Gifcontainers gevonden

Moderator: Astro

Berichten: 778

Gifcontainers gevonden

DEN HELDER - De drie gifcontainers die anderhalve week geleden tijdens een storm van een schip overboord sloegen en in de Noordzee terechtkwamen, zijn gevonden. Dat heeft een woordvoerster van Rijkswaterstaat dinsdag gezegd. De containers liggen op ongeveer dezelfde locatie als waar ze overboord sloegen, ongeveer 22 kilometer uit de kust, tussen Texel en Vlieland.


Lees meer


in totaal zijn er 630 vaten met 100 liter arseenpentoxide overboord geslagen

1 container is gescheurd maar er lekt geen giftige stof de noordzee in ...


nou vraag ik me dus af hoe kan je nou 3!! containers verliezen (en die dingen

zijn echt enorm groot hé)

daar moeten toch betere veiligheidsmaatregelen voorkomen, stel nou dat al die vaten leeg waren gelopen dan zaten wij, hier aan de noordzeekust, mooi met de gebakken peren Afbeelding


arseenpentoxide is netzoiets als landbouwgif maar hoe erg zijn zulke stoffen nou

voor de gezondheid??

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Gifcontainers gevonden

Uit onderzoek van de stichting naar het materiaal is gebleken dat zich in de vaten een houtverduurzamingsmiddel bevindt, dat onder meer wordt gebruikt voor schuttingen. "Het zeeleven dat ermee in aanraking komt, gaat dood als het niet genoeg is verdund. In welke straal is niet te zeggen. Dat is onder meer afhankelijk van het weer, de concentratie van de stof en hoe snel het water stroomt”, aldus de woordvoerder van de stichting.


Niet alleen landbouwgif dus, maar ook nog veel gemenere stoffen.

Berichten: 4

Re: Gifcontainers gevonden

Zo erg is het toch niet, aangezien het 20 km van de kust was. Al zou zo'n vat lekken het word zodanig verdunt dat het niet meer schadelijk is.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Gifcontainers gevonden

Al zou zo'n vat lekken het word zodanig verdunt dat het niet meer schadelijk is.
Er zijn dus zo'n 60 vaten leeggelopen met landbouwgif waarover ze inderdaad zeggen dat het te verdunt wordt om schadelijk te zijn. Naja we zullen het zien.

Gelukkig is het niet het inpregneermiddel wat is gaan lekken, want dat was wel een ramp geweest.

Berichten: 778

Re: Gifcontainers gevonden

Zo erg is het toch niet, aangezien het 20 km van de kust was. Al zou zo'n vat lekken het word zodanig verdunt dat het niet meer schadelijk is.
Maar denk eens aan al de (levende)wezens in de waddenzee/noordzee dan :)

Ik weet wel wat erin zee is gelekt (inpregneermiddel, arseenpentoxide) maar dat zegt me allemaal helemaal niks.


Maar aangezien er een soort houtverduurzamingsmiddel in de vaten zit

zie quote jorim denk ik toch dat het behoorlijk gevaarlijk is voor de

(levende)wezens in de waddenzee/noordzee Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Gifcontainers gevonden

Ik weet wel wat erin zee is gelekt (inpregneermiddel...
Juist geen inpregneermiddel, want dat is houtverduurzamingsmiddel en dat is echt geen leuk spul.
Maar denk eens aan al de (levende)wezens in de waddenzee/noordzee dan
Bye Bye Nemo :)

Berichten: 7

Re: Gifcontainers gevonden

Nu zegt de overheid wel dat ze dat spul gaan bergen, maar wie levert daar bewijs van? Een foto met een paar vaten?

Dit kan net zo goed een doofpot affaire zijn?


(ik ben niet cynisch ofzo, maar de overheid maakt je tegenwoordig van alles wijs!)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Gifcontainers gevonden

Dat kan natuurlijk, maar als er dan over een paar weken een visser een paar vaten opvist zitten ze in de problemen en sowieso is het toch best wel een natuurgebied en zullen ze dat risico niet nemen. Maar er zullen zat situaties zijn waarin ze je idd belazeren :) .

Berichten: 4

Re: Gifcontainers gevonden

Het is de taak van de overheid om de mensen gerust te stellen. Hoe maakt ze niet veel uit.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Gifcontainers gevonden

Toch nog maar eens even een update over de containers en losse vaten arseenpentoxide (wat dus het inpregneermiddel blijkt te zijn) die in de Noordzee bij Texel liggen...


Er waren drie containers van het schip (onder de Ethiopische vlag varende motorschip 'Andinet') gevallen en daarvan is er nu één geborgen, maar deze bleek waarschijnlijk al wel te lekken (er loopt een gele vloeistof uit) waarbij wordt aangenomen dat dit niet door het bergen is veroorzaakt. De containers bevatten ieder 210 100 liter vaten met arseenpentoxide, maar er is niet bekend hoeveel vaten er lek zijn. Het bergingsschip blijft op zee totdat de andere containers ook zijn geborgen dus is het afwachten over de staat van de vaten, want de containers kunnen pas op het vaste land geopend worden...


