[ethiek] Dierenproeven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 159

[ethiek] Dierenproeven

Beste mensen,

Sinds ik begon met deze studie is het mij opgevallen dat er echt bijna luchtig gedaan wordt over proeven die met dieren worden gedaan, dus niet alleen ratten maar ook katten en apen etc. Afbeelding

Nu is dit natuurlijk al heel lang bezig en zijn er veel dingen die zonder dierproeven niet mogelijk waren, maar toch schrok ik in het begin wel een beetje dat het zo tussen neus en lippen door even in de theoriemap stond. Ik vind het toch in principe best heel erg en ik ben bang dat ik er zelf later ook mee te maken zal krijgen.

Hoe denkt iedereen hierover en is er misschien hoop op alternatieven (celkweken oid?).

Roxana

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [ethiek] Dierenproeven

Natuurlijk zou iedereen wel willen dat er geen dierproeven meer nodig zijn. Maar helaas is dit niet geval. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van dierproeven. Ik ben er in zoverre op tegen als het geen noodzaak is(schoonheidsproducten). Maar in sommige ontwikkelings takken zijn helaas dierproeven nodig. Ik ga zelf de R&D en zal waarschijnlijk hiermee worden geconfronteerd. Ik zal niet zeggen dat ik er niet aan mee ga werken. Maar helemaal voor ben ik niet. Ik hoop daarom van harte dat er altenatieven komen maar zolang die er niet zijn kunnen ze niet worden gebruikt.

MvG Ron :D

Berichten: 778

Re: [ethiek] Dierenproeven

Zelf ben ik niet echt bekend op dat gebied (geen theorie over gehad of in de praktijk mee gemaakt).

Maar toch ben ik er tegen in zovere wat biochemiefreak al zei voor schoonheidsmiddelen o.i.d.

Ik heb ook een keer op tv gezien bij dierenchirurgie o.i.d. (dacht ik) daar oefende ze eerst altijd op gewone dieren enzo maar daar hadden ze nu een heel nieuw apparaat (zeg maar) wat net levensecht leek op een muis of rat dacht ik. zoiets is natuurlijk al een hele vooruitgang.

Maar als het gaat om dingen echt te testen op dieren vind ik dat dus niet kunnen.

Berichten: 337

Re: [ethiek] Dierenproeven

wat ik vond op proefdiervrij.nl:

Europees verbod diergeteste cosmetica

In Nederland is het sinds 1997 verboden dierproeven uit te voeren voor cosmeticadoeleinden. Na een jarenlange strijd is eindelijk ook in Europa de knoop doorgehakt. De Europese Unie heeft besloten dat, als er voldoende alternatieven ontwikkeld zijn, er per 2013 een test- en handelsverbod voor op dieren geteste cosmetica komt.

Frankrijk vecht verbod aan

Frankrijk spant bij de Europese rechter een proces aan tegen dit Europese verbod. Onder de druk van de eigen cosmetica fabrikanten, vermoeden wij. Frankrijk kan de tijd die ze in het proces steken beter besteden aan de ontwikkeling van alternatieven, zodat het verbod er per 2013 ook echt komt!

Op zich weer een positief bericht!!

Verder vind ik het ook erg treurig dat sommige testen worden toegepast, terwijl dit niet nodig is (waaronder het doen van testen gedaan terwijl de klinische testfase al in gang is gezet :D )

Het doen van proeven met vissen wordt echter door de meeste mensen niet als 'zielig' ervaren. Deze worden veelvuldig gebruikt om giftige stoffen in water aan te tonen (laten zwemmen door waterstroming en wanneer ze door het gif niet op snelheid blijven, komen ze tegen de detector aan) Ook bepaling van bioaccumulatie van toxinen vinden toepassing in proeven met vissen.

Ook muizen en ratten zijn het zaadje in labs. Muizen vanwege hun grote gelijkenis met mensenlijk weefsel en snelle groeigedrag 8-) , en ratten om toxische stoffen in te injecteren (een muisje is zo klein).

Ik vindt dat voor zover mogelijk hier de streep getrokken moet worden. Apen vertonen veel menselijke trekjes en zijn relatief intelligent, en onze trouwe huisdieren willen we natuurlijk ook niet als proefdier zien. Maar het blijft natuurlijk zielig, alhoewel ik wel denk dat er in de bioindustrie toch meer dierenleed is.

Berichten: 33

Re: [ethiek] Dierenproeven

Dat apen gebruikt worden als proefdieren vind ik erg zielig, maar apen zijn ook de enige wezens die de menselijke vorm van aids kunnen krijgen. Als je dan onderzoek doet naar aids zouden er eigenlijk apen gebruikt moeten worden.

Zelf vind ik dat je dan niet een aap moet infecteren, maar een vrijwilliger (mens) die het al heeft opgelopen. :-k

Berichten: 778

Re: [ethiek] Dierenproeven

Zelf vind ik dat je dan niet een aap moet infecteren, maar een vrijwilliger (mens) die het al heeft opgelopen.
hmmm ja al zou iemand vrijwilleg meewerken dan nog mag het volgens mij niet.

Toch?

En als een aap vrijwilleg meewerkt mag het dan wel?? of ook niet??

Berichten: 130

Re: [ethiek] Dierenproeven

Bij mij op school gaat er een nieuwe opleiding (afstudeerrichting) starten: vervanging van dierproeven.... :-k

Kijk op onderstaande link voor meer informatie.

klik

Berichten: 337

Re: [ethiek] Dierenproeven

@Elbert: een aap die zich vrijwillig aandient als proefdier is geheel nieuw voor mij. Sinds wanneer kunnen apen rationeel denken? :-k

Fundamenteel onderzoek met AIDS remmende medicijnen gebeurt volgens mij alleen in vitro (celkweek). Er zijn zoveel mogelijke bijwerkingen dat het niet verstandig is deze medicijnen klakkeloos in een geinfecteerd persoon te brengen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [ethiek] Dierenproeven

Celkweek wordt momenteel het meest gebruikt in het onderzoek.

Maar het grootste probleem is dat men bij celkweek maar met 1 type cellijnen kunnen werken dus het effect van andere reacties en cellen in een lichaam worden niet mee genomen.

Daarom wordt momenteel nog veel met ratten en muisen gewerkt. Zo kan men beter medicatie onderzoeken en leuke bijkomstigheid de genetische kaart van een muis heeft nog best veel weg van een mens. :-k

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [ethiek] Dierenproeven

Er komen natuurlijk langzamerhand veel meer alternatieven voor dierproeven; chirurgen kunnen bijvoorbeeld tegenwoordig oefenen op zeer realistische poppen.

Cosmetica, wasmiddelen etcetera worden gelukkig steeds minder ook getest op dieren; zoals de meeste mensen vind ik dierproeven acceptabel als er geen enkel ander alternatief is en het ook echt als noodzakelijk kan worden gezien. Als het noodzakelijk is, ja, anders, nee.

Er zitten echter nog wel wat haken en ogen aan het opleggen van verboden etcetera. Wat ik me bijvoorbeeld zou gaan afvragen: wat bestempel je als een dier, en wat niet. Als ik iemand (naar waarheid) vertel dat ik tijdens tweede- en derdejaars practica met levende wezens heb gewerkt, kijken de meesten me verbaasd aan. Als blijkt dat het om gisten en bacteriën gaat, is men meteen onverschillig.... want ja, een muis of konijn is aaibaar, en een gistcel niet. Dat houdt niet in dat het hier om iets levends gaat (ook al is het dan een ééncellig wezen). Moet je dat dan ook gaan verbieden? Daar gaat dan je hele stamcelonderzoek...

En toch heb ik geen traantje :-k gelaten dat ik miljarden E.coli's heb omgebracht in de autoclaaf.

En hoe zit het dan met hoe mensen met de dieren omgaan? Er zijn best wel wat laboratoriumdieren die een beter leven lijden dan soortgenoten bij iemand thuis. Of in het wild.

Overigens zijn dierproeven zeker niet altijd betrouwbaar! Kijk maar naar de softenon-crisis; dat was in zijn geheel te wijden aan een verkeerd gebruik van proefdier-experimenten, hoeveel we daar dan ook van geleerd hebben.

De discussie wordt er niet gemakkelijker op zo... :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer