Berekening evolutie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 34

Berekening evolutie

Weet/kent iemand een berekening en betrouwbaar, hoelang het zou hebben geduurd voordat een vis een amfibie werd?

Ave!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Berekening evolutie

dit is niet (betrouwbaar) te berekenen.

Je zou een phylogenetische boom moeten hebben. Het verschil tussen vissen en amfibiën (welke vissen en welke amfibiën) moeten bepalen. En nog zoiets als de gemiddelde snelheid van mutaties (Als dit gemiddelde al bestaat dan zit er een zeer grote standaardafwijking op, hierdoo is je berekening automatisch heel grof (niet betrouwbaar)) Echter als je niet op een paar miljoen jaar kijkt dan zou je het nog wel kunnen berekenen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 34

Re: Berekening evolutie

Hoe grof moet ik dan accepteren, waar is de limiet?

Is het eigenlijk wel te benaderen? Of bestaat er geen goede alternatief?

Ave!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Berekening evolutie

Hoe grof je accepteerd bepaal je helemaal zelf. Ik ben hiervoor niet genoeg in de stof thuis om je een gedegen schatting te geven.

Een beter alternatief is het kijken naar opgravingen van vissen en van amfibiën. Doordat deze in verschillende aardlagen kunnen liggen kan je (wederom) een schatting maken van het verschil in tijd.

Ik neem aan dat je het hebt over het verschil in tijd tussen de aller eerste vissen en de aller eerste amfibiën.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 34

Re: Berekening evolutie

Je bedoeld de gidsfossielen, meigeen verschilt over de betrouwbaarheid

Berichten: 664

Re: Berekening evolutie

Volgens een evolutie tijdlijn die ik op internet gevonden heb, onstonden de vissen zo'n 500 miljoen jaar geleden en de amfibieën zo'n 350 miljoen jaar geleden. -> 500 - 350 = 150 miljoen jaar.

Tijdlijnen:

http://www.talkorigins.org/origins/geo_timeline.html

http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/...utionrev8.shtml

Berichten: 34

Re: Berekening evolutie

Maar is dat zeker?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Berekening evolutie

In hoe verre is iets zeker? (heeft God niet stiekem die dingen in de grond gestopt? :wink: :roll: ) Je kan ervan uitgaan dat die informatie betrouwbaar is. (wel even nazoeken in de literatuur natuurlijk).
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 34

Re: Berekening evolutie

In hoe verre is iets zeker? (heeft God niet stiekem die dingen in de grond gestopt?  :wink:   :roll: ) Je kan ervan uitgaan dat die informatie betrouwbaar is. (wel even nazoeken in de literatuur natuurlijk).


Waarom betrek jij God hierbij? Vele modellen hebben vaak uitzonderingen, waardoor een experiment niet altijd betrouwbaar is, ik ben daar heel voorzichtig mee en wil graag meer zekerheid krijgen in die tijdlijn, maar ff serieus is die tijdlijn deugdelijk? Alle boeken vertellen hetzelfde zo ongeveer.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Berekening evolutie

Als alle literatuur dezelfde waarden aangeeft, zou ik daar dan maar vanuit gaan. Preciese bepalingen van zaken die zich miljoenen jaren geleden hebben afgespeeld, bestaan gewoon niet.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Berichten: 34

Re: Berekening evolutie

Jah, als al jaren onderzoek is gedaan dan moet het wel kloppen, tenminste dat veronderstel jij. Maar het hoeft, stiekem niet te kloppen toch, als het maar voor ons een schatting geeft? Is het niet?

Ave!

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Berekening evolutie

Geachte Pax, erg opbouwend ben je niet met je discussie. Laten we daarom even de bewijslast gaan omdraaien. Welke aanwijzingen heb jij dat dergelijke berekeningen niet kloppen?
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Berichten: 237

Re: Berekening evolutie

Geachte Pax, erg opbouwend ben je niet met je discussie. Laten we daarom even de bewijslast gaan omdraaien. Welke aanwijzingen heb jij dat dergelijke berekeningen niet kloppen?
Je zou ook kunnen vragen welke aanwijzingen heb jij dat zulke berekeningen wel kloppen?

Hoe gaan wetenschappers tewerk om zoiets te dateren?
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Berekening evolutie

Die gegevens zijn algemeen bekend maar dat is dus precies waarom ik dat wil weten Zweistein? Het is zo ontzettend makkelijk om te vragen waarom? Jij draait nu weer de vraag weer naar mij toe. Dat maakt het makkelijk. Dan is een discussie altijd makkelijk te winnen. Ik kan nu zeggen tegen jou. Toon jij dat maar aan maar dat is een heel erg dom welles nietes spelletje.

Als ik zeg dat carbon-dating goed is zeg jij, niet honderd procent, als ik zeg dat aarde rond is zeg jij, niet helemaal. Als ik zeg dat de aarde niet het middelpunt van het heelal is zeg jij, wel vanuit mijn standpunt. Allemaal argumentaties die kloppen. Echter ze laten niet de werkelijkheid zien in het grote plaatje. Het is een kloppend antwoord maar dat wil niet zeggen dat je gelijk hebt.

Om die reden wil ik nu wel eens bewijzen zien dat evolutie niet klopt, en dat de berekeningen daarover niet zouden kloppen. Ik ben heel benieuwd of er meer dan een handvol bestaan die ook nog kloppen.

Daarnaast Zweistein, als je bewijzen wil voor de evolutie, die zijn er genoeg zoals je weet. Ga naar de Alpen maar stenen zoeken, sla ze doormiddden en kijk naar fossielen. Die zijn er niet ingehakt door kabouters.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Berichten: 34

Re: Berekening evolutie

Geachte Pax, erg opbouwend ben je niet met je discussie. Laten we daarom even de bewijslast gaan omdraaien. Welke aanwijzingen heb jij dat dergelijke berekeningen niet kloppen?
Ik probeer alleen maar duidelijkheid voor me zelf te krijgen, geachte Gieter, ik wil hier niet de evolutie kraken, Okay

en voor Mr. Zweinst. Die discussie wil ik hier niet zien, dat hoort niet bij mijn hoofhdvraag, okay?

--------------------------

Veni Vidi Vixi

Reageer