terugloop interesse in beta-vakken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 485

terugloop interesse in beta-vakken

Heeft iemand een theorie over het teruglopend aantal betastudenten? Ligt dit aan het nieuwe onderwijssysteem op de middelbare school met de profielen en niet langer het zelf te kiezen vakkenpakket. Of speelt hier het probleem: why be a scientist, if you can be his boss? En om die reden economie oid gaan studeren.

Jantine

Berichten: 1

Re: terugloop interesse in beta-vakken

:) Ik denk dat het ligt aan een aantal factoren. Het onderwijs is op dit moment niet de motivator om beta wetenschapper te worden. Het begint al verkeerd om op basis scholen op rekenenen en een stukje biologie na, geen beta onderwijs te geven. In de eerste klas van het voortgezet onderwijs gaan ze op dit zelfde niveau verder. Opeens in de tweed komt er een combievak bij Nask. Hier krijg je hom nog kuit. De onderwijzers in den lande hebben voor dit vak meestal maar 1 bevoegdheid. Of natuurkunde of scheikunde. Dit resulteerd in verwarring bij de leerlingen. In de derde moeten ze opeens gaan kiezen wat ze willen. En dat terwijl ze niet eens weten wat de betavakken ze kan bieden. Wel weten ze dat de Betavakken stukken moeilijker zijn dan de Alfavakken. Dus is daar voor deze leeftijdcategorie al gauw een makkelijke keuze gemaakt. Daarbij komt nog dat er voor voorlichting nergens een kant en klaar pakket te krijgen welk soort opleiding en vooropleiding je moet hebben voor welk betaberoep. Dat is er wel voor Alfavakken. Dan komt de andere factor. Wat verdient het om een Betawetenschapper te worden en wat verdient het om bijv. manager in de economische sector te zijn. En wat zijn daar de promotie kansen. Als je dit beeld naast elkaar zet dan weet je ongeveer dat je wel gek(op het vak :) ) moet zijn om voor Beta te kiezen. Afbeelding
"The best way to predict the future is to prevent it" *Alan Kay*

Berichten: 778

Re: terugloop interesse in beta-vakken

Wat verdient het om een Betawetenschapper te worden en wat verdient het om bijv. manager in de economische sector te zijn. En wat zijn daar de promotie kansen.
Ik weet dit uiteraard niet.

Maar ik denk als je het vak opzichzelf heel leuk vind dat je dan niet snel zult kijken "verdien ik wel genoeg", ik neem aan dat het wel zoveel verdient dat je niet onder het gemiddelde verdient.

Nou geldt dit dus meestal niet voor de leeftijdscatogerie die frank ook al beschreef, die kijken dus naar "is het moeilijk" "wat kan ik er later mee" etc, etc.

Het licht denk ik meer aan de onbekendheid van het vak.

Doormiddel van dit forum proberen wij .... nouja dit kun je lezen op de startpagina van chemieforum.nl :)

Maar scholen zouden, en dan eigenlijk al op de middelbareschool (mavo, havo, vwo), meer informatie moeten geven voor het vak/vervolgopleiding.

Dit haalt sowieso dan de onduidelijkheid e.d. weg over het vak/opleiding en zal denk ik dus al behoorlijk schelen.

Maar dit is mijn visie :)

Berichten: 148

Re: terugloop interesse in beta-vakken

Ik denk dat het inderdaad ook te maken heeft met de nieuwe "profielen" in de tweede fase. Ik ben zelf proefkonijntje geweest in de tweede fase, en moest toen kiezen uit 4 profielen, waarvan er 2 (natuur & gezondheid en natuur & techniek) betavakken bevatten. Doordat die profielen standaard wis B/natuur/scheikunde bevatten en de andere 2 alleen wiskunde A, wordt het voor mensen die bijv. alleen scheikunde of alleen natuurkunde leuk vinden, de keuze een stuk moeilijker gemaakt.

Sowieso is het niveau van de scheikunde op de HAVO 0,nix vergeleken wat er op het hoger onderwijs wordt gegeven, waardoor er veel mensen in het eerste jaar van de HLO afvallen...

Berichten: 159

Re: terugloop interesse in beta-vakken

Ten eerste: Hallo Jantientje, jij ook op hét forum?

Ik denk idd ook dat het ligt aan de instelling van de maatschappij van tegenwoordig
why be a scientist, if you can be his boss
Het gaat niet meer om wat je doet/presteert maar alleen om je (= hun) eigen welzijn en wat ze verdienen, ik denk dat dat de belangerijkste drijfveer is om geen beta-vakken te studeren. Ook omdat er zoveel vooroordelen bestaan (je moet wel een supernerd zijn als je wiskunde/natuurkunde/oid gaat studeren), het 'staat' niet goed bij je (= hun) vrienden.

Daarnaast werkt de 2e fase ook niet (al moet je nog wel 1 of 2 vakken buiten je profiel om kiezen, maarja wie kiest nou voor natk.b12).

Niet dat iedereen die een beta-vak studeerd zo'n idealist is; ik zou NOOIT bij shell gaan werken bijvoorbeeld, maar dat is persoonlijk.

