plasmonen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 176

plasmonen

hallo iedereen

ik bezig met een literatuuronderzoek over plasmon excitatie. mijn vraag aan jullie is welke boeken wel interressant zijn om me in te gaan verdiepen of iemand een paar interressante artikels kent over dit onderwerp of een site met interressante info. ben al een paar dagen aan het googlen en de enige informatie die ik kan vinden is zeer kort wat plasmonen inhouden of alleen toegespitst op een bepaald onderzoeks gebied. hopelijk kan een van jullie mij verder helpen.

voor degene die niet weten wat plasmonen inhouden(zoals ik tot 3 dagen geleden) hier een linkje naar wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Plasmon

alvast bedankt

met vriendelijke groet

gijs brouwers[/url]

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: plasmonen

Op welk niveau wil je het hebben? Een leuk boek als Semiconductor Optics van CF Klingshirn beschrijft wel lekker wat details (niveau: 3e/4e jaars univ. natuurkunde). Anders Optics van Hecht (1e jaars univ. natuurkunde), maar dat is veel minder in detail.

Deze boeken gaan over de optische effecten van plasmonen, en alleen voor bulk materialen. Dus geen quantum confinement, plasmon-polaritons, ...

Waar wil je het precies over gaan hebben in je onderzoek?

(Tevens verplaatst naar Moderne Natuurkunde: zonder QM geen plasmonen.)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: plasmonen

Mja, dan denk ik aan solid state physics, en dan kom je op Kittel uit. Alleen kan ik het niet meer nalezen, want dat boek heb ik doorverkocht, maar het wordt er zeker in genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: plasmonen

Inderdaad, Kittel is ook wel een leuk beginnersboek. Pagina 273-302 (in mijn 6e druk) vertellen op redelijk eenvoudige wijze iets over plasmonics en plasmon optics. Voorkennis niveau: standaard quantummechanica en -optica (dispersie relaties, complexe brekingsindex, etc.). Leuk lezen. 8)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 176

Re: plasmonen

hee bedankt voor de tips. ga maandag meteen de boeken zoeken. ben voor mijn stage bezig tin in aluminiumoxide neer te slaan. door de structuur ontstaan er verschillende kleuren ipv brons. met die voorkennis zit het denk ik wel snor (3e jaars hbo technische natuurkunde)

met vriendelijk groet

gijs brouwers

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: plasmonen

door de structuur ontstaan er verschillende kleuren ipv brons.


En denk je dat die structuren klein genoeg zijn om de plasmonfrequentie te doen verschuiven (quantumconfinement)? Dan zouden ze dus in de orde van ~50nm of kleiner moeten zijn. Als dat het geval is, moet je denk ik ook eens in de moderne literatuur kijken naar alle theorie die daarover gepubliceerd is. Dinsdag kan ik wel even een literatuurreferentie voor je opzoeken.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 176

Re: plasmonen

op het FOM hebben ze er microfoto's van gemaakt en daaruit bleek dat er een porien ontstaan met een diameter van ongeveer 10 nm. die mensen daar hadden ons verteld dat er dus bijna zeker spraken was van plasma excitatie. als het niet te veel mooeite voor je is elmo om de literatuurreferntie op te zoeken zou ik dat heel erg fijn vinden. in ieder geval alvast bedankt.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: plasmonen

Dit is een mooie PRL uit 1997:
Plasmon Resonance Shifts of Au-Coated Au2S Nanoshells: Insight into Multicomponent Nanoparticle Growth

   R. D. Averitt, D. Sarkar, and N. J. Halas

   Department of Electrical and Computer Engineering, The Rice Quantum Institute and the Center for Nanoscale Science and Technology, Rice University, 6100 South Main, Houston, Texas 77005

Received 4 December 1996

In this Letter we present a coherent description of the optical properties of a unique type of nanoparticle, metal-coated dielectric nanoparticles. These structures occur naturally in the form of Au-coated Au2S nanoparticles. During the course of nanoparticle growth, the plasmon-related absorption peak undergoes very large shifts in wavelength, from ~650 to ~900 nm. We show that this plasmon peak shift is purely classical in origin and is determined solely by the relative thickness of the Au shell and the Au2S core diameter. This understanding of the optical properties of these nanoparticles is used to elucidate the nanoparticle growth kinetics.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 176

Re: plasmonen

bedankt voor alle hulp. ben nu het boek van kittel aan het doorlezen. hopelijk heb ik hier genoeg aan.

met vriendlijke groet

gijs brouwers

Berichten: 176

Re: plasmonen

ik heb de stof nu een beetje doorgenomen. ik probeer nu een simpel model op te zetten over hoe fotonen met plasmonen reageren. heb al de 2e orde differentiaalvergelijking opgesteld(zelfde als in kittel) d^2x/dt^2 + wp^2*x met x= amplitude van de plasmon en wp = plasma frequentie(eigenfrequentie van het systeem) kan ik nu de golfvergelijking van het e-veld van een foton E=E0*sin(k*x-w*t) als input stellen voor deze differentiaalvergelijking? mijn doel is dan de overdrachtsfunctie te bepalen zodat ik bij verschillende wp's de responsie kan zien. als de formules niet duidelijk zijn kan ik ze ook wel ff mailen weet namelijk niet hoe ik ze vanuit mathcad of paint hierin kan zetten.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Reageer