[ethiek] klonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

[ethiek] klonen

Klonen is natuurlijk ook een van de vele kwesties met de vraag mag het of niet. Ik ben behoorlijk geintresseerd in de medische wetenschap en voornamelijk op gebied van genetica. Ik vind de techniek van recombinant DNA en gen-therapien een bron van toekomst.

Bij klonen wordt vaak gedacht aan het klonen van mensen met identieke erfelijke eigenschappen. Dit vind ik een beetje doorgeslagen. Wat heb je er nou aan om identieke mensen te maken.

Persoonlijk vind ik de technieken veel beter van toepassing in de celkweek en de gen-therapien. Zoals beschreven bij het onderwerp kanker in een artikel met RNA technieken. HEt zou toch geweldig zijn als er doormiddel van het maken van bijvoorbeeld zenuwcellen dat een mens met een dwarsleasy weer kan lopen. Of dat er een beenmerg transplantatie plaatst vind van uit zelf opgekweekte stamcellen. En noem maar op.

Maar op het gebied van landbouw zijn genetisch gemanupuleerde gewassen een toekomst die menig natuurliefhebber niet wil zien terwijl dit gewoon versnelde elovutie is. Doormiddel van sterkere gewassen kunnen we hongernood in arme landen zoals Noord-Korea of somalie voorkomen.

Mijn kijk is dus duidelijk en ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [ethiek] klonen

Tja, klonen en genetische modificatie zijn een hele mooie ontwikkeling waarbij heel veel kan worden gedaan, maar ook heel veel kan worden verkloot...

Met het (identiek) klonen van mensen denken de meeste mensen aan legertjes van gekloonde Hitlermannekes, er niet rekening mee houdend dat omgeving en opvoeding de persoon maakt zoals ie is en dat dus een tweede gekloonde Hitler onmogelijk is. Dat is volgens mij vooral het probleem bij de term klonen, het (alweer) negatieve idee erbij (net als bij chemie).

Zoals jij het noemt, bij ziektes en problemen als een dwarsleasy (is toch niet echt een 'echte' ziekte ?? ) is het een mooie techniek, maar met landbouw ben ik (tegenwoordig) ook tegen. De eerste commercieel gemodificeerde maïs bijvoorbeeld was zo verandert dat er veel meer gif op kon worden gespoten. Door het kweken van extreem sterke gewassen sterft de diveriteit snel uit en bij een heftige ziekte zal het probleem onkenbaar groot worden...

Ik medische richtingen is het een mooie en goede ontwikkeling, maar bij landbouw speelt geld gewoon nog een veel te grote rol...

Berichten: 337

Re: [ethiek] klonen

Het klonen van mensen lijkt mij iig geen goed idee, maar vergis je niet er zijn zeker mensen serieus bezig deze ontwikkelingen kracht bij te zeggen (bijv. de eerder door mij genoemde vreemde vogel Rael)

Wat verstaan we verder onder klonen? In de moleculaire biologie wordt vaak gesproken over kloneren (het overbrengen van DNA in een gastorganisme)waardoor een recombinant of ook wel chimera genoemd ontstaat. Ook dit vinden sommige mensen uit principe bezwaarlijk.

Bij celkweek worden klonen van een cel gevormd (bijv. lymfocyten) en wat mij betreft in principe geen probleem. Naar mijn idee is deze toepassing heel goed voor positieve doeleinden te gebruiken (o.a. ook te gebruiken voor expressie van uitheemse eiwitten)

Je rept o.a. ook gentherapien waar RNAi in gene-silencing toepassingen wordt gebruikt. Aangezien dit therapeutisch effect maar tijdelijk is, vind ik dit geen probleem.

De andere gentherapie, die ingrijpt op het DNA, ofwel kiembaantherapie, vindt ook toepassing tot overexpressie brengen van (vaak humane) genen, dit bijvoorbeeld om door mutaties uitgezette genen te 'heractiveren'. Deze therapie mag echter niet toegepast worden in Nederland. :D

Vrees is dat het klonen van gezonde genen om de gezondheid te bevorderen ook misbruikt gaat worden. Een nieuw fenomeen in de sportwereld is dan ook gendoping. Het wordt verwacht dat binnen 5-10 jaar met behulp van virale vectoren (DNA dragers) bijv. EPO of IGF-1 genen tot overexpressie kunnen worden gebracht om zo de sportprestaties te verhogen. Omdat er humaan DNA wordt gebruikt is detectie theorethisch onmogelijk.