Ik denk niet dat er een duidelijk antwoord op je vraag is maar ik denk dat de mentaliteit van "de maatschappij" de grootste boosdoener is.

(of zeg ik nu iets stoms)

:)

Berichten: 778

Re: terugloop interesse in beta-vakken

Ik denk niet dat er een duidelijk antwoord op je vraag is maar ik denk dat de mentaliteit van "de maatschappij" de grootste boosdoener is.
Nou... het lijkt mij dat je het leukt vindt of niet :)

En wat bedoel je met "de maatschappij" bedoel je daarmee:

alle mensen zoals ze tegenover "chemie" staan

of meer de mensen die geen zin (mentaliteit) hebben om chemie(richting) te gaan studeren/leren

Berichten: 159

Re: terugloop interesse in beta-vakken

Nee ik bedoel meer dat de mensen geen zin hebben om chemie te studeren maar ja dat komt natuurlijk ook door hoe ze ertegen over staan.

(ben ik nu nogsteeds vaag?)

(ik begrijp jou ook niet helemaal)

de een vind het te moeilijk

de ander interesseert het gewoon echt niet (zoals economie mij echt NIET interesseert)

weer een ander vind het 'op zich' wel interessant, maar gaat liever ergens anders meer verdienen

Dus misschien bedoel ik toch dat het ligt aan hoe mensen tegenover chemie staan; ze luisteren pas als er 445748 vaten met arseenzuur ergens in de noordzee drijven.

Die discussie was trouwens ook TE DOM (tijdens een discussieprogramma van de EO); die chemicus probeerde uit te leggen dat er ARSEENPENTOXIDE en niet ARSEENZUUR op de vaten stond omdat arseenpentoxide-poeder ongevaarlijk is maar met een beetje water arseenzuur wordt (vergeef me als ik het niet helemaal goed heb) wat juist heel giftig is. Daarom hadden ze ooit eens afgesproken dat alle arseenpentoxide-oplossingen het label arseenpentoxide zou krijgen, maar die vent (die interviewer) begreep het maar niet, die vond dat de mensen die er mee te maken hadden misleid werden omdat er arseenpentoxide op die dingen stond terwijl iedereen die er mee te maken heeft weet dat arseenpentoxide als arseenzuur behandeld moet worden (of iets dergelijks...een heel vermoeiend interview)

Maar daar ging het ook niet over,

Mijn eindconclusie is dat het ligt aan hoe mensen (=maatschappij) tegen chemie aankijken tegenwoordig (het wordt wel door anderen gedaan).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: terugloop interesse in beta-vakken

ben het helemaal met THC eens.

zeg maar eens tegen iemand wat je doet.

dan krijg je als antwoord: Chemie dat is me allemaal veelste moeilijk.

MvG Ron :)

Berichten: 778

Re: terugloop interesse in beta-vakken

Geeft dit dan misschien wat hoop :)

SLO werken aan leren

Dit is nog wel allemaal theorie volgens mij en weet ook niet waarneer ze dit gaan invoeren o.i.d.

Berichten: 159

Re: terugloop interesse in beta-vakken

laatst onder de keuzemodule een stukje gezien van buitenhof waar toevallig twee wetenschappers aan het woord waren. Zij zeiden dat het nerd-beeld van wetenschappers komt omdat het beeld van het vakgebied gevormd wordt door leken.

beetje late reactie maar ik dacht het komt van mensen die er midden in zitten.

Berichten: 485

Re: terugloop interesse in beta-vakken

Dat is het denk ik inderdaad ook wel. Veel leerlingen denken ook misschien: 'voor een studie natuurkunde of scheikunde moet ik heel goed zijn in dat vak.' (Daarom ging ik zelf geen natuurkunde studeren, ik dacht dat is voor mensen die er een 8 op hun eindlijst voor hadden). Vaak worden in tv series of films wetenschappers ook afgebeeld als nerd.

Berichten: 485

Re: terugloop interesse in beta-vakken

Wat hoorde ik laatst op radio 538? 'Win een nerd voor je huiswerk!' hahahaha Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: terugloop interesse in beta-vakken

Wat hoorde ik laatst op radio 538? 'Win een nerd voor je huiswerk!' hahahaha Afbeelding
Wie laat zich daar nou voor lenen ???? Iemand helpen oke, maar via de radio als nerd worden 'verloot', lijkt mij niks...

Berichten: 485

Re: terugloop interesse in beta-vakken

Ja zo wordt het natuurlijk nooit wat met 'ons' vak en de hele beta hoek. Ik vond het een nogal flauwe actie, hiermee wordt studeren in het algemeen ook niet echt positief afgebeeld. Afbeelding

Berichten: 778

Re: terugloop interesse in beta-vakken

Wat hoorde ik laatst op radio 538? 'Win een nerd voor je huiswerk!' hahahaha
Chemie of scheikunde is nog niet langs gekomen volgens mij.

Of is die actie al weer afgelopen?? :D

Nou wel een beetje off-topic mensen

wel leuke off-topic 8-)

Reageer