Cacao

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

Cacao

Hallo Allemaal,


Via het nieuws hoorde ik over de grote brand in de Zaanstreek. Ik las dat de vrijgekomen stoffen niet alleen blauwzuurgas (waterstofcyanide) en koolstofmonoxide waren maar ook iets als "Otuledeen"


Kan iemand mij de precieze naam geven van de de laatste stof. (Oluleen, otuledeen oid?)


Met vriendelijke groet,


Frans Visscher

Berichten: 778

Re: Cacao

Ik las dat de vrijgekomen stoffen niet alleen blauwzuurgas (waterstofcyanide) en koostofmonoxide waren maar ook iets als "Otuledeen"
voor zover ik weet is er in de rook van de brand, blauwzuurgas en koolstofmonoxide aangetroffen, tevens overschrijde deze stoffen de maximale aanvaardbare waarde, maar zijn in zo verre niet levensbedreigend, maar gezond is het denk ik ook weer niet :)


Maar over die stof "Otuledeen" oid heb ik (nog) niks gehoord, zou ook niet weten wat het is?? :)

Ik met mijn minimale kennis van chemie :)

Berichten: 148

Re: Cacao

Oteduleen heb ik ook nog nooit van gehoord, niet toevallig octanol? :)


P.S. Familie van ... Bert ?? :)

Berichten: 1

Re: Cacao

De stoffen die bij een gewone brand vrijkomen in de rook zijn normaal gezien:


water

koolstofdioxide

koolstof(mon)oxide

methaan

stikstofdioxide

stikstofoxide

etheen

azijnzuur

methanal (formaldehyde)

methanol

waterstofcyanide (blauwzuur)

ammoniak

methaanzuur (mierenzuur)

ethyn (acetyleen)


Van "oteduleen" of zoiets heb ik nog nooit gehoord (en zoeken daarop levert niks op).

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Cacao

De stof die ik zocht was Tolueen...


( zie ook http://www.woc.sci.kun.nl/cgi-bin/view?tolueen )


alsnog bedankt,


Frans Visscher

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Cacao

De stof die ik zocht was Tolueen...
Komt die stof vrij bij verbranding dan??

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Cacao

Er stond in de krant (Noord Holland Dagblad: editie Zaanstreek) dat die damp rondom de locatie van het vuur hing. (in een gevaarlijke concentratie).


Ik heb alleen nog niet kunnen vinden hoe of waarom dat zo gevaarlijk is....

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Cacao

Effetjes R en S zinnen zoeken :) en het wordt gelijk duidelijk. Een brand en tolueen das nog eens een 'heftige' combinatie.


R11 Zeer brandbaar (explosief)

R20 Schadelijk bij inademing

Berichten: 44

Re: Cacao

Tolueen is methylbenzeen. Alhoewel de structurele gelijkenis met benzeen groot is, is tolueen veel en veel minder giftig. Het wordt als kankerverwekkend ingeschaald net vanwege zijn grote verwantschap met benzeen, maar tot nu toe is er nog geen bewijs gevonden dat het kanker veroorzaakt bij mensen.


Tolueen wordt trouwens nog altijd gebruikt door schilders en is verkrijgbaar als het belangrijkste bestandeel van thinner.

Reageer