Hoe heet mijn ester?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Hoe heet mijn ester?

Hallo,

Ik heb vandaag op school een ester gemaakt (zit in VWO 4). Over deze proef moet ik over drie weken een verslag inleveren.

Nu moet ik in de inleiding het een en ander vertellen over esters en hydrolyses (soort reactievergelijking met structuurformules??). Het hoeft niet lang te zijn. Ik denk dat dat mij wel lukt, maar mijn probleem zit bij het volgende. Ik moet ook de hydrolyse tekenen en daarna mijn ester een naam geven.

We hebben met deze proef 200 mg kunsthars gebruikt, 1 ml azijnzuur en 1 ml 1-butanol (C4H) gebruikt. Dit moest je 20 minuten laten koken. Daarna de inhoud mengen met demiwater. Het spul rook naar een stof die in nagellak of nagellakremover zit. Heeft iemand een idee hoe deze hydrolyse eruit ziet en hoe die stof dan heet, want mijn mede-practicant en ik hebben echt geen idee hoe ik dit moet gaan oplossen. Hopelijk kan iemand mij helpen, tips zijn erg welkom.

Alvast bedankt!

Berichten: 337

Re: Hoe heet mijn ester?

volgens DIT pdfje (+extra interessante info!!) treedt deze reactie op:

n-Butanol + Acetic acid --> n-Butylacetate,

aangenomen dat dit de reagerende componenten zijn.

Volgens mij ruikt nagellakremover voornamelijk naar aceton, hoe dit kan ontstaan in dit reactiemengsel (misschien aanwezig in kunsthars?? Afbeelding ), maar het kan natuurlijk ook zijn dat n-butylacetaat een bestanddeel is van nagellakremovers (ik heb daar niet zo'n verstand van :D )

Berichten: 47

Re: Hoe heet mijn ester?

Ik weet niet hoe nagellakremover ruikt. Maar esters worden vaak als lijmoplosser gebruikt. En daarom ruikt een ester vaak naar lijm.

Overigens heb ik ondervonden dat het niet slim is om in een keer je neus in de erlenmeyer te stoppen om te ruiken. Had daarna een kwartier last van koppijn :D

Berichten: 159

Re: Hoe heet mijn ester?

Volgens mij ruikt nagellakremover voornamelijk naar aceton
Ik weet niet hoe nagellakremover ruikt
Nou, nagellakremover ruikt in de verre verste (nou ja een heel klein beetje dan) naar de aceton die wij op school gebruiken.

Esters worden trouwens vaak als geurstoffen worden gebruikt, sommige hebben een appeltjes-geur of banaantjes-geur, dus het ruikt niet altijd naar lijm oid.

Misschien kan je ook in je verslag zetten dat esters vaak gemaakt worden door een mengsel van een carboxylzuur en een alkylacohol in zuur milieu te verwarmen (dus precies wat je gedaan hebt).

Succes verder,

Groetjes,

*MethoxyRoxy*

Berichten: 485

Re: Hoe heet mijn ester?

azijnzuur+butanol-> butylethanoaat (UPAC naamgeving) maar wordt ook wel butylacetaat genoemd.

Berichten: 33

Re: Hoe heet mijn ester?

Hoi,

De definitie van een ester is de reactie tussen carbonzuren en alcoholen onder afsplitsing van water.

De reactie van de ester die je zoekt ziet er als volgt uit:

CH3 - COOH + CH3 - CH2 - CH2 - CH2 - OH -->



CH3 - CH2 - CH2 - CH2 - O - C - CH3 + H2O

O (dubbelgebonden)

Succes!

Berichten: 2

Re: Hoe heet mijn ester?

Er is alleen nog een ding dat ik niet begrijp.

Hoe komt het dat de butylacetaat pas zijn geur krijgt als je het in het demiwater doet. Je ziet dan twee lagen. De bovenste laag is het mengsel, want dat is hydrofoob. Maar ik kan echt niet bedenken waarom je pas die geur krijgt als het in contact komt met water. Heeft dit iets te maken met de katalysator zwavelzuur of kunsthars?? We hadden namelijk twee soorten proeven gedaan. De een rechtstreeks uit ons boek met zwavelzuur, ethanol en azijnzuur en de andere proef bevatte andere stoffen. Die proef had ik dus gedaan, met butanol, kunsthars en azijnzuur.

Berichten: 5

Re: Hoe heet mijn ester?

Vreemd is dat, ik heb deze proef laatst ook op school gedaan, op macro en microschaal, maar bij mij rook je de hele tijd het butylacetaat al.

Berichten: 14

Re: Hoe heet mijn ester?

Butylacetaat ruik je zeker, een scherpe geur. En zit inderdaad naast aceton en tolueen in nagellakremover.

A

BTW: Ik ben nieuw hier. Leuk forum, vond het zomaar via google.

Beryllium: Welkom op het Chemieforum! Wel even het verzoek om niet te reageren op topics die al lange tijd niet meer actief zijn; het topic komt bovenaan te staan en dat gaat ten koste van het overzicht. Zie ook de Algemene Regels.

Wij wensen je veel plezier op Chemieforum.nl!

Als je nieuw bent kan je je even voorstellen in dit topic ;)

Berichten: 3

Re: Hoe heet mijn ester?

Ik heb precies hetzelfde practicum gedaan, heel erg bedankt voor de reacties allemaal, ik heb er veel aan gehad! Afbeelding

Er is alleen nog een ding dat ik niet begrijp: in de practicumopstelling moesten we ook een t-stuk gebruiken. Tijdens het koken werd hierin de vrijgekomen damp opgevangen, maar na het koken moesten we echter de inhoud van het t-stuk weer teruggieten bij de rest van het mengsel. kan iemand mij uitleggen wat voor functie het t-stuk hierbij had?

(sorry dat ik dit eeuwenoude topic weer naar boven haal Afbeelding )

Berichten: 83

Re: Hoe heet mijn ester?

[/QUOTE]....ook in je verslag zetten dat esters vaak gemaakt worden door een mengsel van een carboxylzuur en een alkylacohol in zuur milieu te verwarmen ....[QUOTE]

Ik ken een Ester die gemaakt is doordat twee laboranten de liefde met elkaar bedreven hadden. Kennelijk was de man's bloed voldoende voorzien van alcohol en de vrouw bestond voor een aanzienlijk deel uit vetzuren. 8-[

Reageer