oxidatiegetal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 51

oxidatiegetal

Misgien egt een hele domme vraag, kben ook blond red. Maar goed, wat zijn eigenlijk oxidatiegetallen? Het zal wel iets te maken hebben met zuurstof en lading, maar ik snap het niet helemaal.

Berichten: 778

Re: oxidatiegetal

Het oxidatiegetal van een element in een verbinding is de lading die het element krijgt wanneer de verschuiving van de bindingselektronen volledig zou zijn. Oxidatiegetallen worden met romeinse cijfers geschreven.

Lees ik hier

En domme vragen bestaan niet :D

Berichten: 51

Re: oxidatiegetal

thnx: tis me nu een stuk duidelijker. maar ik had nog ff een vraagje: heeft dit allemaal ook te maken met het ontstaan van waterstofbruggen?

En idd, domme vragen bestaan niet; maar domme mensen wel :D
God does not play dice...

Berichten: 3

Re: oxidatiegetal

Waterstofbruggen en oxidatiegetallen hebben niet meteen iets met elkaar te maken.

- Oxidatiegetallen gaan een rol spelen wanneer een verbinding "uiteenvalt". Zoals je weet is het steeds mogelijk om een oxidatiegetal van een element te achterhalen in een bepaalde verbinding. voor H3PO4 geldt bijvoorbeeld dat de P oxidatiegetal +V krijgt omdat H steeds +I is en O in de meeste gevallen -II

3 * (+I) + 4 * (-II) = -V, P moet dus oxidatiegetal +V krijgen om dit te compenseren.

Het oxidatiegetal is een handig hulpmiddel om de reducerende en de oxiderende stoffen te vinden in een redoxreactie.

- Anderzijds spreken we over waterstofbruggen. De krachten die hier optreden zijn vele malen kleiner dan bij echte covalente bindingen zoals hierboven beschreven. Toch zijn waterstofbruggen in sommige stoffen van cruciaal belang

Het mooiste voorbeeld hier is water (H2O dus). de waterstoffen in H2O vormen waterstofbruggen met de zuurstofjes. Dit komt door de partiële lading die de elementen in deze verbinding krijgen. Door de hoge elektronegatieve waarde van O verschuiven de elektronen in H2O iets meer naar de O. Hierdoor wordt de kant van de O iets negatiever, die van de H'tjes iets positiever (aangegeven door een Griekse delta+ en delta-). Het mag logisch zijn dat die ladingen een rol gaan speler als er miljoenen miljarden H2O'tjes bijeenkomen. Zo worden enkele eigenaardige fysische eigenschappen van H2O verklaard.

Ik hoop dat dit kan gelden als antwoord. Indien je het niet begrijpt kan misschien je blonde schoonheid de wereld voor je openen. Niet iedereen is geboren als Madame Curie :D

Berichten: 677

Re: oxidatiegetal

Hallo,

Misschien een procedure om oxidatiegetallen te bepalen:

1. Zorg dat je ergens een tabel hebt met de elektronegativiteiten van de elementen (je kan dat vinden op de meeste uitgaven van het periodiek systeem.

2. Schrijf de correcte Lewisstructuur van de verbinding. Dit si vooral belangrijk voor organische moleculen.

3. Tel het aantal electronen dat rond een bepaald atoom zit. Hierbij worden bindings electronparen volledig toegewezen aan het meest electronegatieve element. Indien twee dezelfde elementen aan elkaar gebonden zijn, dan worden de bindingselectronen gedeeld. Bij één bindingspaar krijgt elk atoom dus één electron.

4. Bepaal de netto winst of verlies aan lading tov het groepnummer in het periodiek systeem. Koolstof heeft bvb groepnummer 4, Zuurstof 6 enz.

5. Deze winst of verlies aan lading is het oxidatiegetal.

vb: methanol, CH3OH,

C: -II

O: -II

H: +I

De som van de oxidatiegetallen is altijd gelijk aan de ladin,g van het molecule (of ion).

Het oxidatiegetal is dus de ladingsverdeling van het molecule (of ion) in het hypothetische geval van zuiver ionaire bindingen.

Als iets niet duidelijk is, stuur dan een mailtje naar [email protected] en dan stuur ik wel enkele uitgewerkte voorbeelden op.

Afbeelding

groetjes,

Berichten: 40

Re: oxidatiegetal

Dat is een hele knappe uitleg alleen deze snap ik niet;
Jooken schreef: zo 02 mei 2004, 15:09
De som van de oxidatiegetallen is altijd gelijk aan de ladin,g van het molecule (of ion).
Hoe verklaar je deze dan? SO₄²-? Hieruit komt namelijk uit dat zwavel een lading van 6 heeft en een oxidatie getal van -2

Elke keer als ik het denk te snappen, komt er weer iemand met een ander verhaal, met de daarbij horende eigen conclusies. Nu weet ik wel dat het hele valantie (oxidatie) verhaal nog steeds rammelt aan alle kanten. Want volgens de regels kunnen we niet hoger of lager dan +8 en - 8 komen als getal, maar hoe zit het dan met de hypervalentie? Dit geeft weer dat de huidige wetenschap zich zelf tegenspreekt met de waardes hiervan, het is in mijn ogen ondertussen meer een richtlijn is dan exacte wetenschap. Of heb ik het nou helemaal verkeerd?

Want wanneer kan je nou bepalen of waterstofburgen gemaakt kunnen worden, wanneer kan je nou bepalen wanneer je een hypervalentie kan maken. en wanneer de lading nou het zelfde is als het oxidatie getal :-k

Tot nu toe was jouw uitleg dan wel de beste die ik gezien heb. =D>

Gr. Maarten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oxidatiegetal

Als je de termen in je voorbeeld omdraait, klopt het wel. OG zwavel +6, OG zuurstof elk -2. +6 + 4 * -2 = 6 - 8 = -2.

Dit is natuurlijk iets heel rudimentairs en is vooral nuttig bij het werken met redoxreacties.

Berichten: 40

Re: oxidatiegetal

Fuzzwood schreef: ma 06 jan 2014, 14:16
Als je de termen in je voorbeeld omdraait, klopt het wel. OG zwavel +6, OG zuurstof elk -2. +6 + 4 * -2 = 6 - 8 = -2.

Dit is natuurlijk iets heel rudimentairs en is vooral nuttig bij het werken met redoxreacties.
Ik zie het nu, de oxidatie getallen zijn -2 (zuurstof) en +6 (zwavel) en het ladings getal van de verbinding is -2.

Misschien had ik zelf ook nog eventjes beter moeten kijken en verder moeten denken. In iedergeval bedankt voor antwoord:-)

Reageer