Outox

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Outox

Hallo,

ik ben studente van het eerste jaar graduaat chemie en we hebben een project opgekregen.

We hebben gekozen om Outox (een soberade , frisdrank, dat je terug nuchter moet maken) te onderzoeken, dus analyseren en kijken wat het effect is op het menselijk lichaam, wat het doet en of het echt werkt.

Ik had al vernomen dat fructose de belangrijkste stof is, en nu is mijn vraag waarom? Wat doet fructose dan in je lichaam dat je nuchterder wordt en zijn er misschien van iemand ideetjes van welke experimenten we kunnen uitvoeren op dit drankje?

Dank bij voorbaat

Ann Geerts

Opmerking moderator

Ik heb even je vraag naar chemie algemeen verplaatst, chemometrie lijkt me niet zo geschikt[/mod edit]

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Outox

Hoi Ann, Welkom op Chemieforum.nl!

Even wat algemene informatie over het drankje...

Alcohol verstoort een cyclus in het lichaam die energie levert, en fructose kan dat compenseren. De fructose werkt alleen bij stomdronken mensen, niet bij een lichte drinker, die vier glazen bier heeft gedronken. ''Dan zal extra fructose geen enkel meetbaar effect hebben.''

Bron: Parool

Wetenschappelijk onderzoek Outox is het resultaat van gedegen wetenschappelijk onderzoek. Simpel gezegd komt het er op neer dat er, wanneer je alcohol tot je neemt, een prikkel naar de hersenen gaat die een signaal afgeeft dat er plotseling een toxine, een giftige stof, in het bloed is beland. Hierop gaat de lever enzymen (alcoholdehydrogenase (ADH) en aldehydedehydrogenase(ALDH)) aanmaken om die stof af te breken. Outox doet niets meer of minder dan de lever opdracht geven méér van die enzymen te produceren.'

Bron: Zonnet nieuws

14 juni. Het Belgische bedrijf Lifestyle Drinks verkoopt een antialcoholdrankje, Outox. Al dit soort drankjes zijn gebaseerd op de ontdekking in de jaren 1930 dat fructose in theorie een marginaal effect heeft op de afbraak van alcohol in het lichaam. In de praktijk werken ze geen van alle, wat de fabrikant ook beweert. De fabrikant doet ook nimmer onderzoek. (NRC Handelsblad 14, 19 juni.)

Bron: Skepsis.nl

Wat te analyseren

Kwalitatief of kwantitatief fructose bepalen --> is de belangrijkste stof

Alcoholpercentages voor en na het drinken in het bloed

Enzymconcentraties voor en na het drinken in het bloed

Misschien kom je zo zelf op verdere ideeën, ik weet natuurlijk niet precies wat er allemaal mogelijk is...
www.zeelandnet.nl/beterweten over alcoholdehydrogenase en aldehydedehydrogenase schreef:Alcohol wordt in het lichaam in twee stappen afgebroken met behulp van verschillende enzymen (hulpstoffen). De afbraak van alcohol vindt plaats in de maag en lever. Eerst wordt alcohol (ethanol) omgezet in aceetaldehyde met behulp van het enzym alcoholdehydrogenase (ADH). Daarna wordt aceetaldehyde omgezet in azijnzuur. Voor deze stap is ook een enzym nodig: aldehydedehydrogenase (ALDH).

Als je een overmatige hoeveelheid alcohol drinkt maakt het lichaam gebruik van een tweede systeem voor de afbraak van alcohol. Dit systeem bevindt zich in de lever. Bij mensen die langdurig grote hoeveelheden alcohol drinken, wordt dit systeem extra geactiveerd. Ook past het zenuwstelsel zich aan door gewenning aan veel alcohol. Hierdoor kunnen alcoholici drank vaak beter verdragen.

Als je veel alcohol hebt gedronken, kan de tweede stap in de afbraak van alcohol vertraging oplopen door verzadiging van ALDH. Het gevolg is dat het tussenproduct aceetaldehyde zich ophoopt in je lichaam. Dit leidt tot de onaangename verschijnselen die horen bij een kater. De belangrijkste oorzaak van een kater is echter de verstoorde waterhuishouding. Daarom is het belangrijk om het drinken van alcohol af te wisselen met het drinken van voldoende water.

Bron:Zeelandnet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Outox

ik heb ook ergens gelezen dat fructose een "goede suiker" is en glucose een "slechte". Maar is het ook niet zo dat fructose betere verbranding levert als glucose en is het tevens zo dat fructose doormiddel van bepaalde enzymen een paar stappen overslaat in de citroenzuurcyclus. Maar goed dat is natuurlijk niet echt een antwoord op de vraag he :)

MvG Ron

Berichten: 4

Re: Outox

Dank je voor de reacties,

maar ik heb nog een vraag over die analyses.

Bij ons in het project is het alleen maar de bedoeling testen uit te voeren op het drankje en niet op bloed.

Hoe zou jij dit aanpakken dan?

Ja sorry, ik ben nog maar een leek in die dingen

Bij voorbaat dank

Ann Geerts

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Outox

test:

neem 10 dronken mensen :)

5 nemen een blanco :)

en 5 mensen nemen het produkt :)

wie is het eerste nuchter :P

McG Ron Afbeelding

Berichten: 337

Re: Outox

het blijkt dat de werking van dit soort drankjes als broodje aap verhaal afgedaan kan worden... beter zijn aminozuren l-asparigine (zit oa in de kg-2 pil) en aspartaat welke de afbraak van alcohol stimuleren

zie voor meer info: KLIK HIER

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Outox

Ann Geerts schreef: Dank je voor de reacties,

maar ik heb nog een vraag over die analyses.

Bij ons in het project is het alleen maar de bedoeling testen uit te voeren op het drankje en niet op bloed.

Hoe zou jij dit aanpakken dan?

Ja sorry, ik ben nog maar een leek in die dingen

Bij voorbaat dank

Ann Geerts
Het enige wat je dan kunt bepalen is fructose..

Kijk bijvoorbeeld eens op deze site of zoek op "determination of fructose in" met google

Succes!

Reageer