijk in dat plaatje, mits geweldige theorieen tussen aanhalingstekens worden geplaatst. Om aan de macht te komen had hij niet genoeg tijd, al leek het helaas wel die richting op te gaan. Hij dacht in ieder geval wel dat hij overal wel even een oplossing voor had. Het enige wat hij heeft nagelaten is het bewijs hoe naief de gemiddelde Nederlander is. O ja, en meer tv-debatten, wat op zich wel positief is, zolang er geen rtl4/talpa-persoonlijkheden bij betrokken zijn.

En zo lopen er wel meer dikke nekken rond in Den Haag, die denken dat ze allround op alle ministeries kunnen functioneren. Het wordt hoog tijd dat ze experts op specifieke ministersposten zetten. Mensen met een wetenschappelijke achtergrond, die betrekking heeft op het betreffende ministerie.

tiana

tiana

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 09:01

ik denk die persoon is niet helemaal gezond omdat als je weet dat je miljoenen mensen kan redden zet je alles aan de kant om dat te doen het kan trauma zijn of een stille grootheid waanzin dat jij beslist voor die mensen is toch een soort machtmisbruik soms als mensen niet wil horen moet je gewoon blijven vertellen tot iemand naar je luister.
die persoon wil gewoon een soort wraak om de pesterijen zonder te weten.
wraak is niet gezond

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16567 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 09:18

Even een klein zijspoortje misschien, maar is dit niet een beetje te vergelijken met hoe John F. Nash neergezet wordt in de film "a beautiful mind"?. Hij dacht geweldige theorien te hebben en veel te weten over dreigingen, maar uiteindelijk bleek dat hij het allemaal inbeelde. Heet verschil met de door TS geschetste persoon is alleen dat Nash er wel wat aan wilde doen. Maar wat nou als de door TS geschetste persoon alleen maar denkt dat hij dingen weet en er niets mee doet? Dan is het aan de ene kant ziekelijk dat hij er niets mee doet, maar aan de andere kant is het alleen maar goed, want anders brengt hij andere misschien in gevaar.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

tiana

tiana

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 10:28

maar onder profesionele toezicht,natuurlijk wil ik niet dat die persoon gewoon in zijn huis van alles ga zitten maken en dan aan mensen geven dat zou gevaarlijk zijn.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 12:02

Ja maar stel...

Dan is je vraag dus niet of zo iemand "ziekelijk" is of niet maar of zo iemand ellende teweeg kan brengen of niet. Die vraag
a. heeft niets met psychologie te maken
b. is een nogal erg brede vraag die m.i. geen nuttige informatie naar boven zal brengen.

Dus:
-slotje-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures