Vitamine C bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Vitamine C bepaling

Ik heb een probleem, ik heb een tijd terug een prakticum gedaan over de vitamine C bepaling in een vitamine tablet.

De opdracht was als volgt:

Inleiding:

Vitamine C of ascorbinezuur is een witte stof die goed oplosbaar is in water.

De structuurformule van ascorbinezuur:

C6H8O6

Ascorbinezuur heeft reducerende eigenschappen.

Het voorschrift kan ook worden toegepast op sinasappelsap, citroensap, sla, spinazie en aardappelen.

Bepaling:

Bepaling van het vitamine C gehalte van tabletten met een kaliumjodaatoplossing.

Jodaad IO3- vormt I- in zuur milieu I2

IO3- + 6H3O+ + 6e- --> I- + 9H2O

| 2I- --> I2 + 2e- | *3

Het vrijgekomen jood oxideert met ascorbinezuur

C6H8O6 (aq) + I2 (aq) --> C6H6O6 (aq) + 2H+ (aq) + 2I-

*Hierna voeg je dan de thiosulfaat toe, dat reageert met het laatste jood. Zo kun zien (door de kleur (zetmeel)) hoeveel ascorbinezuur er aanwezig was. Ik krijg alleen met mijn getallen geen antwoord wat enigzins in de buurt komt van het voorschrift.*

Voorschrift:

-Weeg ongeveer 450 mg Kaliumjodaat (KIO3) nauwkeurig af en breng dit kwantitatief over in een maatkolf van 100 ml.

- Los op, vul aan tot 100 ml en homogeniseer.

-Breng ongeveer 2 g kaliumjodide in een erlenmeyer van ongeveer 250 ml en los dit op in ongeveer 25 ml water. Pipetteer 25 ml van de kaliumjodaatoplossing in deze erlenmeyer.

- Poeder een vitaminetablet en weeg hiervan ongeveer 300 mg nauwkeurig af.

- Spoel de afgewogen vitamine C kwantitatief over in de erlenmeyer en los goed op.

- Voeg ongeveer 2,5 ml 4 M HCl toe.

- Zwenk goed om, zodat het vrijgekomen jood goed kan reageren met de vitamine C.

- Titreer de overmaat jood met een bekende 0,1 M natriumthiosulfaat tot lichtbruin.

- Voeg 5 ml zetmeeloplossing toe en titreer tot kleurloos.

De tabletten zijn 275 mg per stuk, en per stuk zouden ze 50 mg vitamine C bevatten. (83% v/h ADH)

De getallen die ik uit het prakticum kreeg waren als volgt:

450 gr. KIO3 = 2,103 mol KIO3

2 gr KI = 2,3 mol KI

43,7 (0,1 M) Natriumthiosulfaat toegevoegd (de molverhouding van de reactie was 1:1) tot het mengsel kleurloos was.

Maar als ik dit nu ga uitrekenen heb ik meer mol natriumthiosulfaat toegevoegd dan er aan I2 aanwezig was :S ik doe dus blijkbaar iets verkeerd of de toegevoegde hoeveelheid natriumthiosulfaat is niet juist.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

bij voorbaat (HARTELIJK!!!) dank

Rembrandt :D
Gebruik de volgende keer sub- en superscript a.u.b. Je post is nu al aangepast...

Berichten: 485

Re: Vitamine C bepaling

Nou het heeft me even een half uurtje gekost, maar ik denk dat ik het antwoord heb. Als ik het uitreken krijg ik dat je 0.00437 mol I2 hebt geconstateerd met je titratie. Er was totaal 0.006287 mol I2 aanwezig (KIO3 en KI die tot I2 waren gereageerd), dan hou je nog 0.001917 mol over die kennelijk met de vit. C heeft gereageerd. Uiteindelijk kom ik dan uit op 347 mg Vit. C (molmassa vit. C= 176.124 gr/mol), ik weet niet hoeveel tablet je hebt afgewogen, als dat exact 300 mg was, heb je een probleem, dan heb je meer dan 100% vit. C in je tablet, maar goed. :D

2gr KI is niet 2,3 mol KI, molmassa is 166 gr/mol, maar 0.012 mol KI.

Ik heb de berekening in een excelbestandje staan, als je dat wil hebben mail me dan ff.

Het voorschrift komt me wel heel bekend voor, op welke school zit je?

Berichten: 8

Re: Vitamine C bepaling

ik heb u gemaild, maar ik weet niet zeker of het over gekomen is... mijn e-mail adres is [email protected], ***ik wil dat exel bestandje wel (heel) graag van u hebben*** :D 8-) heel erg bedankt iig! wordt erg gewaardeerd... ik zit op het thorbecke college in Almelo (topVWO) maar volgens mijn leraar was dit een veelgebruikte methode om vitamine C gehaltes te berekenen, dus misschien kent u het gewoon daarvan...

met vriendelijke groet

Rembrandt

Berichten: 485

Re: Vitamine C bepaling

Inderdaad hij is veel gebruikt. :D

Je kan ook nog vitamine C bepalen met een DCPIP titratie, (dichloorphenolindophenol). En nog op een aantal andere manieren, maar die waarschijnlijk niet mogelijk zijn op jouw school helaas.

Berichten: 8

Re: Vitamine C bepaling

DCPIP titratie, (dichloorphenolindophenol)

...

ohja... dus...

wat voor een studie doet u eigenlijk? het klinkt allemaal erg indrukwekkend 8-) ik wil ook slim worden :D

Berichten: 485

Re: Vitamine C bepaling

Nou voor chemie moet je wel héél slim zijn hoor, want het is een heel moeilijk vak! Afbeelding :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vitamine C bepaling

Op het HLO in emmen gaan we dat doormiddel van coulometrie doen.

Voor de gene die het niet weten hier nog ff een uitleg!!!

Het principe van de coulometrische bepaling berust op het meten van de hoeveelheid elektrische lading (elektronen) om de te meten stof om te zetten naar een andere oxidatiestaat.

Je titreert dus eigenlijk met elektronen. Er zijn verschillende soorten coulometrie, namelijk primaire en secundaire. Bij de primaire coulometrie ondergaat de te bepalen stof een reactie aan een van de elektroden. Bij de secundaire coulometrie reageert de stof die gevormd wordt aan de elektrode met de te bepalen stof. In dit experiment maken we gebruik van een secundaire coulometrische analyse met een constante stroom (m.b.v. een amperostat).

De volgende reacties vinden plaats:

C6H8O6 + 2H2O + I2(Br2) => C6H6O6 + 2H3O+ + 2I-(2Br-).

Dit is dus dan ook een methode.

Doormiddel van (bi)potentiometrisch valt het eindpunt te bepalen.

MvG Ron :D

Berichten: 8

Re: Vitamine C bepaling

en ik maar denken dat ik leip was omdat ik hoogste cijfer van de klas had over analysemethoden :S krijg er spontaan jeuk van :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vitamine C bepaling

En dat komt door het forum?

nou dat wordt dus trakteren hahaha :D

Zo zie je maar weer wat samenwerken opleverd. 8-)

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vitamine C bepaling

nog meer analyse methodes zijn natuurlijk te vinden op mijn site :D

Chemische experimenten klik hier

Biochemische experimenten klik hier

MvG Ron Afbeelding

Berichten: 159

Re: Vitamine C bepaling

wauw, te gek biochemiefreak, dit was precies wat ik nodig had als beginnetje voor mijn stomme project van elektrochemie. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vitamine C bepaling

Graag gedaan 8-)

succes er mee met het "stomme"project :D

MvG Ron

Berichten: 39

Re: Vitamine C bepaling

Damn Biofreak dat ziet er flex uit man!!!

Btw ik heb ook zoiets moeten doen voor Chemie 3, maar dat was dan niet Vit. C maar Asperine. Was dan wel een spectrometrische bepaling.

Achja op het eide komt het allemaal op hetzelfde neer. :D

Berichten: 1

Re: Vitamine C bepaling

Met DCPIP heb ik een aantal experimenten gedaan. Een van de beginstanden DCPIP was 9,5 ml en eindstand 17,2. Wat ik hier mee moet doen weet ik niet. Kan iemand mij helpen?

Berichten: 3

Re: Vitamine C bepaling

He daar die Ron,

Ging trouwens goed hè gisteren??!!!!

Gefeliciteerd met je slagen, ga er maar vanuit dat je het hebt gehaald,

want vond het erg interessant allemaal en erg goede presentatie hoor...

maar veel moeilijke vragen of niet?? ;)

Nou ja daar draait het even niet om,

wilde even zeggen dat ik ook coulometrie ga doen maandag,

en dat ik gebruik maak van je voorbereiding op je eigen site.

thanks hè, kwam via google hier weer op het chemieforum, dus vandaar.

:) :P

Nou succes nog en spreek je maybe nog eens.

Mvg Miranda.

Reageer