Glycerol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Glycerol

In het kader van een onderzoeksproject ben ik bezig met de oxidatie van diverse polyolen. Nu heb ik onlangs een reactie uitgevoerd met glycerol met natriumhypochloriet (bleekwater) als oxidator. Er treden hierbij diverse facetten op, zoals temperatuurstijging, daling van de pH en ontwikkeling van koolstofdioxide.

Ik probeer nu via literatuur erachter te komen wat er onder andere bij deze reactie kan gebeuren, maar tot nu toe loop ik nog steeds vast. Het lijkt erop dat er bij deze oxidatie veel soorten reacties op kunnen treden.

Wie o wie kan mij verder helpen bij het oplossen van deze reactie routing.

Groet,

Herman

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Glycerol

Ik heb even een beetje rondgezocht en wat gevonden :) . Er ontstaat namelijk 'glyceric acid' oftwel glycerinezuur.

Afbeelding

Kan je daar weer een beetje verder mee komen???

Berichten: 4

Re: Glycerol

Hmmmm....glycerinezuur; het is een optie, alhoewel dit opmerkelijk is. Ik ben namelijk al meermalen tegengekomen dat natriumhypochloriet redelijk selectief is voor secundaire hydroxyl-groepen, zodat er mogelijk dihydroxyaceton gevormd zou worden.

Afbeelding [Mod edit: Plaatje zegt meer als duizend worden]

Het lijkt erop dat deze reactie heel veel soorten reactieproducten kan geven....maar wat o wat kan dat allemaal zijn !!!

Groet,

Herman

Reageer