Het toepassing van zo'n irreversibele Afbeelding therapie kan aanzienlijke gezondheidsrisico's met zich meebrengen, gelijkwaardig aan de hard-core dopingsmiddelen. De verhoging van EPO, zorgt door meer rode bloedcellen voor een verdikking van het bloed, en door de hogere bloeddruk veel hogere kans op beroertes e.d. Dit soort effecten zijn nog niet te voorspellen, alhoewel dit via de ondergrondse sportwereld binnenkort zal verschijnen (net als destijds THG)

Berichten: 337

Re: [ethiek] klonen

Misschien is het interessant de discussie te verschuiven naar waarom we klonen geen/wel goed idee vinden.

Ik denk hier bijvoorbeeld aan:

De identiteit

Wanneer een persoon gekloond wordt (en hier uiteraard van op de hoogte is), zit de kans erin dat deze persoon een gebrek aan gevoel voor individualiteit opbouwd. Alhoewel tweelingen met dit zelfde probleem zouden kunnen worstelen, denk ik dat (synthethische) klonen het gevoel krijgen 'ontwikkeld/geproduceerd' te zijn. Tuurlijk is er altijd nog iets van opvoeding en beinvloeding van de persoonlijkheid door de omgeving (Jorim: Boys from Brazil :D ), maar het uniek zijn krijgt biologisch gezien wel een beperktere betekenis.

Acceptatie

Vanuit de maatschappij gezien zal het niet makkelijk zijn klonen een leven geven, waar zij invloed op hebben. Het is ook niet eenvoudig, om dit soort drastische technieken welke voor vrijwel iedereen een taboe zijn te laten integreren in de samenleving. Dit sterkt het ontstane negatieve gevoel van identeit beschreven hierboven.

De inspanning

Wat meestal niet verteld wordt is dat om tot een kloon te krijgen, vele zwangerschappen moeten worden gebruikt om slechts 1 succesvolle kloon te krijgen. Dolly is pas ter wereld nadat er honderden 'dolly' zwangerschappen aan vooraf gingen. Dit soort experimenten heeft vooral impact op de draagmoeder(s).

De onzekerheid

Het is nog niet bekend wat de gevolgen in de toekomst voor een kloon zullen zijn, of natuurlijkheid het nageslacht hiervan. Klonen worden meestal niet zo oud als de gekloonde. Dit komt doordat gedurende de levenscycli van een cel de uiteinden van chromosomen (telomeren) steeds korter worden. Wanneer deze uiteinden te kort worden mist er genetische informatie en sterft het organisme. Hoe oud een kloon wordt is dus afhankelijk van leeftijd van de gebruikte cel (klonen uit stamcellen hebben de kans het oudst te worden.)

Een interessante ontwikkeling, wat niet direct aan klonen verwant is, is het ontwerpen van telomerase remmers/inhibitors, welke de afbraak van telomeren met dit enzym zouden moeten minimaliseren. Het gevolg van deze enzymtherapie heeft dus levensverlenging tot gevolg. Waarom dan nog klonen??? 8-)

Berichten: 69

Re: [ethiek] klonen

Doormiddel van sterkere gewassen kunnen we hongernood in arme landen zoals Noord-Korea of somalie voorkomen.
Het wordt wel moeilijk,want dan gaat het weer over wie het wiet en mais enz enz zal vervoeren naar derde wereld landen , maja.... das een ander zaak :)

Klonen is nog steeds ''HOT ITEM'' vandaag en de ethiek erachter is nog gloeiend heet. Er wordt overal over klonen gediscussieerd van wat de gevolgen zijn. Ik zelf vind dat klonen toch wel een vooruitgang is in de wetenschap en tuulijk ook voor de mensheid. Maar alles heeft zijn voordelen en nadelen. Het grootste probleem is ..... Ik denk dat het stereotype van frankestein aka de toekomstige mens een schrik zal zijn voor mensen, omdat je dan je baby een IQ kunt geven met DNA technologie door je baby's hersen te ruilen met die van einstein...hoort ook bij klonen .. :P maar enfin... ik vind van laat maar alles gebeuren, wij veranderen sowieso met natuurlijke evolutie..dus klonen vind ik oke :-k

Jorim: Reageer a.u.b. niet op topics die al lange tijd niet meer actief zijn (of je moet een zeer goede of belangrijke opmerking hebben). Hierdoor komt die topic weer helemaal bovenin de lijst te staan, wat ten koste gaat van het overzicht. Zie Algemene Regels...

Reageer