Oxidatiegetallen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Oxidatiegetallen

Wat is het OG van Fe in staal?

Wat is het OG van het tweede C-atoom in CH3COCH3?

Thanks :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Oxidatiegetallen

Ernie, ik heb even jou eerste vraag genomen om even wat te zeggen. Zou je je vragen op een iets andere wijze kunnen stellen. Zoals het er nu uit ziet heb je ze direct uit een toets geknipt en hier neergezet. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar vertel dan eerst even dat je een toets hebt moeten maken en je wat meer dingen wilt weten over een aantal vragen. Sowieso heb je dan meer kans op antwoord, want nu zulen veel mensen denken: "het lijkt wel een of andere test" dus laat maar zitten. Met de knop 'bewerk' kan je je vragen gemakelijk aanpasen.

Alvast bedankt!

Berichten: 4

Re: Oxidatiegetallen

Enfin ja, eigenlijk komt 't ook uit een test, namelijk de Vlaamse Chemie Olympiade 2004, en van een paar vragen wou ik toch wel weten of ik ze juist beantwoord had, en dit zijn er twee van... Sorry. Er staat trouwens VCO 2004 (Vlaamse Chemie Olympiade 2004) bij.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Oxidatiegetallen

Wat is het oxidatiegetal van het tweede C-atoom in CH3COCH3?

C(links en rechts)=-3, C(middelste)=+2, 0=-2, H=+1

De twee koolstofatomen links en rechts zitten vast aan drie waterstofatomen (3 keer +1) en aan een ander koolstofatoom (1 keer 0) dus hebben allebei oxidatiegetal -3.

Het middelste koolstofatoom zit aan twee andere koolstofatomen (2 keer 0) en aan één (dubbelgebonden) zuurstofatoom (1 keer -2) dus heeft oxidatie getal +2

Reageer