Rijkswaterstaat is bezig met het nemen van monsters om de gifconcentratie te meten, maar daar zijn nog geen resultaten van bekend..


De 60 losse vaten zijn helaas nog steeds niet gevonden.....

Berichten: 778

Re: Gifcontainers gevonden

Ik weet niet of iemand het gelezen heeft vandaag in de metro (zal wel niet)

Maar daar stond in "Metrobinnenland" ik citeer:


OM start onderzoek naar giflek noordzee

Het Openbaar Ministerie (OM) in

Amsterdam is een strafrechtelijk

onderzoek begonnen naar het

lekken van giftig arseenpentoxide in

de noordzee.


wat punten uit het bericht:
  • het onderzoek richt zich vooral op de kapitein van de Andinet en de reder.
  • het richt zich ook op de verontreiniging van het zeewater aldus de woordvoeder.
  • "het gaat om een lozing of storting op zee van een giftige stof" Uit het onderzoek moet dus blijken de mate van schuld van de betrokkenen.
  • of het om een bewuste lozing of om een ongeluk ging.
  • verder wordt er onderzocht om wat voor stof het precies gaat.
Misschien dat mensen het artikel ook hebben gelezen en/of nog meer informatie erover weten, anders wou ik dit gewoon even melden :)

Hoort toch bij dit topic

Berichten: 5

Re: Gifcontainers gevonden

:) Het blijk dat er helemaal geen arseenpentoxide in de vaten zat.

Dit stond wel op het etiket!!

De inhoud bestond uit het gevaarlijker arseenzuur = As2O6 een mengsel van arseen trioxide en diversen.

Deze valt in de klasse zeer giftig terwijl arseenpentoxide als giftig is geklassificeerd.

Het schijnt dat de overheid bewust deze vaten anders heeft benoemd daar het vervoer van arseenzuur een veel kostbaarder is.

Arseenpentoxide mag per schip worden vervoert en een schip met arseenzuur behoort aan de ketting te liggen.

het kwalijke aan deze zaak is natuurlijk het foutief etiketteren van chemicalien.

Dit is gewoonweg crimineel.

De bergingwerkers behoren te weten met welke stofeigenschappen ze te maken krijgen.

Hetzelfde gedrag als je een pak cyaankali in de supermark legt en je plakt er het etiket suiker op!!

Ben benieuwt of de kamervragen die hier over gesteld worden ook nog opnieuw in de publiciteit komen!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Gifcontainers gevonden

Als dat werkelijk zo is zijn er grove fouten gemaakt. Dan is het maar te hopen dat er geen slachtoffers vallen maar die zijn eigenlijk al gevallen namelijk het leven in de zee. Weer een schandaal op het gebied van natuur en milieu kunnen mensen tegenwoordig niet eens een etiketje pakken. belachelijk. :)

Berichten: 159

Re: Gifcontainers gevonden

beste mensen,


ik heb eens even gekeken in het chemiekaartenboek (op de pc op mijn werk) en er staat nix in over arseenzuur, maar wel over arseenpentoxide.

Arseenpentoxide moet ver weg van water worden opgeborgen (zeer hygroscopisch); dus als je dit met een hele hoop tegelijk over water gaat lopen vervoeren moet je toch wel een beetje voorzichtig zijn.

Op deze site kun je er ook wat over lezen (oa dat het carcinogeen is), maar transport-info vind je er niet.


Daarnaast zag ik dus laatst op de EO zo'n discussieprogramma en dat ging ook over die vaten en daar was dus een chemicus uitgenodigd om de hele zaak te komen uitleggen. Het kwam erop neer dat als je arseenzuur op die vaten zou zetten de mensen die ermee te maken krijgen dan juist niet weten waar ze mee te maken hadden, maar als er stond arseenpentoxide (of -oplossing) dan wisten ze dat...nahja, die chemicus zat het ook uit te leggen aan zo'n domme leek dat ik er zelf nix meer van begreep maar het was GOED dat er arseenpentoxide erop stond (en op dat moment leek het mij ook logisch maar ik kan het nu niet meer onderbouwen...hulp?? :)

Berichten: 5

Re: Gifcontainers gevonden

Dat is kolder!!!

Uitleggen waarom je chemicalien fout etiketteert lijkt mij al een hopeloze missie.

Dan ben je of geen chemicus of een crimineel.

De bergers zijn natuurlijk ook geen domme jongens die zoeken heus wel uit wat de stofeigenschappen van het te bergen materiaal zijn.

En betrachten bij onwetendheid dan natuurlijk de meest extreme voorzorgsmaatregelen.

Al je er een verkeerd etiket opplakt zullen de bergers ook verkeerde voorzorgsmaatregelen treffen. :D

Reageer