Fibonacci

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 130

Fibonacci

Weet iemande een site/boek waar op een duidelijke manier staat aangegeven hoe de reeks van Fibonacci werkt?

Ik kom er namelijk met mijn chemometrieboek maar half uit. :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Fibonacci

De reeks van Fibonacci die werd bedacht door Leonardo van Pisa, bijgenaamd Fibonacci (van Filius Bonacci = zoon van de familie Bonacci) kan worden gegenereerd door het volgende algoritme:

Beginnend met 1 en 1, wordt het volgende element steeds gevonden door het optellen van de twee vorige.

In wiskundige notatie:

ƒ1 = 1

ƒ2 = 1

ƒn = ƒn-1 + ƒn-2

De eerste elementen van de Fibonacci-reeks zijn dus:

1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, …

(1+1=2

2+3=5

13+21=34)

Als je meer wilt weten roep je maar :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Fibonacci

In het chemometrie boek van Andries en de vries staat ook het een en ander over de fibonacci methode. In hoofdstuk 5 van sequentiele optimalisatie. Maar fibonacci is maar een optimalisatie van een enkele variable. Dit is natuurlijk lang niet zo goed als bijvoorbeeld een steilste pad met een CCD. :D Staat er in jou boek ook een zoekefficientie van fibonacci ?

MvG Ron

Berichten: 130

Re: Fibonacci

Ik heb ook het boek van Andries en de Vries. Dus alles wat hierin staat over Fibonacci heb ik al gelezen...

Toch blijft het voor mij een beetje onduidelijk, mijn voorkeur gaat dus meer uit richting de binaire zoekmethode. :twisted:
Dit is natuurlijk lang niet zo goed als bijvoorbeeld een steilste pad met een CCD.
8-)

Wat bedoel je hiermee?? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Fibonacci

Oke ik zal het je wat duidelijker maken.

Trouwens ik vind andries en de vries vrij duidelijk over fibonacci, wat snap je hier niet zo specifiek aan? En heb je het hoofdstuk 6 van simultane optimalisatie al gehad? zo niet dan is het lastig uit te leggen aangezien je er hele wat theoretische kennis uit dat hoofdstuk nodig hebt. Maar het komt er dus op neer dat je met behulp van een steilste pad methode (AedV 5.4.2) het snelste bij een bepaald optimum komt. Dit is natuurlijk nog niet nauwkeurig genoeg volgens de simultane methode dus pas je dan CCD toe(central Composite Design) bij het optimum van de steilste pad om de exacte positie te bepalen. Door CCD creer je een 3d beeld van een design hier pas je dan regressie toe en kom je bij je optimum. Dit staat allemaal beschreven bij AedV (6.8.2). Afbeelding

Mocht er verder nog vragen zijn dan hoor ik het wel. Nog over binair dat is een hele makkelijke methode die bij een variabele goed van toepassing is maar te kort schiet bij meerder variabelen. :D

MvG Ron 8-)

Berichten: 130

Re: Fibonacci

Mmmm hoofdstuk 6 heb ik nog niet gehad en het gedeelte over de steilste pad methode ook nog niet.... 8-)

De Fibonacci reeks word mij nu wel iets duidelijker :twisted:

Maar ik was opgave 2 aan het maken van hoofdstuk 5 maar kom niet uit 2d.

Dit zijn mijn antwoorden die ik heb en ze zijn denk ik wel goed uitgevoerd:

2a: 5% nauwkeurigheid --> FN= 21

2b: N=7

2c: X8= 2+8 * (12-2/21) = 5.81 mm (branderhoogte 1)

X13= 2+13 * (12-2/21) = 8.19 mm (branderhoogte 2)

2d: Hoe deze moet weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het maximum moet liggen tussen 0-X13 en tussen X8-12

Maar of dit correct is, is nog maar de vraag.... :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Fibonacci

controle van antwoorden kun je doen die staan achter in je boek :D

MvG Ron

Berichten: 130

Re: Fibonacci

Weet jij 2d uitgevoerd moet worden? :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Fibonacci

Jongens zet even de vragen erbij, dan zou iemand anders er ook nog wat aan kunnen hebben :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Fibonacci

ik moet bekennen dat onze docent er totaal geen aandacht aan heeft besteed. Dat komt omdat hij het nut er neit van in ziet om via fibonnacci te werken.

Wij zijn eigenlijk gelijk over gestapt op simplex en gemodificeerde simplex in hoofdstuk 5. Daarin tegen werken we vragen uit het boek niet uit maar moeten de vragen uit een dictaat maken dus eigenlijk leren wij alleen de theorie maar ik zou er na kunnen kijken als ik tijd heb.

MvG Ron

Berichten: 130

Re: Fibonacci

Het is allemaal gelukt hoor!!

Had een 8,5 voor mijn tentamen!! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Fibonacci

gefeliciteerd Afbeelding

MvG Ron

Reageer